Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-14, 23:14
Medlem
1. Palmes obevakade promenader mellan riksdagen-rosenbad-västerlånggatan? Varför dödades han inte där?

Svar: Mycket fler personer rör sig där.

2. Beslutet att gå på Bio och på Grand istället för spegeln, utan skydd? Tidsrymden är väldigt knapp för en välplanerad kupp.

Svar: Genom avlyssning av Palmes telefon fanns gott om tid att förbereda ett attentat.

3. Valet att gå hem och inte ta taxi.

Svar: De ville väl gå hem i kvällsluften. Hade inte långt hem.

4. Att promenera till nästa tunnelbana istället för att ta den närmsta(rådmansgatan).

Svar: Logiskt att de ville gå hela vägen hem och om de skulle välja tunnelbana så gick de ändå hemåt för att i sådant fall ta en station närmare bostaden.

5. Valet av vapen, en stor tung magnum. Otympligt, tungt, svårt att sikta med osv.

Svar: Det är inte säkert det var en så tung revolver, det är ju den officiella versionen. Vapen går att borra om och använda med annan ammunition än den avsedda. Man kan ha garderat sig mot ifall Palme bar skottsäker väst, istället för att ha livvaktsskydd.

6. Valet av kulor Winchester Western mantlad Att föredra vore en trubbig omantlad kula, som är väldigt vanlig.

Svar: En av de svårare frågorna, det var kanske en slump om en sådan ammunition användes. Den attentatsmannen fick tillgång till.

7. Varför skjuts Palme bara en gång? Ett proffs borde ha skjutit honom i huvudet då han låg ner. Speciellt med den typen av kulor.

Svar: Helt fel, ett proffs vet att han skjutit ett dödande skott och behöver då inte skjuta fler gånger och skottet mot Lisbet, om det nu var avsett för henne, kan ha brunnit av i GMs förflyttning.

8. Politiker dödas ibland på grund av politiska motiv. Kända människor dödas oftast av galningar. Politiker är kända och dödas ibland av galningar, som även kan vara politiska.

Svar: Politiker dödas för det mesta av politiska motiv, ibland av galningar, men inte nödvändigtvis psykstörda typer. Inget talar i agerandet för att Palmes baneman var en psykstörd labil person, tvärtom agerande han enligt vittnen mycket kontrollerat, han gjorde inget mer väsen av sig än att skjuta två skott varav ett var siktat mot Palme och sedan lämnade han platsen.

9. Konspirationer är vanliga vid dessa typer av händelser och ofta handlar det om rena gissningar och fantasier. Har ni tagit hänsyn till detta?

Svar: Ja, men genom att bygga ihop vittnesbeskrivningarna av händelsen så långt vittnen kunnat se något går det att göra en kvalificerad gissning att det inte var endast en person som låg bakom planering och utförande av mordet på Olof Palme.

10. En stor konspiration avslöjas lättare än en liten (fångarnas dilemma). Världen har förändrats, kalla krigets dagar är förbi. Någonstans borde det ha dykt upp något. Kanske i DDR, Ryssland eller Wikileaks, men nej.

Svar: Det har helt säkert dykt upp en hel del som pekar på hur Palmemordet gick till, men starka krafter vill inte att mordet blir löst, så den informationen är hemligstämplad. Alla vittnesmål som pekar mot något annat än Pettersson har blivit negligerade. Den officiella versionen är fortfarande att det var Pettersson som mördade Palme. Men han frikändes av hovrätten och de gjorde bedömningen att det inte fanns bevisning som pekade mot Pettersson. Nu är ju Pettersson dessutom avliden sedan snart 8 år.
Senast redigerad av Stockholmspanarn 2012-08-14 kl. 23:23.
Citera
2012-08-14, 23:18
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Pucko!
Alibi: Cedergren o Spinnars intygar att CP var på Oxen. Skulle han ha hängt där som vanligt under tiden Palme sitter på bio och sen gå därifrån, skjuta Palme och komma hem helt oberörd?
Vi kan lämna personangreppen, om du vill att jag skall svara på dina inlägg.

All den fakta jag presenterar här, finns att hämta i SOU 1999:88.

