Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Vad skulle kunna få en svensk officer som Stig Wennerström, vilken antagligen politiskt stod långt ifrån dem kommunistiska ideologin, att sälja sitt fosterland till Sovjetunionen? Ligger det inte nära till hands att han trodde sig tjäna de intressen som stod honom själv närmare?
Låt oss säga att SW hade någon mörk hemlighet som GRU snappade upp och sedan utsatte honom för utpressning. I det läget skulle jag, om jag haft hans grundinställning, tagit kontakt med någon lämplig person med anknytning till västliga intressen och erbjudit mig att arbeta som dubbelspion.
Läs Anders Sundelins "fallet Wennerström" så kommer du nära svaret. Ryssarna närde hans monumentala fåfänga. För att använda dagens tonårsutryck blev han "sedd". Detta var huvudanledningen att han förrådde vårt land på ett sätt som kostat tiotusentals kanske hundratusentals svenskar livet.
Att han även jobbat för tyskarna gav sovjet en ytterligare en möjlighet till påtryckning men det viktiga var att de fick honom känna sig viktig.
Bergling förrådde sverige för för pengar så han kunde leva i sus och dus. Delar inte Jallais förlåtande attityd mot denne landsförrädare. Han liksom alla av hans sort borde få plikta så att återfallsrisken definitivt elimineras.
Stimulerande av fåfänga är inte ovanligt som lockbete i spionvärlden. Anthony Blunt är ett bra exempel. Han förrådde England och dess allierade i sin iver att behaga Stalin och dennes mördarregim. Blunt hade dock inga som helst planer på att ta sin tillflykt till arbetarnas lyckorike utan föredrog den ombonade tillvaron i det samhällssystem han förrått. I likhet med Wennerström och Bergling ett klassiskt ärkesvin.
Bara att hoppas opinionen blir så stark att de svenska STASI-agenternas identiteter offentliggörs, Kan tänka mig en och annan intressant koppling till MOP där också. Att det även finns fler svenska Quslingar att avslöja som suttit på höga poster i statsapparaten är också troligt.