2010-10-28, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Det ironiska är att om man väckte Alfred Nobel 10 minuter ur sin gravsömn och redogjorde snabbt för de 8 riksdagspartiernas politik - t.ex. med avseende på hur de hanterar kriminella med utländskt medborgarskap eller generositeten med invandringen som belastar skattesystemet - så hade han endast tillåtit Sverigedemokraternas partiledare att närvara. De andra hade han kallat landsförrädare. Det icke-ironiska är att nobelstiftelsens medlemmar inte ens har snuddat vid den tanken.
Det ironiska är att du lägger fram det trots över 1300 inlägg där 1/3 av inläggen lägger fram att det är nobelstiftelsen som bestämmer vilka som ska komma och deras mål är inte att bjuda in dom Nobel skulle velat.
Citera
2010-10-28, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Men nu var det ju inte just den frågan riktad till dig, eller hur?
Eller du kanske också är klassiskt AFA-liberal som anser att alla får tycka och säga vad de vill, så länge de inte tycker eller säger fel saker?
Du verkade osäker på vad liberalism stod för. Jag la fram min synvinkel. Detta är ett forum. PMa personen i frågan om du vill ta en personlig diskussion som dessutom är OT.
Citera
2010-10-28, 01:10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalParty
Detta är en personlig åsikt. Jag är Klassisk liberal och anser att varje människa är unik och ska vara fri att yttra sig men även liberaler väljer sina vänner och har sina personliga åsikter lilla gubben.
Fast då är du inte liberal utan förståndshandikappad.
Jag grundar det uteslutande på ditt motsägelsefulla resonemang
Citera
2010-10-28, 01:11
Medlem
also: just a sidenote, det är JÄVLIGT skrattretande imo att denna tråd har över 100 sidor och handlar om att jimmie åkesson inte blir inbjuden till nobelfesten, medan tyråden som handlar om sd:s politik och skuggbudgeten som presenterades idag har typ 7 sidor.

NI ÄR SÅNA JÄVLA PATETISKA NOOOOOOOBS JA STÅR INTE UUUUUT
Citera
2010-10-28, 01:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Det ännu mer ironiska är du vågar att tala för Alfred Nobel.
Läs lite historia lille pojk och kom sedan tillbaka och redogör för vad du tror att genomsnittssvensken år 1875 hade ansett om dagens multietniska Sverige.
Citera
2010-10-28, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Men nu var det ju inte just den frågan riktad till dig, eller hur?
Eller du kanske också är klassiskt AFA-liberal som anser att alla får tycka och säga vad de vill, så länge de inte tycker eller säger fel saker?

? du är så dum. jag är ledsen om jag sårar dig men du är så urbota korkad bara.

det var just det som framgick av hans post, så länge nazisterna inte kränker andra får de göra vad de vill. varför upprepar du detta? det är vad allt handlar om. de får gärna tycka och anse hur mkt de än vill, men de får inte kränka andra. så lyder yttrandefriheten.

håll käften o dö nu tack
Citera
2010-10-28, 01:15
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Självfallet, men de kunde väl ha lagt litet mer energi på att hitta på en någotsånär rimlig motivering till varför de gör ett så pass spektakulärt undantag från traditionen att bjuda in alla riksdagspartiers respektive ordförande?
Det kan man anse, men många i tråden ger uttryck för att Nobelkommitten har något demokratiskt ansvar gentemot Sverige i den här frågan och så är inte fallet. Hade jag personligen ordnat nobellfest hade inga svenska politiker varit bjudna och jag hade inte heller orkat mig med att ge någon motivering till det, här ordnar jag privatfest så var nöjda ni som är bjudna och ni som inte är bjudna stå ert kast.

Privatfest. Deras fest. Även om de inte bjuder kungen så kvarstår det faktumet.
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund
Att "SD:s värderingar" på något sätt skulle stå i motsatsförhållande till Alfred Nobels testamentsföreskrifter om vilka som skulle kunna bli prisbelönade är ju inte bara direkt och uppenbart felaktigt, det ena har ju alls inget med det andra att göra.
SDs åsikter är inte relevanta i frågeställningen "Får nobellkommitten bjuda/inte bjuda vem de vill?".
Citera
2010-10-28, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Läs lite historia lille pojk och kom sedan tillbaka och redogör för vad du tror att genomsnittssvensken år 1875 hade ansett om dagens multietniska Sverige.

och det har exakt vad att göra med sverige 2010? jag antar förstås att du förstår att världen utvecklas. annars kan vi ju lika gärna gå ännu längre tillbaka då alla svarta var slavar och referera till det

spelar heller ingen roll hur påläst du än är om du är korkad och inte förstår sammanhang
Citera
2010-10-28, 01:18
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
Det ironiska är att du lägger fram det trots över 1300 inlägg där 1/3 av inläggen lägger fram att det är nobelstiftelsen som bestämmer vilka som ska komma och deras mål är inte att bjuda in dom Nobel skulle velat.
Sohlman är sosse och bedriver partipolitik via Nobelstifltelsen, tror du det var syftet med Nobelstiftelsen .
Citera
2010-10-28, 01:20
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det var inte det mitt uttalande handlar om. Man ska inte uttala sig om vad sen länge döda personer har för åsikt de facto i nuläget.

Vad genonsnittssvensken år 1875 skulle haft för åsikt om multietniska Sverige är för mig väldigt irrelevant. Jag försvarar inte något antirasistiskt Nobelarv här utan nobellstiftelsens rätt att fatta sina egna beslut.
Citera
2010-10-28, 01:21
Medlem
xdrs avatar
Som tidigare sagt var så tror jag att det är en efterverkning från det dåliga uppträdandet i kyrkan, kan man inte värna om svenska traditioner så ska man inte vara en del av dem.
Citera
2010-10-28, 01:22
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
och det har exakt vad att göra med sverige 2010? jag antar förstås att du förstår att världen utvecklas. annars kan vi ju lika gärna gå ännu längre tillbaka då alla svarta var slavar och referera till det

spelar heller ingen roll hur påläst du än är om du är korkad och inte förstår sammanhang
Men snälla vän läs vad jag svarade på sen kan du komma och argumentera.
För övrigt tycker jag Sohlmans beslut är utmärkt.
Det kommer bara stärka SD.

Ps. slå upp ordet Pyrrhusseger ds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in