2017-10-06, 22:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Har försökt luska i vilket land som hade haft nytta av isostatpressarna
Pakistan, Indien, Nordkorea, Sydafrika, Israel
Nordkorea går bort... för tidigt tidsmässigt.
Pakistan går bort. Vapen till Iran , Pakistan potentiel fiende till Iran
Indien. Tänkbar men trots haubits affären inte mitt första val
Sydafrika, jo eller hur. Palmes stöd till ANC och samtidigt sälja kärnvapen teknologi dit. Nä
Återstår Israel. Hjälpte till ollat norths vapenaffärer med Iran contras.

Sydafrika letade aktivt efter sådana pressar:
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1982/09/15/administration-reconsidering-south-africa-equipment-ban/09fca8e8-3b11-436a-9c7f-bf6dea6eca95/?utm_term=.4ab0e1e122b1

bara usa och sverige tillverkade dem. Israel sålde kärnvapenteknik till SA. STASI och israel hade business under Iran/Contra. Kanske gick vägen vägen STASI-Israel-SA.
Citera
2017-10-06, 22:17
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Klas Wikland, är det väl?
Intressant stycke. GBU/SSI verkar på ett personligt plan ha samarbetat i alla fall. Och varför inte?
Hans Holmér verkar ha haft en problematisk tid som chef på SÄPO.

Hans Holmér var mycket illa omtyckt av gammel-IB-gänget jag träffade.
Citera
2017-10-06, 22:20
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad jag vet så handlade det om 2 pressar. Den ena återfanns på plats i DDR när muren föll. Den andra var spårlöst försvunnen. Behövde Israel en press eller 2 kunde dom få det från USA. Dom behövde inte köpa smuggelgods.

Mer troligt är att den svenska pressen som försvann stannade inom den Sojvet-kontrollerade intressesfären.
Men DDR kan ha sålt den vidare, svårt att veta säkert.

Israel hade blivit nekad att köpa sådana pressar från USA 1982, om det gällde alltid och även under bordet vet jag inte.
Citera
2017-10-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Varför borde Palmeutredningen inte avslöja vem mördaren ?

Jag tycker det är underligt , att det till exempel tog 30 år innan man man började fundera (officiellt)
på wtobservationerna.
I och för sig gick väl det mesta fel från början så det är väl orättvist att lägga så stor skuld på nuvarande palmeutredning.
Citera
2017-10-06, 23:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Boken "Total onslaught" av sydafrikanska journalisten De Wet Potgieter innehåller ju en detaljerad beskrivning av MOP, dess planering och efterspel.

Mycket av detta verkar konsistent med andra källor.
Hans intervjuer finns att begära ut på band för forskare från:

http://www.saha.org.za/collections/the_de_wet_potgieter_collection_13.htm
Något för Gunnar Wall och gänget?

Har någon fler kommentarer om boken?
Ska läsa. Finns det någon trovärdighet?

Tycker Ö´s kontakter med Sydafrika är anmärkningsvärda.

1985 när den rasistiska apartheidregimen fortfarande styrde Sydafrika besökte han Johannesburg. Efter sina mindre lyckade insatser som polis blev han vapenhandlare. Sedan 1993 har Försvarets materielverk, FMV, köpt vapen och ammunition av honom för 30 miljoner kronor. Vid en statlig upphandling får inte personliga relationer finnas mellan säljare och köpare. Då uppstår jäv. Den 30-årige avdelningsdirektören har också gett Carl Östling alibi för natten då Olof Palmes mördades.
Aftonbladet 1996-10-19

Ordnade avlyssningsutrustning åt Hans Holmér och Ebbe Carlsson. Han angav sydafrikanska legationen i Sverige som beställare. Vapenhandlaren och en poliskollega har, enligt tidningen Ord & Bild, dessutom besökt Sydafrika på inbjudan av landets polis. Vid husrannsakan hemma hos "Ö" i juni 1988 togs hundratals föremål i beslag. Det var bland annat granatgevär, attachéportföljer med inmonterade maskingevär, kulspruteband och fyra diamanter, värda 200 000 kronor.
Expressen 1996-10-09
Citera
2017-10-06, 23:39
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ska läsa. Finns det någon trovärdighet?

