2012-03-30, 09:18
Medlem
ieshos avatar
Hur planeras militära bakhåll?

Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ponera att GM blivit kvar på platsen av någon anledning, vad som helst kan teoretiskt inträffa, t.o.m. att överraskande bli övermannad av någon förbipasserande privatperson, ingenting kan uteslutas och inga risker får tas. I den situationen krävs att den övermannade gärningsmannen är totalt okänd för svenskar. Därför menar jag att en svensk skytt är ett riskmoment som ingen förnuftig svensk UG skulle våga räkna bort - och inte understödjande svensk polis heller. Till det ska läggas att ett vittne hört LP utropa något på ett utländskt språk till GM i samband med skotten. Med en svensk skytt hade Lisbet Palme inte överlevt om hon inte varit införstådd med attentatsplanen.
En intressant reflektion! Hur planeras ett bakhåll som detta för att skytten inte ska riskera att bli övermannad? Fanns fejkade vittnen på plats beredda att ingripa?

Uppgiften från vittnet Anders Björkman att Lisbet ropat på ett annat språk än svenska är bara intressant om man utgår ifrån att Lisbet visste vilken nationalitet mannen hade. Varför skulle hon ha ropat på ett annat språk annars?

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
Olof föll mest troligt för det andra skottet, det första kanske var ett skott just för att dra folks blickar till platsen. De skulle se en person falla till marken men inte riktigt registrera allt som hände.
Jag tror också att första smällen var för att dra till sig uppmärksamhet. Många hör en SMÄLL - vänder sig mot platsen - ser tre stående personer - ser och hör ett SKOTT varvid en person omedelbart faller. Lisbet hör SMÄLLAR - vänder sig om och ser sin man falla ihop - hör sedan ytterligare en SMÄLL och känner att det svider till på ryggen.
Senast redigerad av iesho 2012-03-30 kl. 09:21.
Citera
2012-03-30, 09:19
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Det var naturligtvis inte bara SÄPO:s och Frånsteds jobb att ha kontakt med CIA och andra utländska säkerhetstjänster.

Det beror väl på vilken nivå man pratar om? Jag har kontakt med många i andra länder inom företaget jag jobbar på samt kunder över hela världen men det betyder inte att jag har kontakt med företagsledningen hos motsvarande kontakter. Det är kontakter på ledningsnivå vi pratar om här. Då sticker det ut att amerikanarna inte inte ville ha kontakt direkt med Säpos chef utan fortsatte att använda Frånstedt som kontakt.
Citera
2012-03-30, 09:34
Medlem
Black.waters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
Nu har ju diskussionen kommit tillbaka till att bli saklig och seriös och handla om mordet ur olika aspekter.

Mboudine, menar du att det inte var något understöjdande från delar av svensk polis? Det var alltså endast förvirring som gjorde att allt gick trögt som gräddkola när det gällde att sätta igång processer efter beskedet om mordet? De blev helt enkelt så ställda av att få beskedet att statsministern mördats, när det kunde bekräftas, att det blev låsning.

Intressant reflektion om möjliga anledningar till att GM inte sköt även Lisbet. Kan ju förstås stämma att GM var utländsk och faktiskt aldrig varit känd för andra än de eller dem som anlitade honom för uppdraget. Han skulle inte kunna hittas och ställas i en konfrontationsvideo med vittnen. Därför skonade han Lisbet. Men borde också kunna vara så att GM helt enkelt inte var ute efter att ta kål på Lisbet. Olof föll mest troligt för det andra skottet, det första kanske var ett skott just för att dra folks blickar till platsen. De skulle se en person falla till marken men inte riktigt registrera allt som hände. Inte känna till offret förrän en stund senare och då skulle GM ha flytt från platsen in i mörkret.

