2010-10-30, 19:05
Medlem
Fick trojaner i datorn för några veckor sedan vilket ledde till att det inte längre gick att komma in på systemet. Lyckades med hjälp av en gammal XP-installationsskiva göra en reparation och åter komma in i systemet. Problemet var bara att det var fullt med registerfel i datorn och bl.a. fungerade inte Internet explorer och således inte heller Microsoft update. Lyckades med möda hitta sp2 och sp3 som torrent och installera manuellt (firefox funkade). En del av problemen löstes, men Internet explorer vägrade fortsatt att vilja öppna sig, tangentbordet dog och vissa program kunde inte installeras. Började bränna ner en del filer jag ville ha sparade på skivor i syfte att formatera skiten och börja om från början. Men mitt när jag börjar spara ner grejer får jag plötsligt impulsivt idén att, tja varför inte göra en kopia på hårddisken (gjorde även en cd) av installationsskivan och helt enkelt manuellt ersätta sp1 med sp2 i hopp om ett mirakel. Jag kan ju alltid reparera med original-cdn tänkte jag. Sagt och gjort installerade jag min Windows-kopia med sp2 istället för sp1 och har nu fått ångra det bittert.

Varje gång jag startar datorn kommer det fram att den håller på och uppdatera till Windows XP, sen startar den om. Sätter jag i originalskivan frågar den om jag vill reparera Windowsinstallationen, för att sedan fråga om jag vill fortsätta med uppdateringen till Windows-XP, men säger sedan att partitionen är trasig eller något liknande.

Finns det något jag kan göra eller är det bara att formatera bort allt som finns på hårddisken?
Citera
2010-10-30, 19:28
Medlem
Sombreromannens avatar
Eftersom du redan har bränt ner de grejer du vill ha sparat, så varför inte blåsa datorn helt och installera en fräsch kopia av din original wXP
Citera
2010-10-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sombreromannen
Eftersom du redan har bränt ner de grejer du vill ha sparat, så varför inte blåsa datorn helt och installera en fräsch kopia av din original wXP

Jag har inte allt nersparat, tyvärr. Vi är flera användare på datorn och jag hann idiotiskt nog bara spara ner mitt eget. Annars hade jag formaterat utan tvekan.
Citera
2010-10-30, 19:58
Medlem
Kan inte komma på någon lösning på vad du kan göra. Men i värsta fall är det ju bara använda GetDataBackForNTFS och återställa allt, om det är så att du måste formatera om datorn.
Citera
2010-10-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihjuh
Kan inte komma på någon lösning på vad du kan göra. Men i värsta fall är det ju bara använda GetDataBackForNTFS och återställa allt, om det är så att du måste formatera om datorn.

Låter intressant det där GetDataBackForNTFS. Hur mer konkret fungerar programmet? Vill bara vara säker innan jag vågar mig på att formatera datorn.
Citera
2010-10-30, 22:27
Medlem
charkovs avatar
Funkar inte ovanstående så finns inget annat än att formatera om Windows. Tyvärr!.
Citera
2010-10-30, 23:29
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Låter intressant det där GetDataBackForNTFS. Hur mer konkret fungerar programmet? Vill bara vara säker innan jag vågar mig på att formatera datorn.
Tanka ner Knoppix (LiveOS som bootar upp på skivan) http://torrent.unix-ag.uni-kl.de/
Spara över alla filer du vill ha till ett usbminne.

Sen formaterar du om allting.
Citera
2010-10-31, 20:11
Medlem
Sombreromannens avatar
Det är nog smartast ja att använda sig av en liveCD och föra över filerna till extern hårddisk eller USB. Jag har kört med Ubuntu liveCD, bara att ladda ner .iso filen från deras hemsida och bränna med hjälp av IMGburner som du kan tanka ner 30 dagars free trail på (googla)

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in