2013-01-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Angående det fetade är det uppseendeväckande men tyvärr vanligare än man vill förstå. Se till exempel hur en liten frivilligorganisation som "missing people" mycket snabbt lyckats där polisen gått bet och gjort mycket grova misstag. Jag tror det har med rekryteringen att göra. Alla som ens tänkt söka till Polisen känner de detaljerade fysiska krav som ställs men i övrigt har kraven varit synnerligen låga dvs när det gäller intelligens och moral. En lägstanivå när det gäller moral borde väl vara att man omfattar demokratiska värden. Ändå var stora delar av gatupoliserna på 80-talet debila apor som hade ganska väl kända möten där det heilades och sjöngs nazistiska sånger och samma fenomen finns i t ex Malmö och andra städer fortfarande. Privatmoralen står ibland inte heller högt där poliser begår ganska allvarliga brott utom och inom tjänsten även med dödlig utgång. Än värre är det med dagens yrkesarme som håller en erbarmilg kompetensnivå men det är en annan fråga.

Till detta kommer Den tjänstetillsättningspolicy som vuxit fram i hela samhället där man går från formell och faktisk kompetens till "särskild vikt läggs vid personlig lämplighet" som det numera står i de flesta jobbannonser. Det vill säga mygel och nepotism. Det gör att vi inte får självständiga och rakryggade handläggare ,chefer och mellanchefer utan lismande myglare med jasägande latmaskar under sig. Man talar om social kompetens och lojalitet som meriter men definierar dem som villjelösa myglare istället för att söka folk med kompetens, intergritet och personligt ansvar. Det är alltså tämligen lätt att från en central position få en organisation att mörklägga och ickeutreda särskilt om man rekryterar som Holmer gjorde med t ex nybörjaren Sonny som sedan i sin tur gör karriär och knappast rekryterar sådana som kan avslöja hans egna brister.

Faktum är att polisen idag nästan enbart löser brott där de tidigt får lösningen i knät. Ineffektiviteten även vid allvarliga brott är välkänd och mycket som är lösbart hamnar på högen som kommer att avskrivas utan egentliga utredningsåtgärder.

I fallet Palme har det också från start funnits politisk medverkan med i bilden. Tragiskt, uppseendeväckande men egentligen är resultaten inte så förvånande. Tyvärr!

Därför är det kanske tur att det finns initierade, intelligenta och envetna "privatpersoner" som kan göra punktinsatser.

Ja, det är nog i kompetensen det sitter. Polisyrket kanske inte är attraktivt för hjärnstarka, men fisken ruttnar från huvudet; det startar med justitieministern och präglar all verksamheten därunder. Inkompetensen sprider sig osv osv.

Lyssna på radioprogrammet (från dagens Ekot Special):

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=15327&artikel=53 99668
Citera
2013-01-06, 13:45
Medlem
flatfourromances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Omöjligt att blunda för att GW's GM-projektil sänkte da Costa-fallet så hans tillförlitlighet i mordutredningar är inte oantastligt ställd bortom tvivel.

Kan du utveckla det där lite mer, alldeles för länge sen jag/vi läste på om Da Costa.
Citera
2013-01-06, 13:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Jag har också funderingar kring detta men framförallt kring kulorna.

Trots att polisen verkligen finkammade området kring MP hittades inga kulor förrän senare av privatpersoner. Polisens brottsplatsundersökare har gått ed på att om det funnits kulor där skulle de ha hittats. Sonny Björk och fler med honom suspekta poliser travade omkring och letade mordvapen dagen efter. Fullt möjligt av dessa att plantera ut kulorna.

Borde inte rimligtvis dessa kulor vara mer deformerade om den kula som dödade OP gick genom ryggraden? Skelett är jäkligt hårt. Kulans vidare väg måste ha slagit in i betong/stenväggar alternativt trottoar. Hur kan de vara så intakta?

Jag anser detta vara relevanta frågor.

Två skott, två kular och den sist upphittade kulan befann sig 4 meter från platsen där Palmes dödsskutna kropp befunnit sig. Tvättade och fina skickades de till SKL för analys. Klart att kulorna blev utplacerade efteråt.

