2010-01-15, 09:18
Medlem
flashwriters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictorN
LG 50PS8000 eller Panasonic TX-P46G10, vilken bör jag slå till på? Kommer att spela mycket X360 på den men även kolla både på tv och filmer från datorn.
Jag köpte G10 i lördags. Som väntat är den i vissa lägen snudd på sämre än min gamla Philips tjocktv från 1991. Detta troligen för jag ännu matar den med analoga signaler. Men det tycks också bero på vad det är för program. Igår tittade jag på Yellowstone-programmet och det var mestadels väldigt fint. Har beställt en aktiv bordsantenn och ska se om det kan bli digitalt då. För jag har ingen lust att betala comhem för det varje månad.

En dvd-film jag provade var grymt läcker att se men jag vet inte hur den var inspelad, alltså vad det var för upplösning och så. Men det är köpingserien del 2 från tv4 så den är ju nygjord. De har väl inte helt usla saker när de spelar in?

Wii funkar också utmärkt med standard kompositkabel men då är jag inte van vid andra konsoller med högre upplösning. Datorn har jag inte provat på tv:n än. Däremot beställde jag en komponentkabel till Wiit som jag hoppas ger några procent till. Men den & antennen dröjer nog ett tag innan de kommer.

Det du kanske ska vara uppmärksam på är supporten. De verkar inte alltför smarta där som synes i denna tråd; https://www.flashback.org/showthread.php?t=1096940 (glömde hur man gör om länknamn) där jag har problem med att tv:n tycks dra 30 W i avstängt läge, alltså inte stand-by.

Men som sagt, förutom förbrukning och icke läskunnig support verkar det bra.
Citera
2010-01-15, 10:58
Medlem
aq10s avatar
Har hittat en tv som jag tycker verkar prisvärd.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=404414

Vad tror ni?

Kommer mest bli att kika film samt spela xbox. Mindre tv-tittande.
Citera
2010-01-15, 13:39
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashwriter
Jag köpte G10 i lördags. Som väntat är den i vissa lägen snudd på sämre än min gamla Philips tjocktv från 1991. Detta troligen för jag ännu matar den med analoga signaler.
Även om plasma är bättre på att hantera lågupplöst material än LCD är analoga TV-sändningar ett stort no-no. Dra på en Blurayfilm eller något annat högupplöst material via PCn om du inte har någon BD-läsare så får du se på skillnad.
Citat:
En dvd-film jag provade var grymt läcker att se men jag vet inte hur den var inspelad, alltså vad det var för upplösning och så.
720x576 (576p). TV-sändningar i "standardupplösning" ligger på 720x576 (576i) och Blurayfilmer ligger på 1920x1080 (1080p). Observera skillnaden mellan interlaced och progressive.

Med en interlaced bild så visas endast hälften av bildrutorna samtidigt (rad ett, rad tre, rad fem osv.) sedan växlar det över till andra halvan (rad två, rad fyra, rad sex osv.). Denna process går väldigt fort och det mänskilga ögat hinner inte uppfatta det men det kan i vissa fall (exempelvis i actionfilmer med mycket rörelse eller sport) upplevas som "hackigt". Med progressiv bild ritas hela bilden upp på en gång och det upplevs som att man får bättre "flyt" i filmerna.
Citat:
Det du kanske ska vara uppmärksam på är supporten. De verkar inte alltför smarta där som synes i denna tråd där jag har problem med att tv:n tycks dra 30 W i avstängt läge, alltså inte stand-by.
Vad motsvarar 30W? 20 spänn i månaden? Det känns som att man kan leva med det när man köper en TV för 5-10,000SEK. Om du vill kan du ju alltid installera en sån där strömbrytarmackapär som kopplar ner prylarna helt och hållet.

Många av dagens TV-apparater drar en del ström även när de är avstängda och förbrukningen som anges är inte alltid helt exakt. För G10an påstår Panasonic att förbrukningen i avstängt läge ska ligga på 0.4-17W. Det högre värdet kommer att dras om du exempelvis har CA-modul eller andra strömkrävande prylar inkopplade, det lägre värdet kan endast uppnås om man bara har de allra mest basala prylarna.

Det känns ju dessutom lite udda att oroa sig för 20-30W i avstängt läge när man köper en TV som drar upp till 400W i påslaget läge.
Citera
2010-01-15, 13:47
Medlem
zladjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geass
Philips 47PFL8404H, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=423618

Är detta något att hänga i granen? Kan tillägga att jag kan köpa denna beg. (1 månad gammal) för ~7500kr, istället för 13000 kr som en ny kostar.

Tack på förhand.

Jag har 42PFL8404H , är nöjd som fan med den...
Det är en LCD, så svärtan är inte kolsvart, men helt ok!

Ambilighten kan man leva utan, men är rätt fräck att ha på ibland
Eftersom jag kör film via PS3an har jag bara testat så att tvns nätverksdel funkar...det gör den men jag kan inte säga om den är bra eller dålig

Köpte först en plasma-tv, men störde mig något fruktansvärt på surrandet från den tvn (vid ljusa scener)...trodde först det var fel på mitt ex så jag fick den utbytt mot en likadan - sprillans ny....men även denna surrade...så jag lämnade tillbaka och fick pengarna tillbaka....

