Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Det är möjligt, det är också möjligt att det är på något annat sätt. Att använda "guilt by association" som sitt starkaste kort räcker dock inte för mig. LeWinters anknytningar till IB har jag heller inte klart för mig. Jag vill som sagt se mer information här och mycket mer fakta innan jag avskriver detta.
Tänk om det inte är IB som är den gemensamma nämnaren utan att det är så att De Winter, vissa kretsar inom SSI och gamla IB:are, Homer, Ebbe, BW mfl, vapensmugglingsansvariga och de kretsar inom olika partier som stött mörkläggningen på olika sätt inklusive GK har en gemensamn nämnare utanför kretsen som är det verkliga sambandet. Det är just det jag försökt få er att leta efter. Vilken är den gemensamma nämnaren i pusslet? Stämmer den med motiv och helhet och leder till någon med kapacitet, motiv och vilja att genomföra något såpass komplext och känsligt.
Du har helt rätt i att vara skeptisk då det fortfarande finns lösa ändar. Ingen lösning ,ingen heltäckande teori men arbetshypoteser men nya intressanta vinklar som får några fler saker och samband belysta.
Citat:
Det är fullt möjligt att alla villospår bara hade till syfte att skapa förvirring. Det är dock mer sannolikt att man lagt ned så mycket energi på ett villospår som håller ända till domstol för att få saken utagerad. Dessutom har ju mycket tid lagts på att skydda t ex polisspåret. Varför göra det om det bara var ett av villospåren?
Initialt är det som sagt verksamt att det spretar med olika spår för en extern aktör och det är ju en känd taktik som tillhör vissa organisationers MO. Medan andra som t ex statsgerillorna (t ex Röda brigaderna) snarast har MO:t att publicera bevis för att det var dem vilket kan ha utnyttjats av andra t ex vid mordet på Moro.
Skedet när man bestämde sig att driva CP spåret som slutlösning kommer kanske i ett läge då man åtminstone anar var sanningen ligger och lokalt och på politisk nivå bestämmer sig för att driva detta då sanningen är för känslig och/eller involverar personer inom polis, politisk makt, främmande makt och den egna underrättelstjänsten. Det är så jag ser på oviljan att utreda Polisspåren. Säpo vet jag ville utreda mer kring vissa personer i Polisspåren men om dessa t ex också haft andra funktioner i t ex Barbro, Leon eller inom SSI eller AGAG kanske några föredrog att lägga locket på vilket gav näring åt felaktiga slutsatser om högerextrema poliskonspirationer i begränsade kretsar framför att en sådan undersökning ledde mot känsligare uppdrag och samband med t ex främmande intressen eller kopplingar in till den politiska makten. Säkert har det underlättats av en ovilja att misstänka kollegor. Det betyder inte att man skyddar en högerextrem poliskonspiration. Är du med mig?
Om nu t ex CGÖ eller någon annan av galleriet tillhörde AGAG varifrån någon han kände därigenom arbetade för låt oss säga Leongruppen med andra viktiga saker som kanske hade direkt samband med mordet, eller att han i den egenskapen hjälp till med eller känt till t ex telefonavlyssning via krigstelefonstationen i samband med mordet, kan någon högt upp där ha påverkat beslutsfattarna att inte utreda detta i botten. Det skulle ju också i sådant fall också kunna förklara t ex CGÖ:s uttalanden vid ambassadresan senare. Kan till och med tänka mig att till och med AA kan stämma med profilen för folk som rekryterades till AGAG och till sådana verksamheter som Leongruppen eller Barbrogruppen.
Sammanfattning.
Polisspåret är kanske inte ett spår man direkt skyddar för att det är sant men ytterligare kompetent utredning av dem kan leda till att andra samband uppdagas där någon av dessa passar in som leder mot avslöjanden som "hotar rikets säkerhet" och hemliga verksamheter. Då är det värt det att få en i verkligeheten marginell diskussion som ytterligare kan skruvas genom att trigga t ex Aners fanatsier för att slippa något annat.
Citat:
Väldigt bra liknelse av Palmemordet. Men i ett kalejdoskop kan man se nästan vilket mönster man vill.
Precis man måste vara väldigt uppmärksam. Man kan hitta ordlekar i skyltar etc. När det gäller de falskskyltade Barbro och Leon får vi anta att de fanns och då kan det vara av intresse att följa olika arbetshypoteser kring dem och deras uppgifter om än med reservationer.
Varför fanns dessa grupper och vad för uppgifter jobbade de med vid denna tid som tex SSI eller Säpo inte kunde betros med? Kan tänka mig två saker. Dels sådant som hade med landsförräderimisstankar mot högt uppsatta, dels sådant relaterat till skandaler under uppsegling där man inte ville ha Säpos insyn dvs Vapenexportaffärerna. I det läget tycker jag att hypotesen eller snarare gissningen jag framför kring identiteterna på gruppledarna är befogad.
Var det så att Leon spanade på t ex OP som man var rädd skulle svika, förråda eller lägga sig i t ex vapensmuggling och medföljande inblandning av främmande makter eller till och med kriminella intressen måste de nog haft någon förankring nära partiet och/eller OP för insideinformation. T ex Ebbe, Holmer eller hans "mentor" men också folk med vana från gatuspaning och fotarbete. En person säger ju att han vet men det är tydligen för farligt fortfarande att ge identiteterna. Varför? Jag troor att han talar sanning om att grupperna fanns men inte sagt allt han vet om uppdragen. Kanske kan spekulationer få honom att lätta på mer?