Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-11, 13:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Jag läser förvisso: Vi kräver att utredarna går till botten med alla tänkbara scenarion. Men i övrigt instämmer jag med dina farhågor. Efter att LWGP ändrade sig på en höft om mordet så seglade en ny deckarförfattande demigud, Jallai, upp som okränkbar ärkeängel som fick loss både det ena och det andra om olika sakförhållanden där andra gick bet. Något som givetvis är oerhört komprometterande i desinformativ riktning. Nu ser jag med stor fasa hur andra tunga namn instämmer i kören och bara understryker Moskvaresans legitimitet. Det är inte det att jag tycker det är dåligt att de pressar på utredningen. Vad som är bekymrande är att Moskvaspåret riskerar att bli det nya PKK-spåret och/eller CP-spåret med ett i övrigt präglat tunnelseende.

Delar den farhågan till 100pc. Verkligen beklagligt om man skulle gå bort sig i ytterligare ett döfött spår. Fortsatt försnillande av skattemedel blir slutresultatet om man börjar borra i landsförrädarspåret och efter något år konstaterar att man borrar torrt - ännu ett bortkastat år till handlingarna.
Citera
2013-03-11, 14:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag läser förvisso: Vi kräver att utredarna går till botten med alla tänkbara scenarion. Men i övrigt instämmer jag med dina farhågor. Efter att LWGP ändrade sig på en höft om mordet så seglade en ny deckarförfattande demigud, Jallai, upp som okränkbar ärkeängel som fick loss både det ena och det andra om olika sakförhållanden där andra gick bet. Något som givetvis är oerhört komprometterande i desinformativ riktning. Nu ser jag viss skepcism hur andra tunga namn instämmer i kören och bara understryker Moskvaresans legitimitet. Det är inte det att jag tycker det är dåligt att de pressar på utredningen i annan riktning. Vad som är bekymrande är att Moskvaspåret riskerar att bli det nya PKK-spåret och/eller CP-spåret med ett i övrigt präglat tunnelseende.

Det är ju inte svårt att se vilken nytta mörkläggarna har av en person som Jallai.

Tror du verkligen inte att det faktum regeringen Palme godkände export av Isotstat-pressar till DDR djupt oroade tunga instanser både inom och utom Sverige? Kärnvapen teknologi till Warshawapaktens transferland nummer ett, med upparbetade rutter till Aiatollornas IRAN.
Det senare är en hypotes. Vi vet inte om en press hamnade i Teheran men tanken är helt klart spännande och skrämmande.

Bilden blir än mer komplex av regeringen Palma här går ASEA.s ärenden. Ett företag med Curt NIcolin och Percy Barnevik som galjonsfigurer men med en stark och skrupelfri ägarfamilj i bakgrunden.

TYcker det är utmärkt om man börjar titta mot ett upplevt(eller verkligt) landsförräderi som ett tänkbart motiv. Hittills har strutsmedtoden varit gängse när dt ämnet kommit på tal.
Citera
2013-03-11, 14:05
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror du verkligen inte att det faktum regeringen Palme godkände export av Isotstat-pressar till DDR djupt oroade tunga instanser både inom och utom Sverige? Kärnvapen teknologi till Warshawapaktens transferland nummer ett, med upparbetade rutter till Aiatollornas IRAN.
Det senare är en hypotes. Vi vet inte om en press hamnade i Teheran men tanken är helt klart spännande och skrämmande.

Bilden blir än mer komplex av regeringen Palma här går ASEA.s ärenden. Ett företag med Curt NIcolin och Percy Barnevik som galjonsfigurer men med en stark och skrupelfri ägarfamilj i bakgrunden.

TYcker det är utmärkt om man börjar titta mot ett upplevt(eller verkligt) landsförräderi som ett tänkbart motiv. Hittills har strutsmedtoden varit gängse när dt ämnet kommit på tal.

