Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-11-05, 23:42
Medlem
Diseaseds avatar
Jag har en bärbar dator, en Lenovo R61 som inte är någon värsting på något sätt men duger alldeles utmärkt till att spela några år äldre spel, se på högupplöst film, bränna xboxspel och annat vardagstrams. Det är en Intel Core Duo 2 2,1ghz processor med 2gb ram och jag har haft Vista och W7 som operativsystem på den.

Men jag fick nyligen en insikt när jag rustade upp en gammal skitdator som har XP installerat och som har samlat damm i ett flertal år och den lyder följande:

Varför i helvete har jag Windows 7 på min bärbara dator?

Det är nämligen så att jag dels har stängt av alla visuella effekter så det ser mest bara utvecklingsstört ut, jag använder inga hippa funktioner som ingår i operativsystemet såsom hemgrupper eller windows media center och dessutom så tycker jag inte alls om att allt ska vara så satans mjukt, runt och babyvänligt. Jag gillar när det är grått, kantigt och jävligt för då känns det tryggt och bra, alla dessa jävla nymodigheter som snurrande fönster och dammsugareffekter när man minimerar gör bara att jag mår illa.

Slut på raljerandet nu. Bör jag ominstallera XP på min bärbara för bästa prestanda? Känslan som gnager i mitt huvud är att jag har installerat ett operativsystem utan att överhuvudtaget nyttja det, fan jag skulle lika gärna kunna sitta på Windows 98 eller nåt.
Citera
2010-11-05, 23:46
Medlem
Tja, är det på en bärbar så kan man ju diskutera. Det som är bra med Windows 7 är ju att det klarar större hårddiskar, mer ram, directx 11. Är ungefär det.
Så skulle jag sitta på en bärbar med 2gb ram, då skulle det nog känts bättre med XP då det är mycket snabbare.
Citera
2010-11-05, 23:47
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Tja, är det på en bärbar så kan man ju diskutera. Det som är bra med Windows 7 är ju att det klarar större hårddiskar, mer ram, directx 11. Är ungefär det.
Så skulle jag sitta på en bärbar med 2gb ram, då skulle det nog känts bättre med XP då det är mycket snabbare.

Hårddisken ligger på 120gb och DirectX11 kan jag ju bara drömma om, ofta försöker jag ställa om spelen till att köra i DX7 för något bättre FPS
Citera
2010-11-06, 00:01
Medlem
Mustighets avatar
fördelen med windows 7 är väl att x64-versionen tar över 4gb ram och är ssd-vändlig. direktx 11 är enligt mig ingen stor fördel. och eftersom du inte har så stor nytta av något av det så kör xp.
Citera
2010-11-06, 00:14
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustighet
fördelen med windows 7 är väl att x64-versionen tar över 4gb ram och är ssd-vändlig. direktx 11 är enligt mig ingen stor fördel. och eftersom du inte har så stor nytta av något av det så kör xp.

Något av en följdfråga då. Är den eventuella vinsten av att använda XP så pass bra att det är värt att formatera datorskrället?

Jag fattar inte varför någon har skapat något program som gör att man "byter" operativsystem. Dessa ständiga formateringar och ominstalleringar! Har säkert utfört minst 40-50st de senaste tio åren.
Citera
2010-11-06, 02:09
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Windows 7 är ett jävla dåligt OS .Tack och lov har man råd med macbook

Windows 7 är väl i många avseenden en direkt kopia av Mac och deras fräna operativsystem med ikoner, mappar och genvägar som hoppar studsar och flyger omkring på skärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in