2010-11-03, 01:01
Medlem
Hej alla!

Jag har stora problem med min dator. Den fick ingen bild på skärmen alls.
Det hela började när mitt moderkort gick sönder.

Jag lämnade in datorn på service eftersom jag inte orkade felsöka den själv. supporten kom fram till att det var moderkortet som det var fel på.

Nu har jag köpt ett nytt moderkort. Inte samma som förra. Installerat det också
Jag kom dock inte in i windows 7 utan datorn körde startup recovery varje gång den startade. Den hittade aldrig något fel. Vad jag gjorde då var att formattera min hårddisk via command prompt.

Nu får jag meddelande att bootmgr is missing. Har testat och boota via cdrom med xp och win 7 skiva men inget funkar.
Har ingen aning vad som är fel. Har googlat en massa men kommer inte fram till något. Någon som vet vad det kan vara.

Alla svar uppskattar så jävla mycket!!!
Tack att ni tog er tid att läsa. Peace.
Citera
2010-11-03, 03:47
Medlem
hasenfrasens avatar
VAD är det du vill veta? Jag ser inga frågetecken i ditt inlägg.

För att underlätta eventuell felsökning för vad det är nu du har problem med, berätta vilket fabrikat och modell du har på moderkortet.
Citera
2010-11-03, 06:36
Medlem
Funkar inte säger inte oss ett skvatt. Vi måste veta EXAKT vad som händer och hur långt du kommer.
Citera
2010-11-03, 09:15
Medlem
Plottis avatar
Detta har man varit med om många gånger... Först, fel på hårddisken kan skapa detta, vilket vill säga att han inte hittar boot manager alls, som ligger där.

Det finns även en "repair" i installationen av windows, dom ersätter den gamla bootmgr och vilket fungerar 99% av fallen.
Citera
2010-11-03, 12:53
Medlem
Hur jag kan installera windows 7 igen? Varje gång jag testar en cd så kommer jag inte förbi bootmgr is missing. Har ju testat med flera olika skivor men inget verkar funka. Jag kommer aldrig in på windows installationen. Det står bara bootmgr is missing.

Express recovery som finns att väjla funkar inte heller.

Det nya moderkortet är ett Gigabyte G41M-ES2L.
Det gammla kortet var ett GA-EP45-DS3R/DS3.
Citera
2010-11-03, 12:58
Medlem
När det bara kommer upp att bootmgr is missing så tyder det ju på att datorn inte ens försöker boota ifrån cdn

därför låter som om din optiska läsare inte är med i bootprio(fel ordning) skulle nog tro att du får gå in i BIOS om ändra om såatt den optiska är prio1 HDD prio2...

När du startar datorn brukar det stå något i stil med "hit XXX for setup" tryck bara på den knappen så kommer du in. Sen leta upp Boot devices / prio...
Senast redigerad av zondar 2010-11-03 kl. 13:03.
Citera
2010-11-03, 13:26
Medlem
Håller med zondar.
Antingen har du gjort fel i bios när du valde att den skulle startar från CD/DVD eller så har du problem med att använda tangentbordet när den ber dig trycka en valfri knapp för att starta från CD/DVD.

USB tangentbord funkar inte om man inte satt på USB stödet i bios. Gäller även adapter, trådlös och annat avancerat skräp. Sätt på stödet eller låna vanliga PS/2 tangentbord.

Hur många CD/DVD och hårddiskar har du i datorn?
1 Hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) i datorn när du installerar Windows för att slippa många olika fel nu och i framtiden. De andra väntar du med att koppla in tills kommit så långt att du ser skrivbordet och kan stänga av datorn normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in