2012-03-15, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fisk1
Vet inte om jag postar rätt då detta tekniskt sett inte är en TV skärm.

Hade tänkt att ha en datorskärm till att spela xbox med. Ljudmässigt så är allting löst.

Men hur lämpar sig denna skärm till konsol spelande? Kommer sitta relativt nära då man måste göra det vid fps spel

Hade även tänkt att ha det som datorskärm ibland, så lite filmtittande kommer det bli, men dock i andrahand.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635506#extra för skärmen.
Då kanske 24" varianten av den BenQ TV:n vara något.
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/BQE245500/benq-24-led-tv-e24-5500
Citera
2012-03-15, 23:34
Medlem
ILoveBigButtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Personer som har lyssnat på många bra hörlurar i samma prisklass som Beats är äverväldigande negativ till hur dom låter. Dom erbjuder ett ljud för 400kr men kostar många gånger mer. Svårare än så är det inte.
Men det är ju Dr. Dre som har gjort dem. Då måste de vara bäst för att han är så känd och är en grym producent!
Citera
2012-03-16, 00:28
Medlem
Citat:
Personligen skulle jag rekommendera en Sennheiser HD-598.
Väldigt bra till gaming, väldigt neutral och balanserad utan att kännas baslätta. Bästa komforten jag någonsin testat. Relativt lättdrivna. Du kan också köpa en HD-558 och göra den klassiska "tape mod" för att få den att låta nästan som en HD-598. Dom kommer dock aldrig vara lika bra som en HD-598, så om pengar är mindre viktiga skaffa en HD-598.

Ett annat alternativ är HD-600 och HD-650. Personligen har jag en HD-600. Skillnaden är relativt liten mellan modellerna om man inte har en väldigt kraftfull (och dyr) förstärkare där HD-650 skalar bättre. Bortsett från det så anser jag inte någon vara bättre än den andra ljudmässigt. Det ät mer fråga om vilket sound du vill glida åt. HD-650 är en något mörkare hörlur med kraftfullare bas och något mer nedtonad diskant. Den har också större ljudscen. HD-600 däremot är i stort sett helt ofärgade och neutrala. En av dom mest neutrala hörlurarna på marknaden. Den är samtidigt organisk och naturlig. Dom här hörlurarna är också enastånde komfortabla men aningens sämre komfort än HD-555/HD595/HD-558/HD-598. Till gaming är dom lika bra eller något bättre. Behöver en hörlursförstärkare.

AKG K701/702
ENORM ljudscen, väldigt detaljerad. Bra komfort, men inte riktigt lika bra som Sennheiserlurarna över en längre tid. Extremt bra till gaming. Kanske tom aningens bättre än både en HD-598/HD-600.
Nackdelarna här är att denna hörluren kan upplevas som torr, kall och analytisk vid musiklyssning. Detta är en hörlur designad för klassisk musik och viss akustiskt och jazz. Den behöver en ännu kraftfullare förstärkare än HD-650.

Om du lyssnar på mycket rock, hiphop, elektroniskt och samtidigt vill ha en gaming hörlur i världsklass satsa på en Fischer Audio FA-011. Om du vill spara några kronor är detta ett fantastiskt köp.

Ett annat alternativ är Ultrasone HFI-2200/2400 och PRO 2900/900. Inte lika stort behov av förstärkning. Pro 2900/900 har en av dom djupaste och mest hårt slående baserna bland hörlurar på marknaden idag. Trots det så kommer basen inte att färga mellanregistret och diskanten är spraklande och väldigt detaljerad. Om du vill ha en lite mer nedtonad diskant för att förhindra örontrötthet över längre sessioner så är HFI-2200/2400 ett bättre val. Alla dessa är riktigt bra som gaming hörlurar.

Om du ska få ut maximalt ur någon av dessa hörlurar behöver du ett bra ljudkort alt fristånde DAC/amp. Att stoppa in hörlurspluggen i datorns gröna hörlursuttag är ingen bra idé alls...
Om du behöver råd angående detta kom tillbaka igen när du bestämt dig vilken hörlur som passar dig bäst.

Läxan man lär sig när man köper ett dyrt "gaming headset" från en icke hörlurstillverkare brukar bli kostsam på många sätt...

