2010-10-28, 15:41
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Ja,

Det verkar bli mer och mer populärt att inte läsa trådstarten utan bara slänga ur sig något som en tror tråden handlar om.

Speciellt i korta trådar så skapar detta mer skada än i större trådar, då det i trådens "startfas" lätt leder till att tråden spårar ur totalt.

Problemet ligger i att många av dessa inlägg egentligen korrelerar med ämnet, men samtidigt så tar de bort fokus på det trådskaparen exempelvis frågat efter.

Min fråga är då följande: Kan man anmäla dessa inlägg för OT, eller hur skall man förhålla sig till dem?

Ex:

Jag startar en tråd med följande startinlägg.

Jag undrar vart man kan köpa filmen XXX. Jag är bosatt i Stockholm, och skulle vilja ha denna film i fysisk form. Jag vill alltså inte ladda ner den, och jag orkar inte vänta på att få hem den på posten.

Några inlägg in i tråden så börjar en jappe, utan att läsa förstainlägget komma med en kommentar:

Fan, ladda ner den på piretbay.

Nästa kommer in: Köp den på någononlinebutik.com.

Efter detta följer nästa som bara läser det senaste inlägget, och snart är hela tråden åt helvete. Det är OnT: Då de svara på frågan vart man får tag i filmen. Men OffT då de inte svarar på frågan från det ursprungliga inläggets perspektiv.
Citera
2010-10-28, 15:43
Medlem
SweTechs avatar
Skicka alltid RP på sådant du anser kan bryta mot någon regel.

I det här fallet så beror det nog på hur tråden utvecklas. Ett inlägg som uppfattat eller inte läst TSinlägget helt och hållet kan jag tänka mig att släppa men ifall tråden istället börjar handla om detta inlägg itstället för ämnet så är det OT och jag skulle radera inläggen.
Citera
2010-10-28, 15:48
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Skicka alltid RP på sådant du anser kan bryta mot någon regel.

I det här fallet så beror det nog på hur tråden utvecklas. Ett inlägg som uppfattat eller inte läst TSinlägget helt och hållet kan jag tänka mig att släppa men ifall tråden istället börjar handla om detta inlägg itstället för ämnet så är det OT och jag skulle radera inläggen.

Okej,

Men som ett exempel kan vi ta en tråd som jag startade för ett tag sedan. (inte den bästa av mina trådar men i alla fall)

https://www.flashback.org/t1337516

I mitt första inlägg skriver jag följande:

Citat:
Och nej, jag vill inte ringa ett nummer i USA.

Och några inlägg senare kommer en och föreslår ett nummer, till ja just det USA.

Ett praktexempel på vad jag syftar till. Dock så spårar inte denna tråd ur, men det händer ofta att trådar som denna ballar ur totalt, och det jävligt snabbt.
Citera
2010-10-28, 15:51
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Okej,

Men som ett exempel kan vi ta en tråd som jag startade för ett tag sedan. (inte den bästa av mina trådar men i alla fall)

https://www.flashback.org/t1337516

I mitt första inlägg skriver jag följande:

Och några inlägg senare kommer en och föreslår ett nummer, till ja just det USA.

Ett praktexempel på vad jag syftar till. Dock så spårar inte denna tråd ur, men det händer ofta att trådar som denna ballar ur totalt, och det jävligt snabbt.

Som sagt, vi vill ju inte radera saker som inte förstör diskussionen. Ifall inlägget som sådant inte påverkar diskussionen så får det nog ligga kvar. Det beror lite på vilken nivå som man tillåter OT på i det forumet men rent allmänt skulle ett sånt inlägg nog få ligga kvar.
Citera
2010-10-28, 15:59
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Som sagt, vi vill ju inte radera saker som inte förstör diskussionen. Ifall inlägget som sådant inte påverkar diskussionen så får det nog ligga kvar. Det beror lite på vilken nivå som man tillåter OT på i det forumet men rent allmänt skulle ett sånt inlägg nog få ligga kvar.

Ok, tack för ditt svar. Nu har man lite bättre koll, på hur en bör förhålla sig till dessa inlägg.
Citera
2010-10-28, 17:10
Medlem
Jeckes avatar
RPa kan man alltid göra, hellre ett RP för mycket än ett för litet.
Tänk också på att vi läser vad du skriver i RPt, och desto tydligare du är på att visa vad du anser är fel med det inlägg du RPar, desto större chans att vi lyssnar på detta och agerar därefter.
Citera
2010-10-28, 17:22
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Jag hade plockat bort det utan att blinka. Det samma gäller undantagslöst med folk som i en relativt nystartad tråd hoppar in och säger 'Jag kapar bara tråden lite'. Enklare sätt att få sin fråga slängd finns inte.
Citera
2010-10-28, 17:33
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
RPa kan man alltid göra, hellre ett RP för mycket än ett för litet.
Tänk också på att vi läser vad du skriver i RPt, och desto tydligare du är på att visa vad du anser är fel med det inlägg du RPar, desto större chans att vi lyssnar på detta och agerar därefter.

Brukar faktiskt oftast beskriva min RP. Tänkte bara att det inte lönar sig att RP:a ett inlägg om den inte direkt bryter mot någon regel.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag hade plockat bort det utan att blinka. Det samma gäller undantagslöst med folk som i en relativt nystartad tråd hoppar in och säger 'Jag kapar bara tråden lite'. Enklare sätt att få sin fråga slängd finns inte.

Skönt att höra. Denna typ av små avvikelser kan faktisk totalt sabba en tråd. Och anser inte själv att det är för mycket begärt att den som skriver inlägget faktiskt tar reda på vad tråden handlar om.
Citera
2010-10-28, 17:50
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar

Samma här. Möjligen kan man tänka sig trådar där ursprungnsämnet är fört till vägs ände så att säga. Då brukar jag acceptera att man vrider tråden x antal grader från (huvud)ämnet/frågeställningen och den kan fortsätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in