2018-08-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
NF nämner inte specifikt Anders Björkman, eftersom han inte vet att mannen som han såg i Dekorimas port heter Anders Björkman.

Nicola F: "Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samme man som hade gått bakom makarna Palme"

Granskningskommissionen: "Den beskrivning Nicola F gett av den man som kom bakom paret Palme och det Nicola F uppgett om hur den personen betedde sig när Nicola F vände sig om efter skotten, leder till slutsatsen att den han såg med all sannolikhet var vittnet Anders B"

Gunnar Wall: "Sen fortsätter dom att gå söderut på Sveavägen och närmar sig Dekorima hörnan så att säga och då möter dom en man, en kock som hete Nicola, som möter dom ganska nära hörnet"
Jag vet att både GrK och Wall plus många andra vill ha mannen till Björkman, och det ligger som jag skrev nära till hands att tro det.

Vi måste därför hålla öppet för att Björkman möjligtvis kan ha befunnit sig ända där uppe.

Det ä en tanke som upphovsmännen inte vill fullfölja, genom att berätta vad Björkman i så fall gjorde där.

Dom är svaret skyldiga, och det var därför det blev enklare att försöka förflytta hela bankomaten upp till La Cartiere i stället.
Det är en fint som går genom hela utredningen.

Personligen har jag svårt att tänka mig att det var Björkman.
Senast redigerad av MacMackay 2018-08-13 kl. 18:13.
Citera
2018-08-13, 18:14
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag vet att både GrK och Wall plus många andra vill ha mannen till Björkman, och det ligger som jag skrev nära till hands att tro det.

Vi måste därför hålla öppet för att Björkman möjligtvis kan ha befunnit sig ända där uppe.

Det ä en tanke som upphovsmännen inte vill fullfölja, genom att berätta vad Björkman i så fall gjorde där.

Dom är svaret skyldiga, och det var därför det blev enklare att försöka förflytta hela bankomaten upp till La Cartiere i stället.
Det är en fint som går genom hela utredningen.

Personligen har jag svårt att tänka mig att det var Björkman.
Nej, Björkman har inte befunnit sig ända där uppe. NF såg Björkman där Björkman verkligen var, vid den södra reklampelaren. Och det binder NF till själva mordplatsen.
Senast redigerad av 299792458 2018-08-13 kl. 18:29.
Citera
2018-08-13, 18:30
Medlem
Citat:
På hvilket sätt muterar motivet, boboslacke ? Det är bara ditt komplicerade huvud som inte tycker om att lösningen är så enkel.

Nej det är ingen lösning över huvud taget. Inte mer än Oves och Ihesos långskott med gevär/pistol ljuddämpat och en figurant som skjuter ollonpistol där iheso senare i olika varianter försöker koppla det med att SEs titta på klockan blir samma rörelse som att ta stöd för skott.

Ni är fullständigt hejdlösa i att klippa ut lösryckta detaljer och bygga scenarion med stor fantasi kring det och att om det behövs skarva lite fritt.

Alla i tråden genomskådar det men ändå mal ni på med "nya" infall och en energi som heter duga.

Med samma teknik som du kan jag bygga upp ett antal scenarion helt av fantasi som pekar ut flera av vittnena vid platsen. Man skulle kanske kunna koppla Gösta Söderström till mystiska saker till och med. Men aj fan. Iheso han före med den saken... och har väl drivit ett tiotal andra spår.

Bygger man på fakta och vetenskap hur man faktiskt kan göra slutledningar inte bygga sagoslott och ser det som allt mer börjar avtäckas kring flera inblandade i konspiration som faktiskt har medel, tillfälle och tänkbara motiv som inte är rena påhitt och som dessutom haft möjlighet att missleda utredningen i alla år förstår man utan omsvep skillnaden som är ljusår.

Genom åren har vi sett ett stort antal sådana här deltagare som du i tråden som löser av varandra och inte sällan understödjer varandra med rent skräp. Vi behöver inte nämna dem alla. Du har en hemvist med de andra Krantzarna. Jag är säker på att du gör det med avsikt och utan övertygelse till skillnad från några av de andra exemplen.
Citera
2018-08-13, 18:32
Medlem
Citat:
Nej, Björkman har inte befunnit sig ända där uppe. NF såg Björkman där Björkman var, vid den södra reklampelaren. Och det binder NF till själva mordplatsen.
NF har aldrig förnekat att han gått förbi mordplatsen.
Jag menar att tvärsäkra slutsatser på var Björkman befunnit sig är svåra att dra.
Framförallt som hans vittnesmål är svårt att samköra tidsmässigt med vännernas bankomatuttag och deras berättelser i övrigt.
Citera
2018-08-13, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Och vad har detta med MOP att göra??. Dina inlägg, är enligt min mening, i stor utsträckning OT.

