2010-10-22, 22:36
Medlem
Pratade med en bekant idag som går 4åriigt gymnasie-program. Vad jag förstått så är det för personer med den lättare typen av handikapp/utvecklingsstörning och som i mångt och mycket är som oss andra. Jag vet inte ens om alla omfattas av LSS ?

Det jag reagerade lite på lite iallafall var att samtliga tydligen som han kände till, från och med 18-års ålder får aktivitetsstöd på såpass höga belopp. (Många är väl runt 19-20 när de tar studenten)

Jag hörde dessutom från en annan kvinna vars dotter går 4 årig gymnasielinje att de under sommaren får yttligare nån form av belönings-peng på 5000 kronor som jag inte riktigt förstod helt och hållet hur det låg till.

Finns det någon som kan bena ut dehär lite och förklara hur det ser ut? Tycker det låter märkligt att personer, (visserligen med lättare funktionsnedsättningar) ska få denna typen av såpass höga bidrag när de trots allt fortfarande bor hemma med föräldrar och bara går i skolan när andra inte får någonting.
Citera
2010-10-22, 22:50
Medlem
Ingen aning om det är så att de får mer pengar men jag hoppas det stämmer. Det är dom värda, deras föräldrar har troligen lagt ut stora pengar på sånt som folk med "normalbegåvade" slipper och de har ett jobbigt liv framför sig som outsiders i samhället. Jag betalar med glädje skatt när det är rätt människor som får pengarna.
Citera
2010-10-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siufs
Ingen aning om det är så att de får mer pengar men jag hoppas det stämmer. Det är dom värda, deras föräldrar har troligen lagt ut stora pengar på sånt som folk med "normalbegåvade" slipper och de har ett jobbigt liv framför sig som outsiders i samhället. Jag betalar med glädje skatt när det är rätt människor som får pengarna.

Vad tror du föräldrarna lägger ut pengar på som de inte får gratis? Vi pratar trots allt om personer som i många fall kommer ut på den öppna arbetsmarknaden sen.

Missförstå inte. Självklart ska personer med svårigheter ha hjälp. Vi har idag personer som utför helt vanliga jobb på cafér, restuaranger och lager som sliter 8 timmar om dagen precis som oss andra. Men de kallas för daglig verksamhet och lönen består av 30-40 kronor om dagen, (i många kommuner arbetar dom gratis) Dessa unnar jag gärna en riktig lön.
Citera
2010-10-22, 23:05
Medlem
GronTomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piggy2
Vad tror du föräldrarna lägger ut pengar på som de inte får gratis? Vi pratar trots allt om personer som i många fall kommer ut på den öppna arbetsmarknaden sen.

Missförstå inte. Självklart ska personer med svårigheter ha hjälp. Vi har idag personer som utför helt vanliga jobb på cafér, restuaranger och lager som sliter 8 timmar om dagen precis som oss andra. Men de kallas för daglig verksamhet och lönen består av 30-40 kronor om dagen, (i många kommuner arbetar dom gratis) Dessa unnar jag gärna en riktig lön.

Ja dom får 40 kronor i timmen men dom får även annat bidrag. Så dom kan äta och betala hyran, pengarna från "jobbet" brukar ses som en bonus.
Citera
2010-10-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GronTomat
Ja dom får 40 kronor i timmen men dom får även annat bidrag. Så dom kan äta och betala hyran, pengarna från "jobbet" brukar ses som en bonus.

Nej, inte 40 kronor i timmen, (om dagen) Om de får något alls. Resten av pengarna får de från försäkringskassan. Men poängen är att man så gärna skryter om detta fina system där alla kommer ut i arbete men det är ju inget arbete. Ett arbete ska ge dig lön och pensionspoäng. Det kan du inte kalla dedär. Skulle du knega på ett tungt lager, 8 timmar om dagen och utföra arbetsuppgifter som vilken annan arbetare som helst för den ersättningen? När du dessutom vet om att du hade fått samma belopp av att bara gå hemma.

Någonting är fel när det gäller prioriteringar i detta land. Daglig verksamheten är indelad i 3 grupper varav en är för det som utför riktiga jobb. Dom, och inte 18åriga skolkids skulle ha pengarna.
Citera
2010-10-23, 02:21
Medlem
Citat:

Det tillkommer så mycket problem som inte vanligt folk tänker på men att uttrycka mig ekonomiskt var kanske dumt, bara en sak som att handla en ny tröja till ungen kan bli ett problem då ungen står och skriker att han vill ha en annan tröja och verkligen inte förstår att han borde chilla ner och ta det lugnt. Det är extremt psykiskt påfrestande för föräldrarna att ta hand om en unge som inte förstår och jag kan garantera dig att det ger omoostnader av olika skäl. Inte minst för att hitta det verkliga problemet hos ungen, dessutom rankar jag psykisk smärta så mkt högre äb fysisk vilket det inte är speciellt svårt att få ut pengar på.

