Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 21:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om inte GM hade en blå täckjacka så var det AB hon såg. Varför såg LP AB och inte GM, AB gick enligt egen uppgift in i portsprånget direkt när det small, ett steg fram eller tillbaks så var han i höjd med Dekorimas entré och smet in där. Han var inte närmare LOP än tio till elva meter om den här ritningen stämmer. https://web.archive.org/web/20060412161500/http://biphome.spray.se:80/palmemordet/karta.htm

Menar man att LP missade mördaren som faktiskt måste ha stått precis bredvid LOP efter det att båda skotten hade avlossats, och istället observerar AB?

Om LP såg AB men ingen närmre person så har AB befunnit sig närmre intill LOP än vad han själv påstår.

Hon säger sig ha uppfattat att det var två GM. Ab uppger att han var högst fem meter ifrån "sällskapet" (att han alltså uppfattat LOP och GM som ett sällskap) när GM sköt. Här sker då den omvända feltolkningen från LP, hon uppfattar GM och AB som ett sällskap. AB uppfattar att LP utropar något på ett främmande språk i chocken (hans chock) och hon kommenterar att hon antar de var i sällskap och att där inte var väntat att få någon hjälp. Sedan drar ju GM iväg förbi barackerna, men först står han kvar på platsen ett tag, antagligen något framför avfasningen. Som jag minns uppger AB att han stack in i Dekorimas port först när GM är utom synhåll.
Händelsevis har LJ en dun-eller täckjacka. Mörk med ljusare foder på svartvit bild.

LP sägs enligt vittnesmål från Delsborn "irra" något på platsen, och verka söka kontakt/hjälp av några i närheten. Så vad hon uppfattat är måhända fragmentariskt, barackerna skymte också sikten på Tunnelgatan. Särskilt antar jag om man befann sig i det hyfsat starka öjuset från Dekorimas port.
Citera
2018-01-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon säger sig ha uppfattat att det var två GM. Ab uppger att han var högst fem meter ifrån "sällskapet" (att han alltså uppfattat LOP och GM som ett sällskap) när GM sköt. Här sker då den omvända feltolkningen från LP, hon uppfattar GM och AB som ett sällskap. AB uppfattar att LP utropar något på ett främmande språk i chocken (hans chock) och hon kommenterar att hon antar de var i sällskap och att där inte var väntat att få någon hjälp. Sedan drar ju GM iväg förbi barackerna, men först står han kvar på platsen ett tag, antagligen något framför avfasningen. Som jag minns uppger AB att han stack in i Dekorimas port först när GM är utom synhåll.
Händelsevis har LJ en dun-eller täckjacka. Mörk med ljusare foder på svartvit bild.

LP sägs enligt vittnesmål från Delsborn "irra" något på platsen, och verka söka kontakt/hjälp av några i närheten. Så vad hon uppfattat är måhända fragmentariskt, barackerna skymte också sikten på Tunnelgatan. Särskilt antar jag om man befann sig i det hyfsat starka öjuset från Dekorimas port.
Märkligt om LP aldrig fick konfronteras med AB så vi fick klart för oss vem hon verkligen såg. Det samma gäller SE.
Jag har inte hört något om varken fotoförevisning eller något sammanträffande i verkligheten.
Hon blev sannolikt inte ens tillfrågad om att närvara vid rekonstruktion på plats, och det blev som bekant inte heller SE.
Jag vet inte hur polisen jobbar, eller vad för orsaker som kan ligga till grund för detta, men jag tycker att det är konstigt när man från dag ett suttit och spekulerat i vem det var hon såg.
Det kunde kanske klarats ut mycket enkelt
Senast redigerad av gida 2018-01-13 kl. 22:25.
Citera
2018-01-13, 22:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Nej det är inget klandervärt i det. Själv skulle jag inte bege mig efter öht.
Det han säger i förhöret är att han börjar springa efter precis när mannen är vid krönet.
Det är det som är orimligt.

Nja, LJ blickar först nedåt Sveavägen och tvekar ifall kan skulle springa ned dit och hjälpa till.
Oavsett så får man uppfattningen att han ganska så snart efter att GM lämnat trappkrönet tar upp jakten, utifrån hans förhör.
Citera
2018-01-13, 23:00
Medlem
Citat:
Märkligt om LP aldrig fick konfronteras med AB så vi fick klart för oss vem hon verkligen såg. Det samma gäller SE.
Jag har inte hört något om varken fotoförevisning eller något sammanträffande i verkligheten.
Hon blev sannolikt inte ens tillfrågad om att närvara vid rekonstruktion på plats, och det blev som bekant inte heller SE.
Jag vet inte hur polisen jobbar, eller vad för orsaker som kan ligga till grund för detta, men jag tycker att det är konstigt när man från dag ett suttit och spekulerat i vem det var hon såg.
Det kunde kanske klarats ut mycket enkelt

Fast från polisens sida kanske det inte är så mycket spekulation om vem hon sett? Det kanske är därför HH avvisar utsagan hon gett på sjukhuset, om man då initialt hört vittnen som var vid platsen och gjort en jämförelse mellan utsagorna och var personerna befann sig?
LP kopplar sina två GM med kännedomen om att två personer setts till och bevakat deras hem, någon i skägg brukade kontakta de två som bevakade (beskrivningen liknar CW). AB hade skägg.
Citera
2018-01-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nja, LJ blickar först nedåt Sveavägen och tvekar ifall kan skulle springa ned dit och hjälpa till.
Oavsett så får man uppfattningen att han ganska så snart efter att GM lämnat trappkrönet tar upp jakten, utifrån hans förhör.
Jo.
Det kommer lite olika svar från förhör till förhör, men här är ett utdrag:

F. Du springer alltså efter när han befinner sig var nånstans.

J. Nej jag väntade tills han kom högst upp.

F. Du väntade?

J. Jaha

F. Och varför väntade du?

J....jag tänkte på det eventuella skjutvapen han hade.

