Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så vissa av mina poänger kanske redan någon annan gjort. Jag känner mig dock ändå manad att yttra mig i frågan. Här kommer mina fem öre.
Jag tycker personligen att det ska bli skönt att slippa se Åkesson när jag i vinter slår på min tv och tittar på Nobelfesten om han nu inte är välkommen i år heller. Jag vill dock komma med ett intressant inpass. Jag tycker nämligen precis som många andra här att Nobelkommitténs motivering till
varför JÅ inte är välkommen är helt uppåt väggarna usel.
För det första: under perioden 1929-1947 var
Hjalmar Hammarskjöld ordförande i Nobelkommittén (härifrån kallad HH). HH var inte bara ordförande i Nobelkommittén; mellan 1921-1925 satt även HH som ledamot i styrelsen för Uppsala Rasbiologiska Institut.
Nu kan vi även ta upp ett par intressanta Nobelpristagare:
Vi har till exempel 1920 års Nobelpristagare i litteratur,
Knut Hamsun (härefter kallad KH), som var tysk-sympatisör under både första och andra världskriget. En intressant notis kan även vara det att KH under andra världskriget skänkte bort sin nobelprismedalj till Joseph Goebbels.
Även
Yassir Arafat (härefter kallad YA), som tilldelades Nobels fredspris har gästat nobelfesten (dock den Norska). Vad många inte vet är att YA 1952 gick med i
Muslimska brödraskapet, en islamistisk folkrörelse som bland annat kämpar för skapandet av en islamisk stat grundad på sharialagar.
Jag skulle kunna fortsätta en stund till om jag orkade, men eftersom jag personligen (till skillnad mot en massa SD-anhängare härinne) inte gråter över att Jimmieponken inte är välkommen så kommer jag inte göra det. Ville bara poängtera att Nobelkommitténs motivering till varför JÅ inte är välkommen inte är någonting annat är gammalt hederligt hyckleri. De borde kort och gott endast motivera att han inte är välkommen med att de inte vill ha främlingsfientliga partiledare i Blå hallen samt poängtera att de lämnat sitt eget rasistiska förflutna bakom sig.