Citat:
Nej, inte 40 kronor i timmen, (om dagen) Om de får något alls. Resten av pengarna får de från försäkringskassan. Men poängen är att man så gärna skryter om detta fina system där alla kommer ut i arbete men det är ju inget arbete. Ett arbete ska ge dig lön och pensionspoäng. Det kan du inte kalla dedär. Skulle du knega på ett tungt lager, 8 timmar om dagen och utföra arbetsuppgifter som vilken annan arbetare som helst för den ersättningen? När du dessutom vet om att du hade fått samma belopp av att bara gå hemma.

Någonting är fel när det gäller prioriteringar i detta land. Daglig verksamheten är indelad i 3 grupper varav en är för det som utför riktiga jobb. Dom, och inte 18åriga skolkids skulle ha pengarna.

Kom in i matchen, hade det funnits jobb till andra så hade det inte varit ett problem. Man kan inte bara säga att alla som får bidrag ska göra något jobb för det när det inte existerar några jobb och det är väl inte så troligt heller att det kommer bli jättemånga jobb då vi har en regering som lurat i folk att sänkt skatt ger jobb när vem som helst som är objektiv kan räkna ut med rövhålet att det kommer fortsätta på samma dåliga vis och att det blir färre och färre arbeten. Att överlåta jobbfrågan till konsumtionen är så pinsamt att det inte finns ord i dagens samhälle när vi lägger våra besparingar på resor.
Senast redigerad av siufs 2010-10-23 kl. 02:23.
Citera
2010-10-23, 04:09
Medlem
Citat:
Det tillkommer så mycket problem som inte vanligt folk tänker på men att uttrycka mig ekonomiskt var kanske dumt, bara en sak som att handla en ny tröja till ungen kan bli ett problem då ungen står och skriker att han vill ha en annan tröja och verkligen inte förstår att han borde chilla ner och ta det lugnt. Det är extremt psykiskt påfrestande för föräldrarna att ta hand om en unge som inte förstår och jag kan garantera dig att det ger omoostnader av olika skäl. Inte minst för att hitta det verkliga problemet hos ungen, dessutom rankar jag psykisk smärta så mkt högre äb fysisk vilket det inte är speciellt svårt att få ut pengar på.

Kom in i matchen, hade det funnits jobb till andra så hade det inte varit ett problem. Man kan inte bara säga att alla som får bidrag ska göra något jobb för det när det inte existerar några jobb och det är väl inte så troligt heller att det kommer bli jättemånga jobb då vi har en regering som lurat i folk att sänkt skatt ger jobb när vem som helst som är objektiv kan räkna ut med rövhålet att det kommer fortsätta på samma dåliga vis och att det blir färre och färre arbeten. Att överlåta jobbfrågan till konsumtionen är så pinsamt att det inte finns ord i dagens samhälle när vi lägger våra besparingar på resor.

Vad har det med saken att göra att det inte finns jobb åt alla bidragstagare? Tror att de flesta också är överens om att skyhöga skatter och avgifter knappast bidrar till ett företagarvänligt Jobb-klimat.
Sen handlade väl inlägget inte om huruvida alla ska i arbete utan att många som arbetar trots allt inte får någonting trots att de sliter lika hårt som andra. Jag är själv på gränsen till LSS-fall men jag skulle aldrig förnedra mig till den nivån att jag skulle göra mig tillgänglig för gratis arbetskraft resten av livet. (ett par % kommer ut på den öppna arbetsmarknaden)

Väldigt många av dedär ungdomarna är nog inte alls specielt jobbiga heller, alla är inte överaktiva damp-ungar utan kan vara personer som du med svårighet skulle kunna indentifiera handikapp på.
Sen behöver du inte göra dehär till en block-fråga heller för ingenting av de va bättre på sossarnas tid. De är snarare dom som skapat hela LSS-systemet. Som i många fall är väldigt bra i internationell jämförelse. Men det prioriteras konstigt
Citera
2010-10-23, 07:03
Medlem
Jag vet inte vad ett fyraårigt gymnasieprogram är, fanns inte när jag gick på gymnasiet. Är det ett år extra för att de har svårare eller ett so mger en lite högre utbildning? Eller tillägg till ett treårigt?

"En begäran om stöd och service från en person som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS om det är en insats som regleras i lagen.", LSS verkar ju behovsprövat? Eller måste beslut bara ges till åtgärd man har rätt till? Får man per automatik laglig rätt till alla åtgärder inom LSS eller är det de som existerar och sedan får man söka dem var och en? Är man funktionshindrad gäller väl LSS iaf.

Aktivitetsstödet trodde jag var 232 kr / dag. Låter ju konstigt att man skulle få det medan man gick i skolan som alla andra. Låt gå för om det var några studier/utbildning utöver denna tid.

