Har haft två samtal med polisen idag. Jag berättade att jag rökt i både Amsterdam och Danmark i mitt första samtal som även var ett förhör. I det andra samtalet så läste hon upp förhöret och jag godkände det. Senare under samma samtal sa hon att ett tidigare fall angående rökning i Danmark hade gett en fällande dom, och att det förmodligen kommer göra det för mig också, men hon var inte helt säker då det inte är hon som avgör sånt utan att det är upp till åklagaren. Jag försökte ta mig ur det och sa att jag inte hade gjort det i dk och då undrade hon om jag ville ha ett nytt förhör och ny prövning osv. Skulle bli kallad till polisen samt att min trovärdighet skulle sjunka och att jag förmodligen skulle få ett högre straff om jag väl blev dömd. Efter lite prat sa jag att jag stod för vad jag sa och att det nu är upp till åklagaren att avgöra hur det ska bli.
Jag har försökt att undvika att få brev hem till min adress och har tagit allt via telefon då jag inte vill att mina föräldrar ska få veta något om detta. Känns bara tråkigt att göra dom besvikna. Om jag skulle välja att få ett nytt förhör skulle det vara väldigt svårt att få det att gå igenom utan mina föräldrars vetskap, därav jag sa att jag stod för vad jag sagt under tidigare förhör.
Inom två veckors tid kommer jag få
ett brev hem med den slutgiltiga domen samt en inbetalningslapp ifall jag nu kommer få böter. Enligt tjejen jag pratade med är det inte alls säkert att jag kommer få betala något alls utan endast kommer få lida i form av ett smutsigt register i 3-5 år beroende på hur jag sköter mig i framtiden. Anledningen till detta är att jag sedan tidigare är ostraffad och så låg inkomst och min låga ålder.
Kommer med ett till inlägg när jag vet mer om hur det kommer bli.
Håll tummarna för mig
EDIT: Kommer med högsta sannolikhet inte ens behöva lämna fler urinprov.