Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror du verkligen inte att det faktum regeringen Palme godkände export av Isotstat-pressar till DDR djupt oroade tunga instanser både inom och utom Sverige? Kärnvapen teknologi till Warshawapaktens transferland nummer ett, med upparbetade rutter till Aiatollornas IRAN. Det senare är en hypotes. Vi vet inte om en press hamnade i Teheran men tanken är helt klart spännande och skrämmande.
De som dog i anslutning till den affären var Algernon och Falck som jag ser det, mördade av STASI. Jag ställer mig tveksam till att man mördar OP vid den tidpunkten när ytterst ansvarig för affären är Thage G. och kommunisten Birgitta Dahl. Ville de internationella nätverken markera mot affären hade de avrättat Thage G istället som en direkt signal mot exporten. Det förklarar inte heller partiets och LP:s avoghet till att utreda mordet. Alla komprometterande faktan i det här ärendet ligger i stort sett på bordet och har gjort så länge.
Men jag vill understryka att jag ställer mig öppen till många alternativa möjligheter och tycker man skall utreda dessa omständigheter grundligt. Inklusive ubåtsaffärerna.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
TYcker det är utmärkt om man börjar titta mot ett upplevt(eller verkligt) landsförräderi som ett tänkbart motiv. Hittills har strutsmedtoden varit gängse när dt ämnet kommit på tal.
Jag ser ett egenvärde i det här definitivt. Inte minst för att vädra ut en instängd mörkläggningskultur och min inställning till STASI behöver jag knappast förklara. Vad som gör mig bekymrad är att vi återigen riskerar en återvändsgränd med att utreda några motiv i taget. Att det dessutom börjar bli politiskt korrekt att framföra landsförrädarmotivet gör mig snarare ännu mer misstänksam.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att ingen lyssnat på Agrell och Jallai kan också förklaras med att den ene arbetat för en organisation som är part i spåret(MUST), den andre har också haft en fot i firman, och gissningsvis var han inte en simpel flygmalaj. Verkar ha bra kontakter som villigt förser honom med snaskig information, man undrar ju såklart varför?
Det här var intressant. Har du mer information möjligtvis? Jag ställer mig instinktivt oerhört skeptisk till hans genomslagskraft i den här affären. Jallai måste utredas.