Citat:
Aldrig dömd för mord, utan dråp.
Jag skriver har mördat tidigare. Modern svenska brukar inte göra skillnad på mördare
eller dräpare. Skulle jag skriva att han har "dräpt" tidigare?

Citat:
Är det en försvårande omständighet att man somnar på tåget efter mordet? Och hur tjackad är man då egentligen?
-Man somnar inte på tjack, det är det som är grejen. Om han inte somnar så brister hans berättelse.

Citat:
Ingen har påstått sig se CP med ett skjutvapen i någon form av konfliktsituation, någonsin. Hans våldsdåd var impulsiva och oövertänkta.
S.C och den där pojken Garry.

Citat:
Sist men inte minst, som många nämnt, klädseln är HELT FEL. Ingen rock på CP någonsin. Trollar du eller?
Signalementet är inte rock. utan längre jacka eller halvlång rock. Vilket kan stämma in
på den klädsel som CP hadde enligt S.C.

Citat:
Dina argument slår rekord i att vara ihåliga och rent ointelligenta
Har du brist på argument??
Citera
2012-08-14, 23:22
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
I den här texten (som jag inte vet vart den kommer ifrån eller vem som har skrivit) står det att svenska "Gladio" (stay behind/rear guard/IB03) under Alvar Lindencronas ledning överfördes till SÄPO 1978. Någon som har en aning om det stämmer?

http://abe.freeshell.org/palme/node49.html

I princip ja.
Citera
2012-08-14, 23:25
Medlem
Räcker väl för en jacka att va uppknäppt för att den ska fladdra. Sen vet man inte hur mycket vittnena påverkas av varann heller. Om X får reda på att X, X och X sagt att mördaren hade knälång jacka så klart som fan man säger samma sak av bara farten. Speciellt om man vittnar långt efter mordet.
Citera
2012-08-14, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krita88
Räcker väl för en jacka att va uppknäppt för att den ska fladdra. Sen vet man inte hur mycket vittnena påverkas av varann heller. Om X får reda på att X, X och X sagt att mördaren hade knälång jacka så klart som fan man säger samma sak av bara farten. Speciellt om man vittnar långt efter mordet.

Nej, alla vittnen förhördes var och en för sig alldeles efter mordet.

Men principen du nämner är intressant. Gäller den för Christer Pettersson också där media samt andra vittnen har påverkat och utövat påtryckningar?
Citera
2012-08-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Nej, alla vittnen förhördes var och en för sig alldeles efter mordet.

Men principen du nämner är intressant. Gäller den för Christer Pettersson också där media samt andra vittnen har påverkat och utövat påtryckningar?

Ja det är fullt möjligt. Har tidigare nämnt i tråden att vi här som diskuterar om detta ämne på flashback inte ska dra för stora slutsatser om vad vittnen sagt då man inte vet hur mycket man påverkats av varann, hur mycket som är inbillning och hur mycket som rent av är lögn och påhitt. Det har vi tyvärr ingen aning om.. Alla uppgifter som vittnen lämnat finns heller inte på nätet, i böcker osv.

Några vittnen som jag personligen tror inte talar sanning alt. grovt missminner sig är de finska kvinnorna som drog upp berättelsen om Dekorimamannen. Det är vad jag tror och inget jag hävdar..
Senast redigerad av Krita88 2012-08-14 kl. 23:34.
Citera
2012-08-14, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ja det är fullt möjligt. Har tidigare nämnt i tråden att vi här som diskuterar om detta ämne på flashback inte ska dra för stora slutsatser om vad vittnen sagt då man inte vet hur mycket man påverkats av varann, hur mycket som är inbillning och hur mycket som rent av är lögn och påhitt. Det har vi tyvärr ingen aning om.. Alla uppgifter som vittnen lämnat finns heller inte på nätet, i böcker osv.

Några vittnen som jag personligen tror inte talar sanning alt. grovt missminner sig är de finska kvinnorna som drog upp berättelsen om Dekorimamannen. Det är vad jag tror och inget jag hävdar..

Varför tror du att kvinnorna hittar på?
Citera
2012-08-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Varför tror du att kvinnorna hittar på?

Känns liksom bara så. Om det dom säger stämmer så var det ju med all säkerhet mördaren de såg. Varför vänta 9 år med att berätta det? Det är liksom helt avgörande i utredningen. Dessutom när dom kände igen personen...