F. Du var orolig för att han kanske skulle skjuta mot dig om du sprang efter honom?

J. Jaha.

F. Jaha du hann tänka så?

J. Så tänkte jag. Jag håller avstånd så skjuter han mig inte.

F. Jaha, men sedan sprang du ändå efter?

J. Ja, när han började springa där uppe över krönet så började jag springa själv.

F. Jaha, du tänkte du skulle hålla honom under uppsikt kanske, eller?

J. Jag tänkte göra ett försök i alla fall för att ungefär ta reda på var han tar vägen då.

F. Jaha och du springer då efter?
Citera
2018-01-13, 23:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om inte GM hade en blå täckjacka så var det AB hon såg. Varför såg LP AB och inte GM, AB gick enligt egen uppgift in i portsprånget direkt när det small, ett steg fram eller tillbaks så var han i höjd med Dekorimas entré och smet in där. Han var inte närmare LOP än tio till elva meter om den här ritningen stämmer. https://web.archive.org/web/20060412161500/http://biphome.spray.se:80/palmemordet/karta.htm

Menar man att LP missade mördaren som faktiskt måste ha stått precis bredvid LOP efter det att båda skotten hade avlossats, och istället observerar AB?

Om LP såg AB men ingen närmre person så har AB befunnit sig närmre intill LOP än vad han själv påstår.
Nej inte "direkt när det small"

efter skotten såg AB

1. att GM gick två steg in i Tunnelgatan
2. att Lisbet kom til Olof
3. att Lisbet böjde sig ner
4. att Lisbet skrek til GM (som stod i hörnan)
5. att Lisbet såg på AB
Citera
2018-01-13, 23:58
Medlem
Citat:
Fast från polisens sida kanske det inte är så mycket spekulation om vem hon sett? Det kanske är därför HH avvisar utsagan hon gett på sjukhuset, om man då initialt hört vittnen som var vid platsen och gjort en jämförelse mellan utsagorna och var personerna befann sig?
LP kopplar sina två GM med kännedomen om att två personer setts till och bevakat deras hem, någon i skägg brukade kontakta de två som bevakade (beskrivningen liknar CW). AB hade skägg.
Med tanke på att det är just den observationen som de senare använder mot CP så tycker jag att en konfrontation i ett tidigt skede kunde varit rimlig.
Citera
2018-01-14, 00:05
Medlem
Citat:
Med tanke på att det är just den observationen som de senare använder mot CP så tycker jag att en konfrontation i ett tidigt skede kunde varit rimlig.

Var någon av dem som tidigare varit synliga utanför Palmes hem lik CP?
Mannen med skägget ska väl varit lik Craig Williamson?
Citera
2018-01-14, 00:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Hon säger sig ha uppfattat att det var två GM. AB uppger att han var högst fem meter ifrån "sällskapet" (att han alltså uppfattat LOP och GM som ett sällskap) när GM sköt. Här sker då den omvända feltolkningen från LP, hon uppfattar GM och AB som ett sällskap. AB uppfattar att LP utropar något på ett främmande språk i chocken (hans chock) och hon kommenterar att hon antar de var i sällskap och att där inte var väntat att få någon hjälp. Sedan drar ju GM iväg förbi barackerna, men först står han kvar på platsen ett tag, antagligen något framför avfasningen. Som jag minns uppger AB att han stack in i Dekorimas port först när GM är utom synhåll.

Jag tror också GM kopplade ihop AB med LOP
Senast redigerad av 299792458 2018-01-14 kl. 00:11.
Citera
2018-01-14, 00:08
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Eh.. hur menar du? Om Svarten själv sagt att han är psykopat så tror du då att han var en väldigt känslig, lyhörd och empatisk person?

Men oavsett om Svarten är tvångsmässig lögnare eller inte så är det i vart fall möjligt att jämföra vad han talar om och hur han uttrycker sig med exempelvis brev. Om man nu händelsevis såväl hört Svarten och sett något antal brev.
Svarten är enligt egen utsago psykopat. Så nej inget av ovanstående.
Tittar man på hans brottskarriär verkar hans iq inte vara mer än medel.
Han utför brott som en gammal LP skiva som hakat upp sig.
Det är samma mo gång på gång, att han då helt plötsligt mitt i sin brottskarriär blir en statsministermördare finner jag absurt, hans drivkraft är pengar och droger. Han passar inte in, kan avskrivas med 99% säkerhet men det är min åsikt.
Citera
2018-01-14, 00:08
Medlem
Citat:
Var någon av dem som tidigare varit synliga utanför Palmes hem lik CP?
Mannen med skägget ska väl varit lik Craig Williamson?
Jo det var ett vittne i gamla stan som kände igen honom som CW.
Vill minnas att han trodde att det var en irländare.
Att någon skulle varit lik CP har jag inte hört.
Senast redigerad av gida 2018-01-14 kl. 00:16.
Citera
2018-01-14, 00:10
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Skulle vara intressant om någon gjorde en polisanmälan på TK-kontrollen då den uppenbart blivit förfalskad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in