De Wet Potgieter skall vara mest kända grävande journalist i SA. Han har på senare år dock fått kritik för en del "Jihad"-stories han skrivit. Bygger mycket på orginalintervjuer och dokument. Hög trovärdighet för mig.
Citera
2017-10-06, 23:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker det är underligt , att det till exempel tog 30 år innan man man började fundera (officiellt)
på wtobservationerna.
I och för sig gick väl det mesta fel från början så det är väl orättvist att lägga så stor skuld på nuvarande palmeutredning.

Fast det kan väl vara så också, alltså som fullt möjligt, att man har funderat över de där wtobservationerna, att man möjligtvis har någon uppfattning om vilka det var (kanske t. o. m. ned till varenda gubbe - eller tant).

Jag kan å andra sidan förstå om det på sina håll funnits en viss aversion mot att öht lämna uppgifter om det under perioder kan ha verkat som om allt kommer på mittuppslaget i AB eller Expressen.
Citera
2017-10-07, 08:41
Medlem
hehehos avatar
"Sista kontraktet" har varit en film som varit svår att få tag på, på ett snudd på mystiskt sätt. Inte ens som torrent har det funkat. Regissören hade ju en del kontakter bla med Mr X osv och det finns en del annat mystiskt runt filmen. Här har jag hittat den iallafall:

http://fuyva.shimoxi.video/-Ss-E8kcZHs/Sista_kontraktet/watching.html
Citera
2017-10-07, 12:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Håller med. Allt om Södermalmspiketens agerande är underligt. De påstår konstiga saker. Och det går inte att få ihop deras berättelse med verkligheten. Likadant med Dahlsgaard. Hans uppgifter om att han skulle "genskjuta mördaren" på DB gata kan inte stämma eftersom han i det läget inte visste mer än att det varit skottlossning på Sveavägen.

Han hade inget signalement på mördaren och visste inte i vilken riktning mördaren flytt.

Att han sedan åker till mordplatsen istället för att tvärvända och "blåsa i 180" ner mot Regeringsgatan är också mycket märkligt med tanke på att Jeppsson i det läget berättat för honom att GM sprang DB gata österut.

När vi dessutom i efterhand får veta att flera av inblandade poliserna tillhörde höger om höger-kretsen vid polisen som i åratal uttryckts sitt Palmehat väcks misstankarna om att i stort sett ingenting de säger har trovärdighet.

De verkar ljuga hela bunten.

Varför måste Södermalmspiketen påstå att de var på DB gata i samband med mordet? De kanske inte alls var där i verkligheten utan väntade på Malmskillnadsgatan lite söder om Kungsgatan på att larmet skulle gå ut?

Och Dahlsgaard kanske åkte upp på åsen för att försäkra sig om att GM hunnit iväg?

Jag vet inte. Konstigt är det alltihop. Man bara gissar.

När polis förhörde CB gjordes även en tidsrekonstruktion av mördarens flykt. Man klockade tid för både löpning och gång för en given sträcka. Av dessa tider får man att vid löpning höll polisen som klockades 12 km/h och 7 km/h vid gång.

Använder man då detta, som förmodligen ligger väldigt nära sanningen om hur GM sprang, så får man att i denna hastighet nås Malmskillnadsgatan på 40 sekunder. Med den beskrivning att GM avvaktade innan han sprang iväg och trappans lutning bör det vara rimligt att det tog 45 sekunder.

Dvs att GM nådde krönet så tidigt som 23.22.15, givet att mordet är enligt Poutiainens 23.21.30.
Fortsätter GM sedan DBs gata i samma tempo når han den plats där han möter YN 23.22.40, med den tid som LJ uppger att GM stannade till och tittade neråt mordplatsen.
Använder man då 7 km/h på YN att gå från mötet med GM tills det att YN når mordplatsen får man att det blir 23.24.20.
Dock, 7 km/h är mycket raskt, det framgår inte direkt hur YN med sällskap gick, men räknar man med att de gick långsamt, 4 km/h, får man att YN når mordplatsen 23.25.30.
Det går inte att säga att YN gick långsamt, vilket förmodligen betyder att YN gick gick denna sträcka i normalt tempo, och det ger att YN når mordplatsen 23.24.45.

Att YN möter GM 23.22.40 och når mordplatsen 23.24.45 bör då läggas till de uppgifter som finns via LAC-bandet, LLs ord till Br Poutiainen mm mm.

