Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-26, 02:12
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att under torsagen ska tusentals personer ha protesterat utanför Almudura Roman Catholic Cathedral i centrala Madrid mot alla tänkbara planer på att flytta kvarlevorna av den förre diktatorn Francisco Franco dit. Spanska myndigheter ska i september ha beslutat om att flyttat Franco från de mausoleum han ligger begravd i. Man skriver att på platsen som han ligger begravd, Valley of the Fallen, så ligger tiotusentals andra begravda, vilka alla var med i det spanska inbördeskriget, som varade mellan åren tillsammans med 1936-39.

Washington Post hade en lång artikel för några dagar sedan, som jag nyss bara har snabbt läst igenom halva av, där man b.l.a. skriver att Spaniens nya regering, som leds av den 46-år gamla Pedro Sánchez, var de som hade beordrat att Francos kvarlevor skulle flyttas, och att några spanjorer ser att det är något som borde skett för länge sedan, medan andra ser det som en hämnd, och att det riskerar att riva upp gamla sår gällande inbördeskriget. Enligt artikeln så ska Spanien aldrig kommit fram till en samstämmighet gällande inbördeskriget samt åren under diktatorn Franco.

Fernando Martínez, som är en tjänsteman på justitiedepartementet i den nya regeringen, ska ha sagt att: "I ett demokratiskt samhälle så kan det inte finnas en diktator som hyllas, eller vars grav pilgrimsplats för fascister, eller som har ett monument till sin ära." I artikeln så står det, och det finns även en bild, att Valley of the Fallen ligger utanför Madrid, beläget på toppen av ett berg under ett högt kors i granit, där diktatorn vaktas av statyer som föreställer militanta änglar.

Man skriver att för några på högerkanten så är Valley of the Fallen ett monument för nationell enighet, då 33,700 från båda sidor av kriget, som dödade ungefär 500,000 personer, ligger begravda där. Juan Chicarro Ortega, 68, som är en före detta general i armén och som nu leder stiftelsen Francisco Franco National Foundation, ska ha sagt att: "The Valley of the Fallen byggdes av Franco efter inbördeskriget som en försoning."
https://www.reuters.com/article/us-spain-politics-franco/thousands-protest-outside-madrid-cathedral-against-franco-burial-idUSKCN1MZ2UF
https://www.washingtonpost.com/world/europe/spains-plan-to-exhume-franco-digs-up-memories-of-an-unsettled-past/2018/10/18/3531e1b4-c0e9-11e8-9f4f-a1b7af255aa5_story.html?utm_term=.550d8448f0ed
Citera
2018-10-26, 20:31
Medlem
Iradeorums avatar
Franco var visserligen ingen fascist...men fan...en konservativ som sparkade bolsjevikröv värre än farbror Adde måste beundras. Där har dagens konservativa mycket att lära. Så ska de röda tas.
Citera
2018-10-27, 13:23
Medlem
Franco har likheter med Pinochet i det att man var en nödvändig lösning på den politiska situationen. Sen kan man ifrågasätta att de båda bet sig kvar vid makten så länge. Men ett land som idag hade behövt en motsvarighet är Venezuela.
Citera
2018-10-27, 23:47
Medlem
Hmm
Mystisk tråd.
Franco var knappast ideologiskt konservativ.
Ideologi var troligen inte något som intresserade honom.
Möjligen var han fascist influerad och hans rörelse var det definitivt. Lägg där till lite mystisk religiositet.
Nej han var mer en maktmänniska/diktator där målet helgade medlen, som för övrigt var osedvanligt grymma.
Han var dessutom både listig och klantig samtidig.
Att inte gå med i andra världskriget var ju osedvanligt smart, trots att han hade Hitler o Mussolini att tacka för allt.
Hans ekonomiska politik var ju en total katastrof som inte ändrades för än sent 60-tal.
Citera
2018-10-28, 00:36
Medlem
DexDogtectives avatar
Franco må ha varit konservativ, men som andra redan påpekat i tråden så finns ju fortfarande hans grymma tortyr och massavrättningar där i bakgrunden och spökar. Så klart var det nödvändigt att Franco tog över, och den bild som svensk media ofta målar upp om att motståndarna var helgonalika är uppenbarligen falsk, men det betyder ju inte att man helhjärtat måste stödja allt Franco gjorde för det.
Citera
2018-10-28, 13:31
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexDogtective
Franco må ha varit konservativ, men som andra redan påpekat i tråden så finns ju fortfarande hans grymma tortyr och massavrättningar där i bakgrunden och spökar. Så klart var det nödvändigt att Franco tog över, och den bild som svensk media ofta målar upp om att motståndarna var helgonalika är uppenbarligen falsk, men det betyder ju inte att man helhjärtat måste stödja allt Franco gjorde för det.

Jag hoppas att du läser på om vidrigheterna som bolsjevikerna i Spanien pysslade med. Franco visade dem ingen nåd. Och det gjorde han alldeles rätt i. Annars hade det kunnat gå som i Sovjet med miljoner mördade spanjorer.
Citera
2018-11-08, 20:44
Medlem
Puerta-grandes avatar
Franco ska ha varit en ganska duktig General, när han blev utnämnd till det ska han ha varit Europas yngsta. När han tog makten var alternativet till honom ett splittrat Spanien (Katalonien, Baskien, Galicien), där syndikalister och kommunister troligen varit alternativet.
Hans diktatur gjorde Spanien till ett av världens mest industrialiserade länder.

Sedan får man såklart inte glömma förtrycket av oliktänkade, katalaner, basker etc under diktaturen. Men jag tror alternativet hade varit mycket sämre.
Citera
2018-11-11, 15:17
Medlem
Puerta-grandes avatar
Och såklart anarkisterna stoppade han.
Citera
2018-11-11, 17:11
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puerta-grande
Och såklart anarkisterna stoppade han.

Franco spöade ju bokstavligen skiten ur anarkisterna och den övriga röda ohyran. Eller vad menar du?
Citera
2018-11-14, 21:15
Medlem
DexDogtectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag hoppas att du läser på om vidrigheterna som bolsjevikerna i Spanien pysslade med. Franco visade dem ingen nåd. Och det gjorde han alldeles rätt i. Annars hade det kunnat gå som i Sovjet med miljoner mördade spanjorer.

Jag hoppas att du läser den delen i mitt inlägg där jag poängterar att Franco var bättre än de han slogs mot och att hans maktgripande var nödvändigt i det långa loppet. Det betyder inte att man måste stödja honom helhjärtat. Bokstavligen "the lesser of two evils".
Citera
2018-11-14, 22:01
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexDogtective
Jag hoppas att du läser den delen i mitt inlägg där jag poängterar att Franco var bättre än de han slogs mot och att hans maktgripande var nödvändigt i det långa loppet. Det betyder inte att man måste stödja honom helhjärtat. Bokstavligen "the lesser of two evils".

Jodå, det såg jag. Men man ska komma ihåg att Francos hårdhänta metoder utgjorde en reaktion på de massövergrepp som bolsjevikerna startade. Hur vidrig är man inte ifall man exempelvis gräver upp lik av nunnor och skändar dem? Den röda ohyran besegras bara med hårdast tänkbara behandling.
Citera
2019-10-21, 15:19
Medlem
Remains of Francisco Franco to be exhumed on Thursday,
https://www.theguardian.com/world/2019/oct/21/remains-francisco-franco-exhumed-thursday-spain
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in