Ligger mycket ekonomi i landsförrädarspåret också med tanke på vapenindustrin.
Citera
2013-03-11, 14:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Svensk vapenexport, om den så skett till Nordkorea, skulle inte skaka Sverige i sina grundvalar om den blev känd, eller vara av den magnitud att det bästa för Sverige är att Palmemordet inte blir uppklarat. Vad är det du och andra stollar i boboslacke/Jallaigruppen inte förstår ?
Citera
2013-03-11, 14:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Ligger mycket ekonomi i landsförrädarspåret också med tanke på vapenindustrin.

Vid en ekonomisk jämförelse med min teori är landsförrädarspåret och vapenhandeln kaffepengar, Gattoo.
Citera
2013-03-11, 14:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ingen har lyssnat .. Av förklarliga skäl, misstanke om landsförräderi var inte mordmotivet och landsförrädarspåret leder fel. Borde vara fullgod anledning till att ingen har lyssnat.

Att ingen lyssnat på Agrell och Jallai kan också förklaras med att den ene arbetat för en organisation som är part i spåret(MUST), den andre har också haft en fot i firman, och gissningsvis var han inte en simpel flygmalaj. Verkar ha bra kontakter som villigt förser honom med snaskig information, man undrar ju såklart varför?
Citera
2013-03-11, 14:29
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Tror du verkligen inte att det faktum regeringen Palme godkände export av Isotstat-pressar till DDR djupt oroade tunga instanser både inom och utom Sverige? Kärnvapen teknologi till Warshawapaktens transferland nummer ett, med upparbetade rutter till Aiatollornas IRAN. Det senare är en hypotes. Vi vet inte om en press hamnade i Teheran men tanken är helt klart spännande och skrämmande.

De som dog i anslutning till den affären var Algernon och Falck som jag ser det, mördade av STASI. Jag ställer mig tveksam till att man mördar OP vid den tidpunkten när ytterst ansvarig för affären är Thage G. och kommunisten Birgitta Dahl. Ville de internationella nätverken markera mot affären hade de avrättat Thage G istället som en direkt signal mot exporten. Det förklarar inte heller partiets och LP:s avoghet till att utreda mordet. Alla komprometterande faktan i det här ärendet ligger i stort sett på bordet och har gjort så länge.

Men jag vill understryka att jag ställer mig öppen till många alternativa möjligheter och tycker man skall utreda dessa omständigheter grundligt. Inklusive ubåtsaffärerna.

Citat:

Jag ser ett egenvärde i det här definitivt. Inte minst för att vädra ut en instängd mörkläggningskultur och min inställning till STASI behöver jag knappast förklara. Vad som gör mig bekymrad är att vi återigen riskerar en återvändsgränd med att utreda några motiv i taget. Att det dessutom börjar bli politiskt korrekt att framföra landsförrädarmotivet gör mig snarare ännu mer misstänksam.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att ingen lyssnat på Agrell och Jallai kan också förklaras med att den ene arbetat för en organisation som är part i spåret(MUST), den andre har också haft en fot i firman, och gissningsvis var han inte en simpel flygmalaj. Verkar ha bra kontakter som villigt förser honom med snaskig information, man undrar ju såklart varför?

Det här var intressant. Har du mer information möjligtvis? Jag ställer mig instinktivt oerhört skeptisk till hans genomslagskraft i den här affären. Jallai måste utredas.
Senast redigerad av NS_14 2013-03-11 kl. 14:35.
Citera
2013-03-11, 14:49
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det här var intressant. Har du mer information möjligtvis? Jag ställer mig instinktivt oerhört skeptisk till hans genomslagskraft i den här affären. Jallai måste utredas.

Det är inget uppseendeväckande i sig, att Agrell arbetat några år inom den militära underrättelsetjänsten är ingen hemlighet, vad han sedan gjort inofficiellt är en annan femma, det vet jag ingenting om.

Jallai är vad jag förstått en f.d. kustjägare och Viggenpilot(JA37) med kontakter i underrättelsevärlden.

