Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 12:59
  #649
Medlem
Rekarkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vilket program?
Illustrator
Citera
2014-04-05, 20:05
  #650
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rekarkungen
Tjena alla duktiga.

Har en liten fråga. När man gör konturer runt ett objekt så blir konturerna väldigt stora när man minskar objektet. Går det att låsa dom på något sätt så dom blir i förhållande till om man antingen förstorar eller förminskar objektet? Samma när man förstsorar, linjen förblir den samma (tex 2pt) medans objektet blir mkt störra.
Inställningar > Allmänna > Skalförändra linjer och effekter
Citera
2014-04-06, 16:26
  #651
Medlem
Leckies avatar
Om jag gör något i Illustrator i storlek B5 tex och sen förstorar den till 3000x3000cm.
Kommer det vara i lika bra upplösning som B5 när man printar?

Eller måste man göra det i tex B4 för att kunna förstora den till B5?
Citera
2014-04-28, 16:10
  #652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Om jag gör något i Illustrator i storlek B5 tex och sen förstorar den till 3000x3000cm.
Kommer det vara i lika bra upplösning som B5 när man printar?

Eller måste man göra det i tex B4 för att kunna förstora den till B5?
Det beror väl på... Jag hade ju inte gjort det så smått och sedan dragit upp det till 30x30 meter vilket är det du skriver. Problemet är ju att alla små skavanker kommer bli enorma. Beroende på om man använder fultypsnitt och clipart mm så ser de ofta för jävliga ut om man förstorar dem. Dubbla punkter som överlappar mm. Så mitt tips är att rita det större, åtminstone 1x1 meter och sedan vara noga med precisionen i det du ritar.

/m
Citera
2014-05-14, 20:17
  #653
Medlem
hairgels avatar
Har hållt på med Illustrator ett tag nu och blivit rätt haj på det. Men det är en sak som jag inte fattar..

Jag vill göra en ihålig cirkel (bild). För att göra detta brukar jag först göra en stor cirkel, och sen en mindre cirkel som ska representera det ihåliga. Brukar sedan markera dessa två och använda mig av "Minus front" i Pathfinder tool.

När jag gör en cirkel på detta vis förvandlas objektet till en Compound Path, härifrån kan jag inte använda mig av Gradient Mesh tool, gillar dock att arbeta med det.

Finns det något annat sätt jag kan göra en cirkel på?? Hur gör ni? Mvh
Citera
2014-05-14, 20:32
  #654
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hairgel
Har hållt på med Illustrator ett tag nu och blivit rätt haj på det. Men det är en sak som jag inte fattar..

Jag vill göra en ihålig cirkel (bild). För att göra detta brukar jag först göra en stor cirkel, och sen en mindre cirkel som ska representera det ihåliga. Brukar sedan markera dessa två och använda mig av "Minus front" i Pathfinder tool.

När jag gör en cirkel på detta vis förvandlas objektet till en Compound Path, härifrån kan jag inte använda mig av Gradient Mesh tool, gillar dock att arbeta med det.

Finns det något annat sätt jag kan göra en cirkel på?? Hur gör ni? Mvh
Markera allt som ska beröras, sedan:
Objekt -> Stansad bana -> Skapa (cmd-8 på OS X)

Om det funkar bättre med Mesh tool? Ingen aning.
Citera
2014-05-14, 20:36
  #655
Medlem
hairgels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Markera allt som ska beröras, sedan:
Objekt -> Stansad bana -> Skapa (cmd-8 på OS X)

Om det funkar bättre med Mesh tool? Ingen aning.


Det är detta jag gör, stansad bana är compound path på engelska. Verkar inte gå att göra på något annat sätt. Nåväl, får klara mig utan mesh tool. Tack iallafall
Citera
2014-05-15, 17:06
  #656
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hairgel
Det är detta jag gör, stansad bana är compound path på engelska. Verkar inte gå att göra på något annat sätt. Nåväl, får klara mig utan mesh tool. Tack iallafall

Vad är det för effekt du vill skapa? Det finns säkerligen metoder för att göra det du vill uppnå.
Citera
2014-06-10, 15:32
  #657
Medlem
Jag har problemet att storleken blir ej ändrad när jag transformar den etc. är lite ny på illustrator så.. ber nu om er hjälp.*

tex jag har transformat denna till 14x6 men när jag laddar upp den på en sida för textilstryck får jag fortfarande orginal storlek & pxl

MotivtypVektorgrafik (SVG) SkalaSkalbar (min: 69%)Storlek 24,8 cm x 10,0 cm

Så hur går jag till väga att få den till "verklig" 14x6

Tack på förhand!
Citera
2014-06-11, 00:19
  #658
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunte1
Jag har problemet att storleken blir ej ändrad när jag transformar den etc. är lite ny på illustrator så.. ber nu om er hjälp.*

tex jag har transformat denna till 14x6 men när jag laddar upp den på en sida för textilstryck får jag fortfarande orginal storlek & pxl

MotivtypVektorgrafik (SVG) SkalaSkalbar (min: 69%)Storlek 24,8 cm x 10,0 cm

Så hur går jag till väga att få den till "verklig" 14x6

Tack på förhand!
Du får gärna förtydliga din fråga.
Citera
2014-06-24, 09:59
  #659
Medlem
Moll-Es avatar
Jag försöker skapa en pratbubbla i Illustrator och använder mig av denna guide: http://design.tutsplus.com/tutorials...l--vector-5065

Fungerar bra ner till steg 8. När jag använder mig av "Minus Front" så får jag upp ett meddelande som lyder: "The filter produced no results. Please select two intersecting paths". Jag vet inte vad jag gör för fel.
Citera
2014-06-25, 14:43
  #660
Medlem
Jag försöker skapa mig en logga i text i illustrator. Den består av "VP" där jag vill väva samman Vt med Pt samtidigt som Pt övre del av ryggen ska maskeras bort, så att det hela ser ut som en kontinuerlig linje. Jag har provat att maskera med rektangelverktyget men jag hittar inget sätt att få rektangeln att rätta sig efter bokstävernas linjer helt.

Min tanke var att flytta rotationspunkten till ett av hörnen och således rotera in rektangeln rätt, men det lyckas jag inte med.

Såhär ser det ut för tillfället; http://www.bilddump.se/bilder/201406...162.95.164.png

Sen en fråga till, när jag gör en rektangel så snappar den till något mönster och skalar således bort lite av bokstaven, alternativt syns lite av den, såhär; http://www.bilddump.se/bilder/201406...162.95.164.png

Jag har provat att "skapa textkonturer" och då kan jag se konturerna, men de snappar inte på dem.

Jag är sjukt ovan illustrator men ganska inbiten i Photoshop och är väl van därifrån eller nåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback