2011-11-03, 14:17
Medlem
tonyhassans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjukisen
”intet avseende fästes vid någon slags nationalitets-tillhörighet, sålunda att den värdigaste erhåller priset, antingen han är skandinav eller ej”

Så står det. Just den meningen tolkar nobelstiftelsen som att Jimmie inte ska vara välkommen. Man utnyttjar alltså Nobels testamente i helt felaktiga syften.

För en normalbegåvad är det uppenbart vad som avses.

Precis, just för en normalbegåvad är det uppenbart vad som avses. Men den som har lite mer begåvning ser också att bjuda in Åkesson är som att legitimera det han står för: idioti. Och det är väl det som rimmar illa kalasets budskap. Personligen tycker jag att han borde få vara med som servitör alternativt sitta vid barnbordet.
Citera
2011-11-03, 14:30
Medlem
Bob Luntas avatar
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så vissa av mina poänger kanske redan någon annan gjort. Jag känner mig dock ändå manad att yttra mig i frågan. Här kommer mina fem öre.

Jag tycker personligen att det ska bli skönt att slippa se Åkesson när jag i vinter slår på min tv och tittar på Nobelfesten om han nu inte är välkommen i år heller. Jag vill dock komma med ett intressant inpass. Jag tycker nämligen precis som många andra här att Nobelkommitténs motivering till varför JÅ inte är välkommen är helt uppåt väggarna usel.

För det första: under perioden 1929-1947 var Hjalmar Hammarskjöld ordförande i Nobelkommittén (härifrån kallad HH). HH var inte bara ordförande i Nobelkommittén; mellan 1921-1925 satt även HH som ledamot i styrelsen för Uppsala Rasbiologiska Institut.

Nu kan vi även ta upp ett par intressanta Nobelpristagare:

Vi har till exempel 1920 års Nobelpristagare i litteratur, Knut Hamsun (härefter kallad KH), som var tysk-sympatisör under både första och andra världskriget. En intressant notis kan även vara det att KH under andra världskriget skänkte bort sin nobelprismedalj till Joseph Goebbels.

Även Yassir Arafat (härefter kallad YA), som tilldelades Nobels fredspris har gästat nobelfesten (dock den Norska). Vad många inte vet är att YA 1952 gick med i Muslimska brödraskapet, en islamistisk folkrörelse som bland annat kämpar för skapandet av en islamisk stat grundad på sharialagar.

Jag skulle kunna fortsätta en stund till om jag orkade, men eftersom jag personligen (till skillnad mot en massa SD-anhängare härinne) inte gråter över att Jimmieponken inte är välkommen så kommer jag inte göra det. Ville bara poängtera att Nobelkommitténs motivering till varför JÅ inte är välkommen inte är någonting annat är gammalt hederligt hyckleri. De borde kort och gott endast motivera att han inte är välkommen med att de inte vill ha främlingsfientliga partiledare i Blå hallen samt poängtera att de lämnat sitt eget rasistiska förflutna bakom sig.
Citera
2011-11-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Men klart som korvspad att detta bara ger mer väljare o sympatisörer till SD

Knappast. Om SD fick nya väljare varje gång partiets motståndare betedde sig illa eller osakligt skulle de ha egen majoritet vid det här laget.
Partipolitiken är inte så annorlunda från det vardagliga sociala spelet. Om en person hela tiden blir kritiserad och nertryckt kan man möjligen tycka synd om denne, men man får inte större lust att bli personens bästa vän. Människor blir istället rädda för att avskyn för denne person skall spilla över på dem själva, och undermedvetet undrar vi om inte personen trots allt gjort någonting för att förtjäna behandlingen.

SD vinner därför inte på att bli portade från Nobelfesten precis som de inte vinner på att torgmöten stoppas eller att motståndare hoppar av debatter pga. deras medverkan. Varje gång det blir tjaffs förstärker det intrycket av att SD inte är som övriga partier och att deras företrädare inte är några normala människor.
Citera
2011-11-03, 17:32
Medlem
Sverigedemokraterna är ett mentalsjukhus och jimmie åkesson en patient? Det verkar så i alla fall. Det är livsfarligt att närma sig SD och partiet måste absolut särbehandlas. Åneeej en sverigedemokrat har rört vår kopiator nu måste vi byta!

