2011-03-03, 11:43
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Är det verkligen så mycket sådana trådstarter att det motiverar ett separat forum för Mac? Jag kan inte riktigt se problematiken gällande moderering i Mac OS-delen. Det mesta knaset som sker här är ju när Mac vs PC-diskussionerna brakar igång annars är det väl ett relativt lättmodererat forum.
Eller har jag fel?
Som jag ser det är Mac-delen här på FB en lågtrafikzon och vi är betjänta av att allt inte är klistrat och toppstyrt. Alltså, som jag ser det så finns det inte mycket till diskussionsunderlag generellt sett inom Mac utöver Mac vs PC, vilken Mac man ska välja, vilka program är bra och liknande. Problemtrådar vimlar det ju inte av och när de dyker upp så löses problemet allt som oftast innan tråden ens fyllt upp två sidor.
Så länge trådarna inte fylls av trams kan i alla fall inte jag se att det behövs så mycket uppstädning och jag tycker inte att det är hela världen om det dyker upp en frågeställning som besvarats ett antal gånger innan.
Jag tycker nog helt enkelt att det är väldigt sällan det dyker upp trådar och frågeställningar här på Mac-delen som man inte har sett förr. Det innebär inte att jag tycker att delforumet är värdelöst, tvärtom, men Mac och OS X är ett sådant begränsat område att diskussionerna egentligen är ganska likriktade och få.
Vettefan vad jag ville säga med allt det här. Jag såg när du drog igång tråden och kände väl redan då att det inte har en sådan stor betydelse om forumet är uppbyggt som idag eller om det sker en förändring. Det kanske blir rörigare för dig som moderator till och med. Trådar kommer att postas fel och liknande.
Eller så är jag bara aningslös.
Eller har jag fel?
Som jag ser det är Mac-delen här på FB en lågtrafikzon och vi är betjänta av att allt inte är klistrat och toppstyrt. Alltså, som jag ser det så finns det inte mycket till diskussionsunderlag generellt sett inom Mac utöver Mac vs PC, vilken Mac man ska välja, vilka program är bra och liknande. Problemtrådar vimlar det ju inte av och när de dyker upp så löses problemet allt som oftast innan tråden ens fyllt upp två sidor.
Så länge trådarna inte fylls av trams kan i alla fall inte jag se att det behövs så mycket uppstädning och jag tycker inte att det är hela världen om det dyker upp en frågeställning som besvarats ett antal gånger innan.
Jag tycker nog helt enkelt att det är väldigt sällan det dyker upp trådar och frågeställningar här på Mac-delen som man inte har sett förr. Det innebär inte att jag tycker att delforumet är värdelöst, tvärtom, men Mac och OS X är ett sådant begränsat område att diskussionerna egentligen är ganska likriktade och få.
Vettefan vad jag ville säga med allt det här. Jag såg när du drog igång tråden och kände väl redan då att det inte har en sådan stor betydelse om forumet är uppbyggt som idag eller om det sker en förändring. Det kanske blir rörigare för dig som moderator till och med. Trådar kommer att postas fel och liknande.
Eller så är jag bara aningslös.

Min uppdelningskärlek kan ha med att göra att jag moddat (och moddar) andra forumdelar som är lite...krångligare för att säga det diplomatiskt
Där har en uppdelning verkligen hjälpt (e.g. kommer ihåg när vi delade upp träning på den tiden jag moddade där, från träning och träningsjournaler till träning, kost och kosttillskott, skador och till sist journaler, det hjälpte den delen enormt).Det jag vill uppnå med en uppdelning är att slippa alla trådar om "Varför kan jag inte läsa min externa HDD", "vilka minnen ska jag stoppa in i min MacBook" etc..
Samtidigt är jag halvt emot stora samlingstrådar, då dessa snabbt blir oöverskådliga, dock så går det heller inte att skapa nya trådar hela tiden. Lite knivig balansgång.
Det är helt klart möjligt att du har rätt att det inte behövs någon uppdelning mellan hårdvara och mjukvara, och det ska sägas att Macforumet är väldigt trevligt att vara moderator i, dels för att det lättmoddat (inte mycket skit och OT, förrutom när Mac Vs PC diskussionerna drar igång), men också för att de flesta användare faktiskt är väldigt hjälpsamma vilket skapar en trevlig stämning + gör forumdelen enkel att "jobbA" i.