Efter att ha sett samtliga intervjuer där Ölvebro förekommer slås man av tanken att man sitter och glor på en man som i fallet Palme har gett lögn och mörkläggning ett ansikte. Ölvebro torde vara en av de första till rakning för en ny spaninggsledare.
Citera
2013-01-06, 14:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flatfourromance
Kan du utveckla det där lite mer, alldeles för länge sen jag/vi läste på om Da Costa.

GW's profilerande landade i två alternativ: Antingen en styckningskunnig jägare - vilket ligger nära till hands för en person som själv är jägare och förmodligen kunnig viltstyckare - som styckat kroppen hemma i badkaret. Eller, alternativ två: En polsk slaktare som bodde i Solna där även GW residerade på den tiden. Genom denna GM-profil lyckades man inte skilja på den svenska kriminalhistoriens siamesiska tvillingar, med följd att båda de åtalade läkarna frikändes för mord. Vilket är en för mycket.
Citera
2013-01-06, 14:33
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
GW's profilerande landade i två alternativ: Antingen en styckningskunnig jägare - vilket ligger nära till hands för en person som själv är jägare och förmodligen kunnig viltstyckare - som styckat kroppen hemma i badkaret. Eller, alternativ två: En polsk slaktare som bodde i Solna där även GW residerade på den tiden. Genom denna GM-profil lyckades man inte skilja på den svenska kriminalhistoriens siamesiska tvillingar, med följd att båda de åtalade läkarna frikändes för mord. Vilket är en för mycket.

Mja det finns väldigt mycket mer än så i fallet Catrine da Costa, här är en bra start.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/83905?programid=2519
Citera
2013-01-06, 15:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Mja det finns väldigt mycket mer än så i fallet Catrine da Costa, här är en bra start.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/83905?programid=2519

Jag har ägnat stort intresse åt da Costa-fallet i snart tre decennier. Mer intresserad av ett bra avslut än en bra start.
Citera
2013-01-06, 16:37
Medlem
Lar3es avatar
Har gått igenom cirka 200 sidor i tråden, men börjar inse att det kan ta ett tag innan jag kommer ifatt, så om en vänlig själ vill sammanfatta matnyttig information angående ämnet, skulle jag uppskatta detta väldigt mycket! (Mordet, spekulationer, konspirationsteorier, polisutredning, annan info osvosv)

Är ej insatt i ämnet men såg dokumentären angående Palme på SVT och vart genast intresserad.
Eftersom Palme mördades innan jag föddes så kan ni uppskatta hur pass precist ni behöver förklara er.

Tack på förhand // Lar3e
Citera
2013-01-06, 16:48
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
Har gått igenom cirka 200 sidor i tråden, men börjar inse att det kan ta ett tag innan jag kommer ifatt, så om en vänlig själ vill sammanfatta matnyttig information angående ämnet, skulle jag uppskatta detta väldigt mycket! (Mordet, spekulationer, konspirationsteorier, polisutredning, annan info osvosv)

Är ej insatt i ämnet men såg dokumentären angående Palme på SVT och vart genast intresserad.
Eftersom Palme mördades innan jag föddes så kan ni uppskatta hur pass precist ni behöver förklara er.

Tack på förhand // Lar3e

En bra start eller rättare sagt en väldigt bra start kan vara att läsa boken "Mordgåtan Olof Palme" av Gunnar Wall. En riktigt bra bok i ämnet.

Plöjer du dessutom igenom några hemsidor såsom:
http://www.politiskamord.com
http://www.leopoldreport.com

och ett dussin andra, tänker till lite extra och så är du mer eller mindre ifatt.
Citera
2013-01-06, 17:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Angående det fetade är det uppseendeväckande men tyvärr vanligare än man vill förstå. Se till exempel hur en liten frivilligorganisation som "missing people" mycket snabbt lyckats där polisen gått bet och gjort mycket grova misstag. Jag tror det har med rekryteringen att göra. Alla som ens tänkt söka till Polisen känner de detaljerade fysiska krav som ställs men i övrigt har kraven varit synnerligen låga dvs när det gäller intelligens och moral. En lägstanivå när det gäller moral borde väl vara att man omfattar demokratiska värden. Ändå var stora delar av gatupoliserna på 80-talet debila apor som hade ganska väl kända möten där det heilades och sjöngs nazistiska sånger och samma fenomen finns i t ex Malmö och andra städer fortfarande. Privatmoralen står ibland inte heller högt där poliser begår ganska allvarliga brott utom och inom tjänsten även med dödlig utgång. Än värre är det med dagens yrkesarme som håller en erbarmilg kompetensnivå men det är en annan fråga.