Men för mig spelar det ingen roll jag brukar inte titta på nobelfesten.
Citera
2011-11-03, 17:59
Medlem
fintnirs avatar
Till ärendet repeterar jag exakt vad jag skrev förra året; åsiktsförtrycket ifrån Nobelkommittén gällande bannlysningen av dissidenter är fullkomligt ologisk. För det första är det löjligt att man måste tycka rätt om man skall få vara på på tillställningen. Ett tvång på att vara "demokrat" är både dubbelmoraliskt och sinnesillusionerat. Undra om kommittén själva förstår hyckleriet i sina gärningar, eller om det är andra påtryckningar som tvingat dem att gå med på detta. Hela situationen påminner f.ö om skämtpropropagandaaffischen gällande Amerika:s angreppskrig i mellanöstern där man påstår sig "liberate:a", "befria" & "demokratisera" länder med parollen; "Embrace liberty or die". Och om vissa åsikter och politiska läggningar är förbjudna enligt Nobel så borde man konkretisera sig och utförligt göra en gedigen lista som man publicerar där man kartlägger vilka som är välkomna och vilka som inte är det. Är kommunister välkomna, är de demokrater? Är anarkokapitalister välkomna, är de demokrater? Sen förresten, är själva anklagelsen rent insinuationsmässig eller har Nobel kunnat peka på några specifika åsikter som är förbjudna som återfinns exempelvis i SD:s partiprogram? För folkligt valda genom en representativ parlamentarisk demokratisk process blev ju uppenbarligen partiet, det var inte så att man slog in dörrarna och ockuperade riksdagen, så skon klämmer antagligen vid kritiken av invandringen och "mångkulturen". Konstigt att abstrakta åsikter som att vara för demokrati eller mot demokrati väger tyngre, än att som Henry Kissinger & Obama - att direkt vara ansvarig för militära folkmord. Fast vem vet, Obama & Kissinger kanske gjordet det för demokratin, och då vet vi ju det är helt ok.
Senast redigerad av fintnir 2011-11-03 kl. 18:17.
Citera
2011-11-03, 18:30
Medlem
Klosss avatar
Argumenten för att nobba Åkesson är givetvis helt absurda. Det är alltjämt så inom etablissemangen att man forfarande är skitsura över att SD kom in och minsann ska markera här. Hur jävla larvigt som helst naturligtvis men så är det bland dessa töntar med beröringsångest.
Givetvis kommer nobelstiftelsen inte alltid att nobba Åkesson utan man kommer i framtiden bjuda in också honom med någon förvändning lika lam som ursäkterna att neka honom idag.
Senast redigerad av Kloss 2011-11-03 kl. 18:37.
Citera
2011-11-03, 18:46
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Knappast. Om SD fick nya väljare varje gång partiets motståndare betedde sig illa eller osakligt skulle de ha egen majoritet vid det här laget.
Partipolitiken är inte så annorlunda från det vardagliga sociala spelet. Om en person hela tiden blir kritiserad och nertryckt kan man möjligen tycka synd om denne, men man får inte större lust att bli personens bästa vän. Människor blir istället rädda för att avskyn för denne person skall spilla över på dem själva, och undermedvetet undrar vi om inte personen trots allt gjort någonting för att förtjäna behandlingen.

SD vinner därför inte på att bli portade från Nobelfesten precis som de inte vinner på att torgmöten stoppas eller att motståndare hoppar av debatter pga. deras medverkan. Varje gång det blir tjaffs förstärker det intrycket av att SD inte är som övriga partier och att deras företrädare inte är några normala människor.

Nu har du fel!!
Den hårda kärnan blir definitivt mer övertygade ,samtidigt som många veliga,efter sådana här tramsattacker ansluter sig till hårda kärnan.
Så fundamentet växer hela tiden,även om det inte ger så många nya procent.
SD vinner på all publicitet,det enda som kan dra ner väljarstödet är att SD får vara med och forma en impopulär politik,men det stoppar effektivt sjusystrarna.
Och enda gångerna opinonssiffror med SD tas upp är vid krystade undersökningar där enbart moderater och/eller sossar går upp(största partierna) ,då nedgången påstås vara statistiskt säkerställd..
Citera
2011-11-03, 20:19
Medlem
AfricanWarriors avatar
Rätt åt den fittiga horan. Enligt mig är dessa odjur (SD) mentalt efterblivna så att ens bjuda in eller berömma en sverigedemokrat borde klassas som idioti. Att ha sex med en medlem borde klassas som tidelag. Med andra ord: Det är rätt att stänga av honom från festen.
Senast redigerad av AfricanWarrior 2011-11-03 kl. 20:21.
Citera
2011-11-03, 20:48
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfricanWarrior
Rätt åt den fittiga horan. Enligt mig är dessa odjur (SD) mentalt efterblivna så att ens bjuda in eller berömma en sverigedemokrat borde klassas som idioti. Att ha sex med en medlem borde klassas som tidelag. Med andra ord: Det är rätt att stänga av honom från festen.
Missförstå mig rätt nu, själv är jag vänster, men ditt inlägg måste vara ett av de mest korkade som jag läst på länge. Med den människosynen du ger uttryck för skulle du själv lika gärna kunna vara sverigedemokrat, eller för den sakens skull riktig brunskjorta. Fundamentalister som du är farliga för demokratin.

OnT: Det är helt ok att inte bjuda JÅ på en fest som anordnas av en privat stiftelse. Jag ser inte ens någon anledning till att de skulle behövt motivera detta från första början. Min personliga åsikt är även att jag håller med Nobelstiftelsen i deras beslut; det inte skulle se bra ut om han gick på festen, då en representant för SD på Nobelfesten skulle bidra till en normalisering av den sorts smutsiga xenofoba politik som SD driver.
Citera
2011-11-03, 20:51
Medlem
volvo 240s avatar
Är Fridolin, Romson(Zigenerason?) och Lööf bjudna?
Citera
2011-11-03, 20:59
Medlem
AfricanWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Är Fridolin, Romson(Zigenerason?) och Lööf bjudna?
Ja, fast dessa är inte WT som du och Jimmie. Varför skulle dessa inte vara bjudna.

OT: Du måste vara det mest WT som jag sett på länge. Namnet plus din signatur säger ju allt
Citera
2011-11-03, 22:02
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Upprörande med särbehandling men när vissa hävdar att den skulle vara odemokratiskt så kan jag inte hålla med. Det är inte någon demokratisk rättighet att som partiledare få komma på fester.
SD är valda att ha ett visst antal mandat i riksdagen, inte i Blå hallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in