Självklart måste man tolka deras berättelser och information mot bakgrund av deras förflutna. Hugger man efter allt som rör sig slutar man snabbt som en död fisk
Citera
2013-03-11, 16:43
Medlem
"Enligt en kolumn av Lars Jonung 2006 skapade löntagarfonderna en klyfta mellan näringslivet och regeringen Palme och bidrog till att många familjeägda och entreprenörsdrivna företag lämnade landet.[6] De mest namnkunniga var Ingvar Kamprad (IKEA), familjen Rausing (Tetra Pak) och familjen Persson (H&M). Den senare flyttade åter hem ägandet till Sverige på 1990-talet efter att Ingvar Carlsson (dåvarande ledare för SAP) garanterade att det aldrig mer skulle införas löntagarfonder.[källa behövs]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6ntagarfonder

"Vi lever dock fortfarande med arvet från Palme. De grandiosa misstagen under 1970- och 1980-talet fick svensk ekonomi att halka efter omvärlden. Utmaningen för dagens ekonomiska politik är att återvinna vad som förlorades under Olof Palmes tid som statsminister."

http://www.dn.se/ledare/kolumner/de-stora-misstagen-under-olof-palme

Skulle ett mord planerat av en intern statsgerilla och finansierat av ovanstående nämnda namn och "godkänt" av partiet "skaka landet i sina grundvalar"?
Senast redigerad av j123 2013-03-11 kl. 17:27.
Citera
2013-03-11, 17:00
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j123
"Enligt en kolumn av Lars Jonung 2006 skapade löntagarfonderna en klyfta mellan näringslivet och regeringen Palme och bidrog till att många familjeägda och entreprenörsdrivna företag lämnade landet.[6] De mest namnkunniga var Ingvar Kamprad (IKEA), familjen Rausing (Tetra Pak) och familjen Persson (H&M). Den senare flyttade åter hem ägandet till Sverige på 1990-talet efter att Ingvar Carlsson (dåvarande ledare för SAP) garanterade att det aldrig mer skulle införas löntagarfonder.[källa behövs]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6ntagarfonder

Skulle ett mord planerat av en intern statsgerilla och finansierat av ovanstående nämnda namn och "godkänt" av partiet "skaka landet i sina grundvalar"?

Något som verkligen skulle skaka Sverige och även resten av världen i sina grundvalar är om det framkommer utan några som helst tvivel att USA's dåvarande vicepresident godkänt mordet och det sedan planerades och utfördes i samarbete med svenskar och CIA/NATO.

Ett mord på en vänligt sinnad västdemokratis regeringschef utfört av världens största supermakt. Det skulle onekligen bli stora rubriker lite varstans i världen...
Citera
2013-03-11, 17:07
Medlem
Ett ekonomiskt/politiskt motiv är knappast intressant ur ett begränsat svenskt perspektiv. Utvecklingen mot nyliberalism i Sverige fastslogs ju i princip med kreditavregleringarna 1982-85. Palme kunde inte ändra på detta. Folkhemssverige var förlorat, och sossetoppen visste hur det skulle bli, andra länder hade gått i förväg.

Däremot var Palmes roll för den ekonomisk/politiska utvecklingen i Sovjetunionen säkerligen av intresse, inte bara för NATO utan också för bankernas internationella intresseorganisationer.

Möjligen kan Palme haft planer på att på det internationella planet aktivt motarbeta bankernas krav på globalisering genom att propagera för statligt ägda banksystem. Palme hade ett stort kontaktnät, och var välsedd över nästan hela världen, speciellt i de stater som redan hade statliga banksystem (Indien, Irak, Iran m fl). Och han skulle resa till ett Sovjetunionen som just då 1986 var på väg att överge den rena planekonomin.