Till detta kommer Den tjänstetillsättningspolicy som vuxit fram i hela samhället där man går från formell och faktisk kompetens till "särskild vikt läggs vid personlig lämplighet" som det numera står i de flesta jobbannonser. Det vill säga mygel och nepotism. Det gör att vi inte får självständiga och rakryggade handläggare ,chefer och mellanchefer utan lismande myglare med jasägande latmaskar under sig. Man talar om social kompetens och lojalitet som meriter men definierar dem som villjelösa myglare istället för att söka folk med kompetens, intergritet och personligt ansvar. Det är alltså tämligen lätt att från en central position få en organisation att mörklägga och ickeutreda särskilt om man rekryterar som Holmer gjorde med t ex nybörjaren Sonny som sedan i sin tur gör karriär och knappast rekryterar sådana som kan avslöja hans egna brister.

Faktum är att polisen idag nästan enbart löser brott där de tidigt får lösningen i knät. Ineffektiviteten även vid allvarliga brott är välkänd och mycket som är lösbart hamnar på högen som kommer att avskrivas utan egentliga utredningsåtgärder.

I fallet Palme har det också från start funnits politisk medverkan med i bilden. Tragiskt, uppseendeväckande men egentligen är resultaten inte så förvånande. Tyvärr!

Därför är det kanske tur att det finns initierade, intelligenta och envetna "privatpersoner" som kan göra punktinsatser.

Kan inte annat än att hålla med, du träffar mitt i prick.

Ett problem i just fallet MOP kan vara att det går inte att komma någonstans utan att saker som absolut inte får komma fram kommer fram. Fallet DC:an är ju ett solklart fall i detta där en mörkläggning skedde/sker. Tror att samma anledningar till mörkläggningarna finns i båda fallen. Den sk svenska neutraliteten och allt vad det innebär.
Citera
2013-01-06, 17:30
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo jag tror att GM visste var han skulle vara. I G Walls bok "mordgåtan OP"(2010) säger IM att han ser GM komma gående vid den berömda reklampelaren och ställer sig vid Dekorimahörnan. Sen ser IM honom gå omkring på trottoaren, han står inte still, under en tid som han idag(2010) uppskattar till 6-8 minuter innan skotten faller. G Wall skriver själv att det är antagligen för länge men att tiden han har angett 86 till ca 5 min är rimligare. Då ser man att då LOP korsade Sveavägen och med stoppet vid Sari tog ca 1 minut på sig att gå till MP. Med IMs vittnesmål ser man då att GM stod där innan LOP korsade Sveavägen. En efterföljare som skulle ha gått rakt fram och själv senare korsat gatan för att ställa sig på MP måste ha sprungit utav bara helvete men det skulle ändå bara röra sig om några tiotals sekunders väntan där för GM. En sådan språngmarsch hade väckt uppmärksamhet! Om IMs tid på ca 5 min stämmer någorlunda så ställer sig GM på MP ca i samband med att LOP börjar röra på sig vid Grand. Lägger man sen Vittnesmålen från NF CA AB AD och IM en kronologisk ordning skymtar bilden fram att något hände där som varken polis eller LP kan/vill förklara. Jo GM visste nog, det var ingen slump utan rakt igenom välplanerat och med ett minimum av inblandade på fältet.

Det kan inte uteslutas att IM sett två personer, Dekorimamannen och GM. Se mitt inlägg https://www.flashback.org/sp38080399 och sedan andras kommentarer
Citera
2013-01-06, 17:35
Medlem
Durgedurgs avatar
vilket datum är Dag Andersson inläst till den grad att han officiellt jobbar med mordet?
Citera
2013-01-06, 17:41
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
vilket datum är Dag Andersson inläst till den grad att han officiellt jobbar med mordet?

År 2069... Tidigast...

Sorry för ironin men koncentrerar han sig på det väsentliga i utredningen och inte fortsätter i Dupond & Dupont andan bör det ju gå lite kvickare kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in