Men Bartram så har det ju varit sedan flera år tillbaka. Gothus kör på till moderator ingriper i samma anda som han gjort genom åren. 6 månaders avstängningar har inte haft påverkan på det.

Vi som varit med ett tag kan bara ignorera. Värre för den som inte avkodat det än. De kan bli förvirrade och det är väl avsikten.

Sedan det stod klart att PU ägnat sig åt avsnittet många av oss tycker att PU borde ha ägnat sig åt för 30 år sedan har det kommit en ny våg av attacker enligt samma mönster som funnits många år bakåt i tiden och utan nya varianter eller taktiker.
Citera
2018-08-13, 19:16
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
NF har aldrig förnekat att han gått förbi mordplatsen.
Jag menar att tvärsäkra slutsatser på var Björkman befunnit sig är svåra att dra.
Framförallt som hans vittnesmål är svårt att samköra tidsmässigt med vännernas bankomatuttag och deras berättelser i övrigt.
Björkman och hans tre vänner säger alla samma sak: Björkman stannade kvar vid banken. Att ifrågasätta detta är meningslöst.

NF såg Björkman bakom paret Palme efter att dom passerade den södra reklampelaren, punkt.
Citera
2018-08-13, 19:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Och vad har detta med MOP att göra??. Dina inlägg, är enligt min mening, i stor utsträckning OT.
Ääh.

"Ingvar Carlsson kritiserar i sin självbiografi Kjell-Olof Feldt för att denne inte på ett rakt sätt informerade dåvarande statsminister Olof Palme om vad Riksbanken planerade att göra. I boken beskriver han avregleringen som genomförd under största sekretess av i första hand finansminister Kjell-Olof Feldt, ordföranden i Riksbanksfullmäktige Erik Åsbrink och riksbankschef Bengt Dennis."

Åsbrink, är, jude.
Kjell-Olof Feldt har klätt ut sig till en.
Åja, juden Michael Sohlman var också med på ett hörn.
Klas Eklund, jude, även han deltog i kuppen.

Det var en Judisk Kupp
Read all about it

Vad är OT?

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Men Bartram så har det ju varit sedan flera år tillbaka. Gothus kör på till moderator ingriper i samma anda som han gjort genom åren. 6 månaders avstängningar har inte haft påverkan på det.

Vi som varit med ett tag kan bara ignorera. Värre för den som inte avkodat det än. De kan bli förvirrade och det är väl avsikten.

Sedan det stod klart att PU ägnat sig åt avsnittet många av oss tycker att PU borde ha ägnat sig åt för 30 år sedan har det kommit en ny våg av attacker enligt samma mönster som funnits många år bakåt i tiden och utan nya varianter eller taktiker.
Ja jo det medför vissa risker…
Men jag tycker att jag hittat en rätt bra ingångspunkt(öm?).
Kom kom gärna med synpunkter om vad/vilket jag har fel i?

Är det någon som tycker att jag är på rätt spår? Let me know in a way that…
Dom avrättade Peter Virag med två skott i huvudet framför Judiska församlingen så vadå?
Han bodde ju där också, kom igen lite nu.

Ni är bara sura för att jag kom på alltihopa så lägg av.
Senast redigerad av Gothus 2018-08-13 kl. 20:12.
Citera
2018-08-13, 19:56
Medlem
Citat:
Björkman och hans tre vänner säger alla samma sak: Björkman stannade kvar vid banken. Att ifrågasätta detta är meningslöst.

NF såg Björkman bakom paret Palme efter att dom passerade den södra reklampelaren, punkt.
Det är ju precis detta som GrK gör iom att de placerar Björkman uppe vid La Cartiere, det är det inte jag som gör.
Därmed är de svaret skyldiga.

Vad gjorde han där?

Däremot skriver jag inte i sten under på att han faktiskt inte var där, och jag har inte heller någon bra teori om vad han i så fall gjorde på dessa breddgrader.

Det enda är väl att han trots allt ångrade sig och lullade efter på avstånd, men ångrade sig igen och gick söderut strax bakom Palmes...
Vi vet inte.
Senast redigerad av MacMackay 2018-08-13 kl. 20:03.
Citera
2018-08-13, 20:27
Medlem
Citat:

Så NF brukade spatsera runt på Stockholms gator med en magnumrevolver. Var förvarade han den? I fickan?
Citera
2018-08-13, 20:46
Medlem
Hittade lite grand om knarkspaningen och Margareta E på Gunnar Walls hemsida.

"Med andra ord: plötsligt var det ointressant att redovisa knarkspanarnas iakttagelser – eller brist på sådana – under mordkvällen. Och enligt Ölvebro fanns det alltså ingen skriftlig dokumentation av vad de sett. Enda sättet att redovisa vad spanarna varit med om skulle i så fall vara att de berättade själva för domstolen. Och det var olämpligt eftersom deras identiteter måste skyddas.

