Citat:
Ursprungligen postat av zorze
.....Men visst finns det säkert mer intressanta namn än de som kommit upp i ljuset,då jag tänker på Grigorjev information om att Bernadotte var rysk spion ....Varför är intresset så lågt bland svenska journalister att åka till tyskland och gräva i arkivet?Finns förklaringen hos dem själva? Blir de brända i journalist-politiker kretsar om de gräver i det här?
En utterligare fråga är ifall spioneri går i arv? Då tänker jag inte enbart på Bernadotte utan på dem som hjälpte fängslade spioner att lämna info till ryssland.....
"Spioner emellan" är en synnerligen intressant bok där Grigorjev sopar mattan med den stackars Forsberg som knappast har några begrepp alls om svensk historia.
Men att JB Bernadotte skulle vara rysk spion innan han blev svensk kung är väl ändå till att ta i! Att det fanns ett samförstånd ordensbröder emellan om lämpligaste sättet att få fred efter Napoleon har jag dock fått antydningar om även från fransk historiker som tagit del av hittills dold korrespondens från den tiden. Om Sverige kunde byta bort Finland mot Norge i en hemlig uppgörelse med tzar Alexander så skulle man verka för att Bernadotte valdes till kung!
Hur som helst finns helt klart finns ännu något ouppklarat i Sveriges förhållande till stormakterna ända sedan Gustav III tid och det är väl ingen tillfällighet att Palmemordet kom att jämföras med det gamla kungamordet redan i förväg som radioteater. Ordensbröder visar gärna sitt inflytande på detta subtila vis liksom med obelisker och annat i efterhand.....