Piggy2: Ersättningen för daglig verksamhet lär ju rent praktiskt försvinna. Sjukersättningen finns ju bara i permanent version nu och där anses man ju inte kunna arbeta oavsett åtgärder. Har man inte sjukersättning får det väl bli aktivitetsstöd eller liknande som gäller men vare sig man får ersättning för daglig verksamhet eller inte så kommer man ju hamna under existensminimum och således få försörjningsstöd. Så gör ju bara skillnad i varifrån pengarna kommer. För jag tvivlar på att man får försörjningsstöd + 30-40 ytterligare kronor? Ändå rätt pissigt.

Hade en bekant som menade att skitjobben skulle få mindre betalt (han tyckte väl en typ 11.000) medan akademiker skulle få mer (han menade typ 40.000) och snackade om skatt. Jag förstod inte riktigt hur det skulle lösas (iaf exklusive arbetsgivaravgifterna) då folks inkomst som akademiker före skatt inte ens är 40.000 nu, iaf inte som nyutexaminerad och undrade om han menade någon form av "akademikerbidrag" eller hur det skulle gå till. Sedan vet jag inte om det är självklart att man skall få mindre betalt för att man gör ett jobb som inte kräver lika mycket kunskap, man kanske jobbar minst lika hårt för det? Sedan att fler kan göra det kanske. Men en del jobb som ses som "skitjobb" kan väl ändå kräva kompetens. Vårdyrken är väl en sådan sak, man bör ju vara rätt typ av människa och ha lite koll men inte blir man rik på det. Sedan kan man ju tycka vad man vill om dåligt betalda jobb som kräver hög kompetens inom staten, landstingen eller kommunerna men som inte ger en lön i nivå på kompetensen och ansvaret eller gentemot vad privata aktörer hade krävt/betalat ut. Å andra sidan väljer man ju lite själv vad man utbildar sig till. Pluggar man något som många andra pluggar för att det verkar kul men sedan inte får ett jobb inom det eller lönen är piss så kanske man skulle lagt sin tid på något annat. Fast han menade då att det var statens fel som erbjöd så många platser på det även om behovet inte fanns. Jag vet inte riktigt om jag håller med, men visst. (Och reglerade man antalet platser vet jag inte riktigt om det är rätt att någon som kanske skulle passa skitbra på en tjänst inte skall få den och den utbildningen pga dåliga betyg i andra ämnen som inte alls rör den och den utbildningen.)

Hur som helst, visst har du rätt i att om man sköter sitt jobb och gör motsvarande arbete som "en vanlig människa" trots sitt funktionshinder så borde man få motsvarande ersättning och inte mindre just för att man har ett funktionshinder eller kanske har svårt att få det eller andra jobb.

Fast tar man killen som snackade löner så är det väl så att han är rätt ung och väl nyligen har börjat plugga vidare, eller kanske är ännu yngre och bara tänker plugga vidare, och ser det som en rättighet eller något han förtjänar för att han kommer plugga. Men ja, jag vet inte det jag som sagt =p. Personligen pluggade jag snarare för att man vill kunna få ett arbete inom det området som intresserar en, saknar man kompetensen för det blir det ju svårt, och ett jobb man trivs med är väl nog så viktigt / värt.

GronTomat: Du har kanske rätt om att man får behålla den:
"Du får en mindre ersättning, kallad habiliteringsersättning, när du deltar i daglig verksamhet. Ersättningen är skattefri och räknas inte som inkomst."
Fast några 40 kronor i timmen är det nog inte:
"[PDF]
Kf § 19 Habiliteringsersättning
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - Snabbtitt
att höja habiliteringsersättningen till 52 kronor i heldagsersättning och 36 kronor i halvdagsersättning från och med den 1 april 2010, samt ...
www.kavlinge.se/download/18.../Habiliteringsersättning.pdf"
"Du har rätt till aktivitetsstöd när du deltar i något av följande arbetsmarknadspolitiska program:

* jobb- och utvecklingsgaranti
* arbetsmarknadsutbildning
* arbetslivsinriktad rehabilitering
* arbetspraktik
* stöd till start av näringsverksamhet
* projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning
* vägledning med mera."
223 kronor var det visst.
Det är kanske aktivitetsersättning ni menar? Vet inte om det är högre men enligt försäkringskassan får man det först vid 19. Vettefan om man kan få aktivitetsstöd sålänge man är under 18 heller? Då har väl föräldrarna ansvar för en?
Men hur som helst, så i Kävlinge blir det ju 223+53=276 kronor om dagen, fast på dessa 223 kr är det ju skatt med. Jag vet inte vad den kan tänkas bli? Hur stort är beloppet man drar av nu? Säg 20% skatt eller något, ((52 * 5) * (53 + (223 * 0.8))) / 12 = 5 014 kr i månaden. Kommer man ju inte särskilt långt med. Och det är med 52 arbetsveckor per år =P
Citat:
Han säger ju inte att "låtsasjobben" / stödjobben inte skall finnas. Bara att man borde få lika bra betalt som någon annan som hade gjort samma jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in