Förutom andra frågor skulle Olof Palme och Michail Gorbatjov säkerligen diskutera avregleringarna av finansmarknaderna i väst, och vad detta skulle komma att föra med sig i framtiden. Det är mycket sannolikt att Gorbatjov i sin perestrojka hade bestämt sig för att behålla statens rätt att ensam utge landets pengar. Och Palme hade mycket väl kunnat råda honom till det. I Sverige hade Palme blivit överkörd av sitt eget parti, men just då 1986 fanns det faktiskt en chans att stoppa nyliberalismen från att sprida sig globalt. Hade Gorbatjov fått sitta kvar kunde det ha bildats ett enormt stort block av länder med statliga banksystem som inte hade avskaffat sina valutaregleringar. De hade därmed blivit motståndare till den globala finansterrorn, och samtidigt visat på välfungerande socialdemokratiska alternativ. Ryssland, Östeuropa, Kina, Indien, Sydostasien, Pakistan, Iran, Irak + många andra länder i Mellanöstern, Afrika och Latinamerika. Ett jättestort block med potentiell förmåga att locka till sig fler och fler stater.

Västeuropa och USA hade alltså kanske blivit ensamma kvar med sina globaliseringskrav. Och dessutom med Olof Palme i en hög befattning inom FN. Tanken på en sådan blockutveckling skrämde säkerligen militäranalytikerna i NATO och även den svenska mörkblå militära underrättelsetjänsten. Det är inte troligt att militärerna kunde skilja på Sovjetkommunism och marknadsekonomi med statligt ägda banksystem. Inte ens våra moderna utbildade ekonomer/politiker kan ju det.

Ska man spekulera i ett ek/pol mordmotiv så känns det alltså rimligare att titta på Palmes framtida internationella roll än på svenska löntagarfonder etc. Den internationella bankmaffian och västerländska militära underrättelsetjänster kan mycket väl ha initierat mordet och efterföljande mörkläggning. Palmes person var helt enkelt farlig. Dessutom kunde man med mordet rikta en tydlig varning till Gorbatjov-falangen.

Tillägg: Det är ganska uppenbart att Feldt ljuger i sin bok "Alla dessa dagar". Episoden som beskrivs vid Bommersvik var definitivt inte den första gången kreditavregleringen dryftades mellan Feldt o Palme. Hade det varit första gången borde Palme naturligtvis lyssnat nyfiket för att sedan bli bestört och ursinnig att han inte fått veta något tidigare. Historien om Palme som ekonomiskt okunnig är en vandringsmyt som Feldt är upphovsman till.

Ett ekonomiskt/politiskt motiv är särskilt intressant med tanke på de nya kunskaperna vi har fått på senare tid om privatbanksystemens inbyggda behov av ständig expansion till varje pris. Botemedlet mot nyliberalism och global skuldkris heter numera statligt ägda banksystem, många ekonomer och forskare är överens om det.
Citera
2013-03-11, 17:17
Medlem
ieshos avatar
Debattartikeln är egentligen bara en opinionsyttring och polisen är inte en myndighet som ska låta sig påverkas av opinioner. Dag Andersson & Co kommer inte att arbeta bättre eller hårdare. Dessutom skulle de kunna säga att de nu har gått igenom dessa spår men inte funnit något som ledde vidare. Och att materialet tyvärr är hemligt.

Möjligen kan politiker låta sig påverkas, men då bara att tillsätta en kommission som ska avlägga en offentlig rapport. Det skulle vara bra om landsförrädarspåret och mötesscenariot undersöktes seriöst av personer med Ahlenius kapacitet som fick tillgång till hemlig information. Så att myterna kunde ersättas av ett konsensus i endera riktningen.

Jag tror inte att LP ljuger om hur det gick till vid Dekorima. Möjligen undanhåller hon något som hände vid Grand. Och att landets statsminister skulle ha mördats av galna militärer är nästan lika osannolikt som att han mördades av en ensam galning.

Jag tror att hatkampanjerna mot Olof Palme och Näringslivets nyliberala offensiv från 70-talet och framåt är nyckeln till förståelse för vilka som organiserade mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in