Citat:
Ursprungligen postat av Struisvogel
Tänkte köpa mig ett par nya hörlurar till min ipod, lyssnar för det mesta på techno/minimal och reggae. Lyssnar även på mycket annat men det är framförallt för technon jag vill ha ett par bra hörlurar. Krav för mig är att de är klart och tydligt ljud men även en bra bas. Designen ska vara godtagbar, behöver inte vara kalassnygga men vill inte ha ett par som ser ut som skit. Sen är komforten viktigt, vill kunna lyssna på musik i ett antal timmar utan att få ont i öronen/huvudet, men det är väl ganska personligt...Prisklassen spelar inte så stor roll så länge det är bra grejer men bör väl inte överstiga 2000kr.
TackTack
Det här med komfort är väldigt personligt. Det finns hörlurar som jag testat som varit smärtsamma efter 5 sekunder men som andra anser vara dom skönaste hörlurarna dom någonsin testat. Allt har med huvudstorlek/ form samt öronstorlek göra. FA-011 är en väldigt bra hörlur, men det är en öppen design som kommer isolera relativt dåligt. Den isolerar bättre än många andra öppna lurar, men fortfarande mediokert. En iPod kommer inte kunna driva dessa tillräckligt utan du kommer behöva en portabel förstärkare. Komforten är enligt mig i absoluta värdsklass.
Om du istället vill ha en sluten hörlur med ett väldigt balanserat sound så är en FA-003 det bästa under 2000kr som går att få tag på. Om du kan leva med designen så har du en oslagbar kombination av komfort och ljudkvalitet i en sluten design.
Lite svårt att veta vad du menar med en bra bas, och jag fick inte mycket annat att gå på heller i fråga om ljudpreferenser. Om du vill ha en riktig kraftfull, djup bas är Ultrasone HFI-780 ett väldigt bra val. Den är lättdriven men har en opraktisk sladdlängd på 3m (går att korta relativt enkelt om man kan löda) Komfortmässigt så är den inte lika universiellt omtyckt. Annars är två säkra rekommendationer Creative Aurvana Live och Audio Technica M50 ljudmässigt. Båda har enligt mig riktigt bra komfort.