Det går inte alls ihop, uppenbart når YN mordplatsen innan polis ens kommit fram.

Det borde framstå för alla att det är orimligt att mannen YN möter är GM.
Citera
2017-10-07, 12:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Nej, jag är trött på folk som fokuserar på LP:s otillförlitlighet. Uppenbarligen var det inget mötesscenario och uppenbarligen kom attacken som en chock för henne.

Jag ser i LP ett mycket bra vittne om vad som hände vid Dekorima.

Nu måste jag med bestämdhet opponera mig. Hur kan du veta det, va? Du tar samma naiva slutsats som HH och tar den lätta vägen ur detta.

För det första, det finns ett antal vittnen som sett ett mötesscenario, dvs att om man lägger ihop det de sett så är det det man får ut. Gör man som du, bara tar var och ens uppgifter säger de inte så mycket, men det är oproffsigt och rent dumt.

Gör man som du och enbart litar till LP, som uppenbart driver en egen agenda om vad som hände, måste du stödja hennes version med andra vittnen, Var är de????

Faktum: flera vittnen ser ett"möte", det ännu större faktumet är att det finns INTE ETT ENDA OBEROENDE vittnesmål som ger stöd åt LPs version!!!!

DVS ett möte har observerats, det LP säger har inte setts av någon. Hur svårt är det att förstå det här????

Faktum: det finns ca 550 ytterligare förhör med personer VID MORDPLATSEN, som inte är offentliga. Vad kan vi med säkerhet säga om de?
Jo, det finns inget i dessa som på det minsta pekar på CP eller ger stöd åt LPs version.

Varför??

Jo, därför då kan du ge dig fan på att de funnits med i FUP i rättegången mot CP.

Det säger det mesta om den rättegången, känns verkligen som "rättssäkerhet" var systemets ledord när processen mot CP var igång, eller hur?

Det som systemet presenterar mot CP säger egentligen ingenting, finns inga bevis, finns ingenting som kan knyta CP till mordet. Endast LPs ord, VILKA RIMMAR DÅLIGT MED VAD HON FÖRST SADE!

Det opartiska systemet ska ta med både det som talar för och emot, men här finns en oerhörd mängd uppgifter som inte nämner CP med ett enda ord, och vad gör då det opartiska systemet med dem? jo de göms undan FUP, belägger försvaret med yppandeförbud och "läcker" själv ut det som misskrediterar CP, uppgifter som är oväsentliga för fallet, "rättssäkerhet" var ordet va?
Citera
2017-10-07, 12:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Om springande mannen på DB´s gata som YN mötte, kan uteslutas (ej helt klarlagt tycker jag trotts alla mätningar), så återstår ju flyktvägen norrut längs Döbelnsgatan där bulgaren Ivan Selj hade en liten butik.

Jfr nedan:
-"... som heter Ivan Selj och som driver en minilivsbutik nära Johannes kyrkogård".
https://books.google.se/books?id=oH-pBwAAQBAJ&pg=PT97&lpg=PT97&dq=Ivan+Selj+d%C3%B6bel nsgatan&source=bl&ots=4oM_17zxgI&sig=8r0zUj7OQGqjt fCSyQN2cm-LI1M&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjSyPiv69nWAhVBCZoKHQXcD RkQ6AEIODAC#v=onepage&q=Ivan%20Selj%20d%C3%B6belns gatan&f=false

Är det någon som känner till exakta adressen för Selj´s butik?
Frågan är om VG kan sprungit norrut efter trappan och gömt sig i butiken?
Har själv dålig koll på VG´s rörelser i området efter mordtidpunkten.

Det är ju det jag har försökt att säga!

GM stannade till vid krönet och tittade fort neråt Sveavägen, sprang sedan förbi Johannes brandstation och utmed Johannes kyrka på Döbelnsgatan.

Det är uppgifter jag har fått, utanför GRK, och som jag anser är förenliga med sanningen!
Citera
2017-10-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är ju det jag har försökt att säga!

GM stannade till vid krönet och tittade fort neråt Sveavägen, sprang sedan förbi Johannes brandstation och utmed Johannes kyrka på Döbelnsgatan.

Det är uppgifter jag har fått, utanför GRK, och som jag anser är förenliga med sanningen!

Menar du att han sen försvann in i en port på Döbelnsgatan ? Om du gör det är det då även uppgifter som du fått ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in