Vill börja med att säga tack för en väldigt seriös och bra post! Känner mig genuint glad över att du la ner så mycket tid och detaljer i ditt svar.
Hade tidigare ett par sådana AKG 242 HD som jag tyckte mycket bra om. Efter att våran lägenhet brann ner med det mesta i den så fick jag dock prioritera annat. Snubblade då över mitt gaming headset för en billig peng och därför vart det så att jag köpte det. Lyssnar inte så mycket på basig musik utan mer åt rock och klassiskt samt spelar dator.
Därför kanske dom där Fischer lurarna kan vara något men hittar ingen info om pris i Sverige och det verkar ju dessutom vara struligt att beställa dom baserat på posten du gjorde ovan?
Lutar kanske åt att "kopiera" dig då och köra på dom där Sennheiser 600?

Hade ett fint ljudkort i gamla datorn men det var väldigt gammalt så du får gärna berätta mer om vad som gäller numera! Å tack ska du ha
Citera
2012-03-16, 01:22
Medlem
I.Cant.Fap.To.Thiss avatar
Blev uppringd av morsan härom kvällen, hon hade köpt en begagnad tv av en arbetskamrat billigt och ville ha min hjälp pga att den gav ifrån sig ett surrande ljud när den var på. Jag har aldrig tidigare stött på ett liknande problem då min kunskap om tv-apparater i allmänhet är väldigt minimal. Någon som har en aning om varför den surrar?

Om det har någon betydelse så är det en LG 42PC55

Tacksam för hjälp.
Citera
2012-03-16, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustarn
Vill börja med att säga tack för en väldigt seriös och bra post! Känner mig genuint glad över att du la ner så mycket tid och detaljer i ditt svar.
Hade tidigare ett par sådana AKG 242 HD som jag tyckte mycket bra om. Efter att våran lägenhet brann ner med det mesta i den så fick jag dock prioritera annat. Snubblade då över mitt gaming headset för en billig peng och därför vart det så att jag köpte det. Lyssnar inte så mycket på basig musik utan mer åt rock och klassiskt samt spelar dator.
Därför kanske dom där Fischer lurarna kan vara något men hittar ingen info om pris i Sverige och det verkar ju dessutom vara struligt att beställa dom baserat på posten du gjorde ovan?

Hade ett fint ljudkort i gamla datorn men det var väldigt gammalt så du får gärna berätta mer om vad som gäller numera! Å tack ska du ha

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=3843487&SL_SectionID=10235

ASUS Xonar Essence STX (eller bara ST).

Bra, billigt kort för hörlurar.

FA-011 kan man köpa begagnade på tex head fi eller blocket.
Citera
2012-03-16, 01:42
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustarn

För din budget rekommenderar jag ändå en HD-598. En HD-600 kommer egentligen bara till sin fulla rätt med en riktigt bra förstärkare. En HD-598 är också aningens roligare att lyssna på, även om en HD-600 är mer raffinerad och något mer detaljerad. Jag rekommenderar en Fiio E10 som har en behändig basboost som passar perfekt till en HD-598. Går att hitta för 600kr på ebay. Tror du kommer bli väldigt nöjd.
Citera
2012-03-16, 02:36
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Skulle rekommendera en FA-011.
Väldigt bra komfort, bra tung bas, silkeslent mellanregister, spraklande diskant, stor ljudscen.

Vilken guru du är, fastnar direkt för dina förslag efter en visuell utvärdering och ett par recensioner. Håller med Lustarn, tackar ödmjukast för din vägledning.
Skickade ett mail till Australien berättade att jag var intresserad av FA-001, dom svarta verkar inte finnas någon annanstans för tillfället så det gör ju detsamma om dom kommer från andra sidan klotet och tid får det ta.

Blir väl en amplifierare också då men jag förstår inte 100% hur den E10 fungerar. Har ett integrerat 5.1 ljudkort men använder bara gröna pluggen i nuläget, går ljudsignalerna från datorn till ampen genom USB eller? Coaxial output har jag ingen koll på och den andra brevid är ju också en output. Så det är utgångar i alla kontakter utöver USB, fast kommer förmodligen använda 6.3 mm och ev. 3.5?
I stort sett ett USB ljudkort med förstärkare om jag fattat rätt.
Citera
2012-03-16, 06:24
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
God kväll.
Jag funderar på att skaffa mig en ny TV till köket. I nuläget har jag en snart 10 år gammal 14" CRT. Såg att Webhallen sålde en 26" med både analog och DVB-T/DVB-C mottagare för 2190 kr. Eftersom jag har ett antal analoga och digitala kanaler via min kabel-TV (Com Hem) så vore det smidigt med en sådan här TV.
Funderar även på att ha den nya TV:n som sovrumstv sen om jag flyttar till en större lägenhet om några år.