Har fått för mig att dom här tjejerna ville Anti Avsan illa av någon anledning. Att det kan ha varit ett försök att sätta dit honom. Bara spekulationer...
Citera
2012-08-14, 23:39
Medlem
Graf.Mensdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Nu har jag inte läst igenom över 2 400 sidor tråd, men jag vill ge min syn på saken, ber om ursäkt för upprepningar.

Christer Pettersson som Palme-mördare är för mig otänkbart. Som ni varit inne på med klädsel och mera, men... Alltså, Pettersson har ett helt annat MO än vad vår mördare uppvisar. Hans våldsbrott sker under plötsliga raseriutbrott, ofta efter att han blivit provocerad. Han använder inte heller skjutvapen. Kort sagt, Pettersson är inte typen som skulle ha ihjäl en annan människa utan att först på ett eller annat sätt ha hamnat i gräl med personen.
Nej. Men samtidigt var CP oberäknerlig, hans alibi är svagt. Han hade nog lättare att skaffa vapen en många andra sthlmare på den tiden.

Citat:
Palmes mördare är lugn, han går fram till Palme bakifrån, tar tag i hans axel, avlossar skotten och dessutom, om man får tro rekonstruktionen, så går han helt lugnt ett halvt varv runt Palme och tittar ned på honom, som för att avgöra om Palme dog eller inte. Han blir sedd på nära håll av Lisbeth, men väljer uppenbarligen att inte skjuta henne. Han hade kunnat ta ett skott till på henne innan han sprang, det hade inte avgjort någon skillnad i flykten.
Enligt SOU 1999:88
finns det inget som säger att det var ett proffs.

Citat:
Jag tror vi kan släppa polisspåret. Att det skulle springa runt en massa människor med kommunikationsradio för att mörda Palme tror jag då rakt inte på. Vi släpper det. Vad gäller piketbussen som Djurfeldt och co åkte i så tror jag helt enkelt på hans ord, det är tufft med parkeringsböter och det är svårt att hitta lediga platser i Stockholm, så är det. Vad gäller befälsbilen så har vittnen sett den vid Kungsträdgården, punkt.

Så ser jag på det med.

Citat:
Ärligt talat. Om vi utgår från att den obehagliga "Grandmannen" och Palmes mördare är samma person så tror jag faktiskt att vi talar om en mycket psykiskt sjuk människa helt enkelt. Mest troligt är att denna person numera är död, förmodligen självmord.
Jag utgår från att "grandmannen" är mördaren, högst sannolikhet.
Citera
Medlem
OPK123s avatar
Av alla misstänkta som diskuterats i denna tråda; vissa mer än andra, vore det intressant att forska lite kring vilka som sjukskrivit sig dagarna efter mordet...
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
Jag skriver har mördat tidigare. Modern svenska brukar inte göra skillnad på mördare
eller dräpare. Skulle jag skriva att han har "dräpt" tidigare?
//
Signalementet är inte rock. utan längre jacka eller halvlång rock. Vilket kan stämma in
på den klädsel som CP hadde enligt S.C.

Erinrar mig ha hört Christer Pettersson i en intervju bestämt beskriva sig som dråpare, inte mördare.

Petterssons klädsel stämmer inte in på gärningsmannens. Lägg ner trolleriförsöken, ok - Pulver ..
Citera
2012-08-14, 23:43
Bannlyst
Citat:
Känns liksom bara så. Om det dom säger stämmer så var det ju med all säkerhet mördaren de såg. Varför vänta 9 år med att berätta det? Det är liksom helt avgörande i utredningen. Dessutom när dom kände igen personen...

Har fått för mig att dom här tjejerna ville Anti Avsan illa av någon anledning. Att det kan ha varit ett försök att sätta dit honom. Bara spekulationer...

Du har inte rätt i mycket du. Tjejerna väntade i sju år, de såg inte mördaren och de har varken beskrivit, pekat ut eller ens nämnt Anti Avsan.

Sist av allt, menar du att ett vittnesmål inte är trovärdigt om det inkommer i efterhand...? Det bränner ju dina egna resonemang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in