Därefter köpte jag tvn jag ha idag..och den är knäpptyst!
I övrigt är den skitsnygg att titta på även när den är avstängd...

Så kan du få en 1mån gammal 47"are för 7500 så tycker jag du ska slå till!
Tror inte du hittar bättre tv (i den storleken) för dom pengarna!
Citera
2010-01-15, 14:00
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Finns det någon som köper Plasma och LCD nu när LED har kommit? Jag köpte en flång ny TV för ett år sedan, en fyrtio tums Samsung LCD, skitnöjd. Och så kom LED. Därmed är väl LCD helt ute och inte värt ett skit idag, eller?
Fan, det är inget kul att utvecklingen går så snabbt. Det är ju inget värde i prylarna längre.
Citera
2010-01-15, 14:08
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Finns det någon som köper Plasma och LCD nu när LED har kommit? Jag köpte en flång ny TV för ett år sedan, en fyrtio tums Samsung LCD, skitnöjd. Och så kom LED. Därmed är väl LCD helt ute och inte värt ett skit idag, eller?
LED är LCD, enda skillnaden är att bakgrundsbelysningen drivs av LED-lampor istället för bildrör. Visst, det ger bättre svärta och färgdjup, men har du en LCD-TV som du är nöjd med skulle jag rekommendera att du väntar något år eller två med att uppgradera. Då kan du få en riktig (O)LED-TV till ett hyfsat (nåja...) pris.
Citera
2010-01-15, 15:45
Medlem
Geasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zladjan
Jag har 42PFL8404H , är nöjd som fan med den...
Det är en LCD, så svärtan är inte kolsvart, men helt ok!

Ambilighten kan man leva utan, men är rätt fräck att ha på ibland
Eftersom jag kör film via PS3an har jag bara testat så att tvns nätverksdel funkar...det gör den men jag kan inte säga om den är bra eller dålig

Köpte först en plasma-tv, men störde mig något fruktansvärt på surrandet från den tvn (vid ljusa scener)...trodde först det var fel på mitt ex så jag fick den utbytt mot en likadan - sprillans ny....men även denna surrade...så jag lämnade tillbaka och fick pengarna tillbaka....

Därefter köpte jag tvn jag ha idag..och den är knäpptyst!
I övrigt är den skitsnygg att titta på även när den är avstängd...

Så kan du få en 1mån gammal 47"are för 7500 så tycker jag du ska slå till!
Tror inte du hittar bättre tv (i den storleken) för dom pengarna!

Tack för svaret! Ambilighten verkar lite smått onödig ja, men så länge den går att stänga av så är det saksamma.

Funkar den bra till tv-spel? Och hur blir det med den vanliga tv-sändningen, kass bild?
Citera
2010-01-15, 18:32
Medlem
zladjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geass
Tack för svaret! Ambilighten verkar lite smått onödig ja, men så länge den går att stänga av så är det saksamma.

Funkar den bra till tv-spel? Och hur blir det med den vanliga tv-sändningen, kass bild?

Ambilighten kan man leva utan som jag skrev, men höjer mysfaktorn!

Jag spelar ps3, mestadels FIFA10 men har testat en massa andra olika spel...
Och jag har inget att klaga på, allt sköter sig som det ska...

Jag hade analog sändning innan och det såg ok ut, men nu med digitaltv är det bra bild....du som funderar på en 47" bör ha digitaltv för att de ska vara bra...

Det är jävligt svårt att berätta för en annan hur tvn är...
Svärtan kunde kanske varit lite bättre...bilden kan ibland verka lite grumlig..det beror på att bildytan är matt, detta är dock ett plus då inte (sol)ljus reflekteras så mycket (om du skulle ha en lampa / ett fönster bakom dig)...

Det är helt enkelt en bra/OK tv...jag är nöjd med mitt köp
Citera
2010-01-15, 22:38
Medlem
sphinxen_111s avatar
Den här philpsen 42PFL7404H/12 som ni snackade om är det något att ha? Jag är väldigt intresserad av en sådan. Dock rekomenderar säljarena den här isället 42PFL8404H. Jag åkte runt till olika återförsäljar och de sa olika saker för varje nytt ställe jag besökte. Vem kan man lita på? Enligt on off kan man inte spela upp filmer vi usb på den första vilket man kan på den andra. På expert hävdar säljaren att uppspelning av filmer via usb fungerer lika bra på bägge. Förövrigt var det lite skillnad på ljud och trådlöst internet eller något liknande och amblighten såklart.
Citera
2010-01-16, 16:42
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Min LCD på 40 tum börjar kännas för liten nu när man är van, vill ha en på minst 50 tum med full HD och ändå komma relativt billigt undan. Nån som har nått tips om vart man kan köpa så stora till ett hyggligt pris?
Citera
2010-01-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Min LCD på 40 tum börjar kännas för liten nu när man är van, vill ha en på minst 50 tum med full HD och ändå komma relativt billigt undan. Nån som har nått tips om vart man kan köpa så stora till ett hyggligt pris?
Ett "hyggligt" pris är ju relativt. För mig kanske 30.000 är ett "hyggligt" pris, men det säger ju inte att det är du vill lägga på en bra TV. Tala om hur mycket pengar du har att röra dig med så kanske det blir lite lättare.
Citera
2010-01-16, 17:11
Medlem
Pioneers Kuro KRL 32V, håller den fortfarande måttet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in