2013-02-24, 22:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jag tror hemligstämplingen beror på att kulan har gått igenom OP:s händer, för då kommer förklaringen fram varför kulan gått igenom händerna, det vill säga att första skottet avlossas framifrån.

Men det viktigaste att dölja är att han träffades av två kulor, inte bara av en.
Citera
2013-02-24, 22:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
När började han med sina "livvakter"? Finns det ett datum?

Ska man resonera utifrån det scenario som bl a hans chaufför bidragit med information till kan HH inte varit rädd om sitt eget liv på riktigt. En tanke hade annars kunnat vara att HH trodde på landsförrädarskvallret och var rädd för attentat från ryssarna. I och med att livvakterna var HHs undersåtar kan man fundera på om det var livvakterna som bevakade HH eller tvärtom. Om HH vill rikta strålkastarna så långt bort från ett stundande landsförrädarspår är det inte begåvat att anlita just sådana typer som livvakter.

Datumen kan slå på nån dag men jag tror det var den tredje mars Hans Holmer gick ut i AB "Jag vägrar ha livvakt".
En eller två dar senare är han omgiven av PO Karlsson , Per Jörlin och det övriga gänget.
Citera
2013-02-24, 22:22
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vore kul och få veta varför inlägget censurerades.

Upplever det inte som att moderatorerna aktivt undanröjer information, kan det vara så enkelt att inlägget bedömdes som en länkpost?

https://www.flashback.org/t1886943
Citera
2013-02-24, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Mordmotivet är ek/pol, det är ingen diskussion om detta. Socialdemokraterna i maktställning även efter valet 1985 stoppar den svenska anslutningen till den europeiska unionen oaktat stämningsläget inom partiet långt ifrån är entydigt i denna fråga. Utan vinande partipiska, dvs om S-riksdagsmännen, hypotetiskt, tillåtits rösta efter eget huvud och övertygelse och utan hänsyn till Palmes åsikt, är det troligt att en rikdagsmajoritet - borgerliga + socialdemokraternas högerfalang - varit för en svensk EU-anslutning. Med denna insikt fattades beslut att undanröja Olof Palme, och S-motståndare till OP:s politik är delaktiga i attentatet mot honom. Man skulle kunna säga att likvideringen av Olof Palme blev en statsangelägenhet. Det är inte helt enkelt att se Christer Petterssons delaktighet i denna.

Bättre, nu blev det en formulering som åtminståne i teorin skulle kunna vara möjlig.
Fast det finns det ju massor av saker som är, i så fall kan man ju säga vad som helst....
Citera
2013-02-24, 22:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Upplever det inte som att moderatorerna aktivt undanröjer information, kan det vara så enkelt att inlägget bedömdes som en länkpost?

https://www.flashback.org/t1886943

Har hållit på en del med MOP men aldrig tidigare sett filmen när statsråden anländer till SABB. Den kunde gott få vara kvar.
Citera
2013-02-24, 22:38
Medlem
Herr-Rs avatar
Citat:
Att inlägget med den norska dokumentären plockades undan visar att konspirationstråden håller stilen, det var en del spännande saker på rullen.

0.43 in på filmen visas när Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt och Anita Gradin anländer med en SAAB till Sabbatsberg mordnatten, föraren verkar vara en livvakt. Ytterligare en livvaktsbil verkar anlända sekunderna före statsråden.

1.35 in på filmen får vi se bilder fr Hans Holmers ganska kaotiska och informella presskonferens kl 1200 lördagen den första mars

3.43 in på filmen visas en interiör från ledningsrummet söndag den andra mars och brevid Hans Holmer strosar ingen mindre än Ebbe Carlsson förbi.

Nya bilder för mig. Om man går till kommissionernas dokumentation anländer Statsråden vid två-tiden mordnatten. Därmed kan uteslutas att det är Anita Gradin som syns springande från en målad polisbil på Flt-fotografen Ulf Karlssons klassiska bild från Sabbatsbergs akutintag.

Jag lutar åt att det är Joakim Palmes flickvän alternativt Ingrid Klering-Eiken som syns på UKs bild. Men undrar samtidigt om det verkligen inte finns någon som frågat fotografen själv om på vem och på vilken tidpunkt bilden togs?