Tror ni att jag skulle bli nöjd om jag beslutade mig för att köpa en sådan här TV? Har en 24" datorskärm från BenQ och bilden på den här TV:n kan väl inte vara sämre?

BenQ 26" LCD-TV E26-5500 2 190:-
http://www.webhallen.com/hemelektron...ed-tv_e26-5500

Ja det tro jag, du kommer bli nöjd med. Nej de tro jag inte det är sämre.

Citat:
Ursprungligen postat av Hojte
Men vad ska man handla istället för dessa "LED" tvs

Plasma är inte ett alternativ då tex jag tänker byta ut min gamla lcd tv som jag har som andra skärm till datorn. Vilket betyder att den kommer få stå stilla på samma bild på vissa ställen väldigt länge.

Visst man kan köpa en vanlig LCD med ccfl men då svärtan är faktiskt sämre än med "LED" så i dagsläget är ju bara LED som är det bästa ute på marknaden för det priset.

OLED som är den riktiga LED kommer ju inte sänka i pris som dagens tv-apparater gjort.

Finns LCD med bra svärta. Jag hittade en, Sony Bravia KDL-46EX500, Den är jag supernöjd med, men den är 2 år gamal nu... Men tydligen var de så bra , så serien(KDL) fortsätter i dag.

Finns plasma som tåler stå ett tag, men länge är det då mer än 4 timmar i sträck? De större prisklasserna pallar bättre det.
Citera
2012-03-16, 06:59
Medlem
DrBums avatar
Ett namn säljer, det är inte per de Facto kopplat till kvalité.
Visst, det är inte dåligt ljud, men det är inte värt dom slantarna för det man får..!
Citera
2012-03-16, 08:18
Medlem
majken_60s avatar
Nån som provat dessa lurar??

http://cdon.se/smarta-deals/urbanista_headphones/

Skulle haft tag på ett par med mikrofon för max 500:-

Citera
2012-03-16, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.Cant.Fap.To.This
Blev uppringd av morsan härom kvällen, hon hade köpt en begagnad tv av en arbetskamrat billigt och ville ha min hjälp pga att den gav ifrån sig ett surrande ljud när den var på. Jag har aldrig tidigare stött på ett liknande problem då min kunskap om tv-apparater i allmänhet är väldigt minimal. Någon som har en aning om varför den surrar?

Om det har någon betydelse så är det en LG 42PC55

Tacksam för hjälp.

Det är en plasma tv och då är det helt normalt med ett surrande ljud.
Citera
2012-03-16, 16:16
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Vilken guru du är, fastnar direkt för dina förslag efter en visuell utvärdering och ett par recensioner. Håller med Lustarn, tackar ödmjukast för din vägledning.
Skickade ett mail till Australien berättade att jag var intresserad av FA-001, dom svarta verkar inte finnas någon annanstans för tillfället så det gör ju detsamma om dom kommer från andra sidan klotet och tid får det ta.

Blir väl en amplifierare också då men jag förstår inte 100% hur den E10 fungerar. Har ett integrerat 5.1 ljudkort men använder bara gröna pluggen i nuläget, går ljudsignalerna från datorn till ampen genom USB eller? Coaxial output har jag ingen koll på och den andra brevid är ju också en output. Så det är utgångar i alla kontakter utöver USB, fast kommer förmodligen använda 6.3 mm och ev. 3.5?
I stort sett ett USB ljudkort med förstärkare om jag fattat rätt.

Fiio E10 är ett litet externt ljudkort (DAC), med en inbyggd hörlursförstärkare. Detta är inga spektakulära grejer egentligen men med tanke på priset är det väldigt bra valuta för pengarna.
Om du vill ha något som är fantastiskt med en FA-011 så är en Matrix CUBE rapporterad att ha väldigt bra synergi. Får diskanten att bli lenare. Men smakar det så kostar det. Om du skulle uppleva att diskanten fortfarande är något för aggressiv efter säg 50 timmar med en E10 så kan man dels försöka få tag på en 75 ohms adapter, eller välja en varmare förstärkare som rundar av dom högsta frekvenserna. Eller så kan du bara EQa ner 7-10k 3 dB...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in