Det är lite svårsmält att godta påståendet att spaningarna inte dokumenterades. Vad var det då för mening med att bedriva dem?

Det är inte det enda som är konstigt med Stockholmspolisens övervakning av Sigge Cedergren denna kväll. Det bedrevs också telefonavlyssning av hans lägenhet. Sigges spelklubb utsattes för ett tillslag under mordnatten, vilket var föga märkligt med tanke på att det förekom handel med stulna vapen i anknytning till klubben. I det sammanhanget var Sigge en nyckelperson. Ganska snart efter mordet blev han intressant för Palmeutredarna också på grund av sina uppgifter om en springande man han sett när han körde hem från klubben vid en tidpunkt i nära anslutning till mordet. Ändå dröjde det ända till mars 1987 innan Palmeutredarna fick del av de uppgifter om mordkvällens avlyssning av Sigges hemtelefon som senare presenterades i samband med Palmerättegången. Dessa uppgifter tycktes ge underlag för slutsatsen att Sigge ljugit om sin hemfärd från spelklubben, att han varit hemma i lägenheten vid tiden för mordet. Men uppgifterna från narkotikaroteln innehöll i sig så många besynnerligheter att det funnits anledning att fråga sig om de redigerats ihop i efterhand i något syfte.

Och dessutom: om det direkt efter mordet fanns färska uppgifter om den kände kriminelle figuren Sigge hos narkotikaroteln, varför kom de då inte snabbt in till Palmeutredarna? Jag talade med narkotikaspanaren Margareta E, hon som uttalar sig i Hylins film, om detta. (I ”Mörkläggning kallar jag henne bara ”E”). Hon medgav att hon varit ansvarig för narkotikarotelns protokollsanteckningar om Sigges samtal från mordkvällen och jag frågade henne om hon inte förstått att allt som gällde Sigge borde ha lämnats vidare till Palmeutredningen.

Jag citerar ur ”Mörkläggning” igen:

Hon hävdade att hon inte gjort det: våren -86 hade Sigge bara varit intressant för henne i sin egenskap av misstänkt narkotikabrottsling. Och om någon av hennes kollegor på roteln rapporterat vidare om honom kände i alla fall inte hon till det.

Jag blev lite förvånad över ”E”:s svar. Dels av det skäl vi varit inne på: hon borde ha fattat att Sigge var viktig för mordutredarna. Men också av en annan anledning. Jag visste nämligen att ”E” bara några veckor efter mordet faktiskt hade gett Palmeutredarna ett spaningstips med direkt anknytning till Sigge.

Här sammanfattar jag uppgifter om en magnumrevolver som Sigges bekant Harri Miekkalinna lånat av Sigge, uppgifter som MargaretaE och hennes kollegor snappat upp. Om detta rapporterade hon muntligt till Palmeutredarna den 14 april 1986. ”Mörkläggning” igen:

Den som tar emot vad hon har att säga är Erik Skoglund, en gammal erfaren mordspanare vid stockholmspolisen.

Skoglund skriver ner en rapport om saken. I den gör han, närmast i förbifarten, en intressant notering:

”[E] kände till att [Sigge] var hörd angående sina förehavanden för kvällen den 28 februari.”

Det här frågar jag ”E” om. Hon svarar:

– Då har väl Skoglund frågat mig om jag kände till det. Det minns jag inte, men det var inga konstigheter.

Här borde det, kan man tycka, ha blixtrat till hos ”E”. Hon borde ha försäkrat sig om att Palmeutredarna hade tagit del av den information om Sigges aktiviteter under mordkvällen som fanns på avlyssningsbandet. Men så sker tydligen inte.

Med andra ord: det tycks finnas något besynnerligt kring allt som gäller övervakningen av Sigge denna kväll. Det har i andra sammanhang kommit fram uppgifter som pekar på att en eller flera enheter inom Stay Behindnätverket opererade i centrala Stockholm under mordkvällen och att denna verksamhet kan ha haft verklig eller påstådd anknytning till något som var klart mindre mindre kontroversiellt, nämligen narkotikaspaning.

https://gunnarwall.wordpress.com/2017/03/01/trettioett-ar-fragorna-star-kvar/
Citera
2018-08-13, 20:53
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Så NF brukade spatsera runt på Stockholms gator med en magnumrevolver. Var förvarade han den? I fickan?
Vittnet Inge M säger "jag såg att han tog upp handen ur fickan och så small det" och då var det väl det som hände.

källa sida 5: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view
Citera
2018-08-13, 21:00
Medlem
Citat:
Vittnet Inge M säger "jag såg att han tog upp handen ur fickan och så small det" och då var det väl det som hände.

källa sida 5: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view

Har något vittne nämnt något om en Salomonryggsäck? För mig utgör den ett bekymmer...mörklädd som Fauzzi var så borde ju en ryggsäck med ett vitt stort S på ryggen sticka ut lite grann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in