På den första presskonferensen lördag lunch hade HH inga baseballige-vakter runt sig. Man undrar vad som gjorde att han skulle omge sig med unga poliser i skinnjackor senare i PU, varav en aktiv i kuppförsvaret .Hotet borde väl varit lika frekvent dagen efter mordet.

Ebbe Carlsson på plats i ledningsrummet redan andra mars. Ingen nyhet kanske, men tål att påpekas.

Vore kul och få veta varför inlägget censurerades.

Kan inte någon länka till denna norska dokumentär igen?
Citera
2013-02-24, 22:39
Medlem
När det gäller männen som talade finska i WT kan man konstatera som jag gjorde tidigare att "Ester" kan vara Ingermanlänningar i själva verket och därmed "finsktalande". Det speciella med Ingermanlänningar är att de gärna rekryterades till militära underrättelsetjänsten både i Finland och i Sverige både under och efter kriget. Många Ingermanlänningar hade deporterats av ryssarna under åren och var därför också ryskspråkiga också. Därför ansågs de som pålitliga antikommunister (vissa i t ex Finland var också nazister och hade samarbetat med tyskar under kriget) och anlitades som tolkar etc medan en del Ester till och med anslutit sig till den Sovjetiska storebrodern..

T ex Svenska Tolkskolan byggdes bland annat upp kring några sådana. En känd sådan person är Aatu Savolainen som i Sverige tog namnet Lars Krifors och tjänstgjorde som officer i svenska militära underrättelsetjänsten och som givit ut memoarer som bland annat tar upp detta. Vad jag förstår författade på finska i orginal.

Om finskornas uppgifter stämmer att det talades på finska i WT vid mordplatsen strax innan mordet är det kanske en sak som borde analyseras. Varför finska? En knarkspaning med finska som kodsråk har jag aldrig hört talas om. Inte heller känns en finsk konspiration trolig eller en konspiration bland finsktalande högerextrema polise i Sverige.

Däremot var det mycket vanligt att operatörer som sändes att spionera i baltikum och/eller anlitades som tolkar vid t ex signalspaning mot Sovjet använde finska som kommunikationsspråk även om de var svenskspråkiga. Också en del svenska fd finlandsfrivilliga behärskade och använde det språket. Det är också grupper som vet att behålla en hemlighet i en sammansvetsad grupp verksamma i frontlinje för Stay Behind både här och hos våra finska vänner.

Det hörde helt enkelt till rutinen för dessa hemliga inom vårt hemligaste spionage att använda finska som gemensamt kommunikationsspråk vid skarpa uppdrag.

Att dessa måste ha stått t ex Leon nära är oundvikligt. Åker rekryterade nämligen flera av dem och det var ett av skälen till att han anlitades av militära underrättelsetjänsten efter kriget för att hjälpa till med att bygga upp ett nätverk i öst där han redan var etablerad. Kittet där gick alltså långt tillbaka och var starkt. Nyttan så stor att man såg mellan fingrarna med att flera stått nära nazismen.
Citera
2013-02-24, 22:41
Medlem
Citat:
Datumen kan slå på nån dag men jag tror det var den tredje mars Hans Holmer gick ut i AB "Jag vägrar ha livvakt".
En eller två dar senare är han omgiven av PO Karlsson , Per Jörlin och det övriga gänget.

Tja något hände där. Upplevt eller verkligt hot?
Citera
2013-02-24, 22:41
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-R
Kan inte någon länka till denna norska dokumentär igen?

Ja, tack. Jag missade den också. Men posta den gärna i länktråden.
Citera
2013-02-24, 22:45
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Har hållit på en del med MOP men aldrig tidigare sett filmen när statsråden anländer till SABB. Den kunde gott få vara kvar.

Håller med men de är känsliga mot inlägg som bara består av en länk. Jag missade filmen helt och ser gärna att den postas om, men då måste nog inlägget innehålla mer än bara en länk.
Citera
2013-02-24, 22:56
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Ja, hur tolkar du respektive Mvagrippa det här?
Citera
2013-02-24, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Officiellt var det väl överfallet på hans fru på löprundan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in