Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Ljus påfallande platt lång överläpp, med någon vikning, markerade, kindsidor, tunna läppar något framskjuten haka, stirrande blick. Ungefär.
Det är Lisbeths minnesbild från mordnatten, och beskrivningen skulle kunna passa på John Cleese lika väl som på Carl Bildt eller Jokkmokks-Jocke.
Eller för den delen CA.
Många tycker att det är VG eller SE, andra AA, CP eller Stocklassas ”Jacob Thedelin.”
En del säger Eugene de Kock, och andra någon enarmad ”Lennart” eller någon AGAG-finne i Jämtland plus ett antal norrmalmspoliser. Svartenbrandt är också en i högen...
Jag kan räkna vidare, men det är lönlöst.
Kaninhålen är lika många som tänkbara förövare.
Lisbeths beskrivning är värdelös så länge vi inte kan gå in i huvudet på henne och förstå vad hon verkligen sett.
Jag har bara sett en bild på CA som förmodligen är tagen betydligt senare än 1986, och visst går det att spåra vissa drag som kan stämma, dock med viss assistans av fantasin.
Han ser obehaglig och hård ut, men
Såg han alltid sån ut?
Var detta vad Lisbeth såg när hon tittade upp och sökte hjälp?
Mitt eget passfoto ser ut som ett jävla mugshot för att ta ett närliggande exempel. En sån vill man inte möta i en mörk gränd.
Kanske finns någon bild där han ser betydligt trevligare ut, och hur hade vi förhållit oss till CA, om det var den bilden vi hade på näthinnan i stället?
Speciellt lik CP tycker jag inte att han är på just den bilden, och definitivt inte någon dubbelgångare.
Det intressanta med CA är vapnet, den osannolika försäljningen och hans omvittnat kufiska person, men vittnesmål som kompletterar den bilden saknas också.
Att någon sagt att han blev som förbytt så fort Palme kom på tal kan vara samma obekräftade källa som sagt att han sköt mot TV:n när Palme var på bild. Vilka är uppgiftslämnarna?
Hur gick vådaskottet det till?
Visst var han ensam vid tillfället? Berättade han för någon, eller var det någon granne som hörde skottet samtidigt som Palme var i rutan?
Gick TV:n sönder i en explosion och kulan for rätt igenom och satte sig i karmen?
Ingen verkar veta.
Hur mycket är sanning och hur mycket är skvaller, och hur mycket påverkar en allt för styrd bild vår föreställning om honom som person?
Kanske var han precis så som han framställs, eller värre? Ingen aning.
Det finns en del att reda ut när det gäller CA, och jag tycker verkligen att han är intressant, men om ovanstående frågor på något sätt går att komplettera med fakta, så vore det betydligt intressantare.
Bra post Mac

Jag håller med. Någon dubbelgångare till Pettersson är han knappast, även om det finns en del gemensamma drag. Det säger inte så mycket. Pettersson hade ett betydligt mer säreget och mera otäckt utseende om du frågar mig. Ett ansikte och ögon man aldrig glömmer, så att säga...
Hur CA var som person? Den gängse bilden är att han var en kuf, en enstöring. Umgicks inte med någon, hade inga ”nära” vänner. Höll sig för sig själv. Bara få ytliga bekanta. Ingen flickvän...
Uppgiften om skottet i TVn; Enligt en källa som jag har pratat med (med hygglig insyn) så blåste han sönder denna med ett ”vådaskott” på fyllan, enligt honom själv. Han ska ha sagt detta till en ytlig bekant. Huruvida Palme var i rutan framgick inte, och är sannolikt en skröna eller ett antagande. Polisen fann det dock intressant nog och grävde (åratal senare) ut kulfragment ur väggen som visade sig värdelösa för utredningen...
Vapnet, en Smith & Wesson Highway Patrolman cal.357, var registrerat på CA och polisen har det registrerade tillverknings/serienumret för detta vapen, men har aldrig sett detta.
Två revolvrar är inte testade; Sucksdorffvapnet och CA:s vapen. Av alla drygt 400 legala vapen av denna vapentyp i hela landet, så är dessa två vapen de enda som aldrig kunnat provskjutas. Sucksdorffs vapen stals vid ett inbrott 1977 och har därefter aldrig setts till. För mig är det ingen utopi att detta vapen vandrade runt i kriminella kretsar och tillslut hamnade hos Sigge Cedergren. Resten kan ni räkna ut själva... CA:s vapen kom aldrig in, eftersom CA inte frivilligt visade upp detta och polisen satt sedan och åt wienerbröd i 9 år innan de först 1995 förhörde CA som då gav dem sin bogus story om att han sålt det till en för honom främmande kriminell snubbe i Kungsträdgården... Där är vi nu, och kommer sannolikt förbli. Tragiskt.