Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Tyvärr är det ofta så i konspirationsteorisammanhang att en sk teori är ett ogrundat antagande baserat på t ex politiska preferenser och fördomar där man konsekvent väljer ut fragment och detaljer som man försöker vända och vrida på samt tänja för att passa in. Annat som talar mot "teorin" sållas utan en tanke bort med en axelrykning. Det betyder inte att detaljerna i sig är felaktiga även om det händer det med i ivern. Både teorin om CP som gärningsman och Polisspåren delar dessa karaktärsdrag. Till skillnad från en vetenskaplig teori har det inget som kan falsifiera dem eller så är sådat bortförkalringsbart. T ex att det inte kan ens drömmas fram ett CP-vapen längre. Bra exempel på detta är teorin om att AA sköt OP.... Ofta leder denna typ av ovetenskapliga teorier inte till sanningen utan blir självpåfyllande profetsior där man letar efter enbart saker som stämmer med den förutfattade meningen och bortser från annat.
Det vi nu diskuterar är att faktiskt utifrån det vi vet försöka sätta upp olika vetenskapliga hypoteser kring t ex Östling och AA mfl utifrån de uppgifter som finns för att kunna värdera dem mot verkligheten. Det är en framkomlig väg.... tror jag.
Men varför skriver du då om
teorier i sammanhanget om du själv anser att begreppet är malplacerat? Då borde du väl skriva "spekulationer", "spår" eller liknande.
Jag för min del tycker det verkar som att det har gått inflation i bruket av begreppen
konspirationsteori och
foliehatt. Alla som inte tror på någon slags politisk korrekt bild av skeenden och fenomen avfärdas tydligen som foliehattar och konspirationsteoretiker (vi ska komma ihåg att det sannolikt inte är de som kallas för detta som uppfann/använder begreppen).
Och detta med konspirationer, alltså en synonym till konspiration är ju sammansvärjning (personer som slår sig ihop för att "skada" någon i något avseende), och att det under historien har funnits folk som mer eller mindre professionellt har ägnat sig åt sammansvärjningar av olika slag är ju självklart och inget främmande alls för den som har läst sin historia.
Eller vad säger du Uddi(s), kallar du mig foliehatt för att jag tror att Erik XIV blev mördad av brorsan sin, Johan III, via en tallrik ärtsoppa? Är jag rentav foliehatt för att jag påstår Julius Ceasar dödades via en konspiration? Är jag en konspirationsteoretiker för att jag hävdar att det är föga plausibelt att samtliga konspirationer under historien är uppklarade?
Tänk på det Uddi(s), att om inte
Collateral murder hade funnits på film, så skulle den som hävdade en sån sak, även om han hade sett det, avfärdats som foliehatt.
Så nej, jag tror inte att alla konspirationer är uppklarade. Jag tror t.o.m. att få av dem är det. Jag är i likhet med GW Persson och Hans Holmér övertygad om att mordet var frukten av just en konspiration, som en produkt av att flera personer hade slagit sig ihop för att ta Palme av daga. Tror du på en konspiration också? Eller tror du på "den ensamme galningen"? Vad tyder på en konspiration, vad tyder på en ensam galning.
Jag tror vem som helst som inte antingen är dum/vill dölja sanningen som studerar vittnesmål och det som kommit fram runt mordplatsen (i vid mening) kommer fram till en konspiration.
Fast dårar finns det ju, som Stig Edling, som säger att Christer Pettersson sköt Palme, av misstag, när han skulle skjuta knarklangaren Cedergren! Men den mannen blev tagen på allvar, Edling. Hur kommer det sig egentligen?