2010-11-09, 20:39
Medlem
-hina-s avatar
Min MacBook har börjat flimra i olika färger längs höger kant. Det verkar vara något slags glapp, ibland om jag rör på skärmen försvinner flimret en stund för att sedan komma tillbaka. Skärmen kan även stundtals släckas ned. Vet någon vad problemet kan bero på? Har någon samma problem eller har hört/läst om någon med samma problem? Jag vill försöka få den lagad på garantin (förklaring i min juridik-tråd). Därför vill jag försöka bevisa att det är ett s.k "ursprungligt" fel.

Bild på flimret: http://img2.imageshack.us/img2/8655/macbc.jpg
Citera
2010-11-09, 20:55
Medlem
Ungefär sådär fast över hela skärmen brukar det se ut om det är något fel på grafikkortet men du fick bort det sa du? Ja du får ju inte öppna den om du fortfarande har garanti så det är ju svårt att veta...
Citera
2010-11-09, 21:03
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klingiz
Ungefär sådär fast över hela skärmen brukar det se ut om det är något fel på grafikkortet men du fick bort det sa du? Ja du får ju inte öppna den om du fortfarande har garanti så det är ju svårt att veta...

Ledsen, jag uttryckte mig fel. Garantin har gått ut för fem månader sedan. Vill få den lagad av Apple genom att peka på att det är ett ursprungligt fel, ett fel som inte har uppstått pga mig. Då har man tre år på sig enligt konsumentköplagen. Borde kanske inte öppna den, då kan de säkert hävda att felet har uppkommit då.

Datorn brukar bli rätt varm, kan det vara något sånt som har gjort att det blivit fel på grafikkortet?
Citera
2010-11-10, 09:05
Medlem
xopahs avatar
Det kallas reklamation...
Och borde väl funka helt bra på de där symptomen tycker jag.
Du kan förvänta dig att en sån sak skall hålla (skärm och grafikkort) men hårddiskar smäller lite då och då..
Citera
2010-11-10, 09:36
Medlem
-hina-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xopah
Det kallas reklamation...
Och borde väl funka helt bra på de där symptomen tycker jag.
Du kan förvänta dig att en sån sak skall hålla (skärm och grafikkort) men hårddiskar smäller lite då och då..

Reklamera ja, så heter det kanske. Förknippar ordet med att få en ny vara och jag hade tänkt mig reparation, även om en ny Mac inte skulle sitta fel. Jag har dock pratat med Apple och enligt dem skulle jag behöva bekosta reparationen på egen hand. Nu försöker jag hitta andra med samma fel, eller komma på grunden till problemet så jag får reklamera min dator.
Citera
2010-11-10, 09:38
Medlem
tzjs avatar
Kolla på Apples diskussionsforum. Där finns det kanske fler med samma erfarenhet.
Citera
2010-11-10, 12:37
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Ring Apple, du kan få en ny dator eller ny skärm. Beror lite på om det är ett fabriksfel.
Citera
2010-11-10, 21:05
Medlem
xopahs avatar
man kan förvänta sig att hårddiskar går sönder, repor uppstår på ytterhöljet eller att batteriet blir sämmre.. men du kan inte förvänta dig att normalt slitage skulle medföra ett liknande fel som det som beskrivs i den här tråden...

Se här och gå tillbaka till Apple och förklara hur det ligger till. Var noga med att nämna att det är en reklamation du vill göra och att du inte åberopar garanti.
http://www.konsumentverket.se/Tema_e...nFel-pa-varan/
Citera
2010-11-11, 00:03
Medlem
qrizzes avatar
Ser ut som att vara ett grafikfel. Som resten säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in