Argumenten för en svensk gärningsman är, tycker jag, att det är lättare för honom att orientera sig i Stockholms innerstad, speciellt om han dessutom var stockholmare. Krävdes alltså mindre förarbete. Argument för att det kan ha varit någon inom polisen (typ Piltz, Östling, Tell) är ju att de var vana att vistas i kvarteren på Norrmalm, deras hemmaplan som poliser. Dessutom finns det ju vittnesmål, om än vaga, att Tell och Piltz ska ha setts stiga av och på buss 47 före och efter mordet i en tidsrymd som skulle kunnat innebära att de varit inblandade.

Tror inte heller att Algernons död var en slumphändelse, utan den har något med Palmemordet att göra. Det är märkligt många med anknytning till olika spår inom Palmeutredningen som har strukit med genom åren just när man upplevt att det börjat brännas lite.

Ja GM var utländsk!
Citera
2012-03-30, 09:36
Medlem
Black.waters avatar
Det är ett politiskt mord utfört av CIA. Det var så att OP aspirerade som general sekreterare i FN.
Citera
2012-03-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
vad tror du om sonny björk?
Acech, kan du redogöra för dina misstankar mot Sonny Björk? Alternativt, om du redan gjort det tidigare i tråden hoppas jag att du vill länka till det. Sonny Björk, det känns bara inte rätt. Därför är jag angelägen om att få höra varför du hyser de misstankar du gör.

Och vad är det för intressanta klipp med Sonny egentligen?

/Daniel
Citera
2012-03-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Det är möjligt, det är också möjligt att det är på något annat sätt. Att använda "guilt by association" som sitt starkaste kort räcker dock inte för mig. LeWinters anknytningar till IB har jag heller inte klart för mig. Jag vill som sagt se mer information här och mycket mer fakta innan jag avskriver detta.

Tänk om det inte är IB som är den gemensamma nämnaren utan att det är så att De Winter, vissa kretsar inom SSI och gamla IB:are, Homer, Ebbe, BW mfl, vapensmugglingsansvariga och de kretsar inom olika partier som stött mörkläggningen på olika sätt inklusive GK har en gemensamn nämnare utanför kretsen som är det verkliga sambandet. Det är just det jag försökt få er att leta efter. Vilken är den gemensamma nämnaren i pusslet? Stämmer den med motiv och helhet och leder till någon med kapacitet, motiv och vilja att genomföra något såpass komplext och känsligt.

Du har helt rätt i att vara skeptisk då det fortfarande finns lösa ändar. Ingen lösning ,ingen heltäckande teori men arbetshypoteser men nya intressanta vinklar som får några fler saker och samband belysta.

Citat:
Det är fullt möjligt att alla villospår bara hade till syfte att skapa förvirring. Det är dock mer sannolikt att man lagt ned så mycket energi på ett villospår som håller ända till domstol för att få saken utagerad. Dessutom har ju mycket tid lagts på att skydda t ex polisspåret. Varför göra det om det bara var ett av villospåren?

Initialt är det som sagt verksamt att det spretar med olika spår för en extern aktör och det är ju en känd taktik som tillhör vissa organisationers MO. Medan andra som t ex statsgerillorna (t ex Röda brigaderna) snarast har MO:t att publicera bevis för att det var dem vilket kan ha utnyttjats av andra t ex vid mordet på Moro.

Skedet när man bestämde sig att driva CP spåret som slutlösning kommer kanske i ett läge då man åtminstone anar var sanningen ligger och lokalt och på politisk nivå bestämmer sig för att driva detta då sanningen är för känslig och/eller involverar personer inom polis, politisk makt, främmande makt och den egna underrättelstjänsten. Det är så jag ser på oviljan att utreda Polisspåren. Säpo vet jag ville utreda mer kring vissa personer i Polisspåren men om dessa t ex också haft andra funktioner i t ex Barbro, Leon eller inom SSI eller AGAG kanske några föredrog att lägga locket på vilket gav näring åt felaktiga slutsatser om högerextrema poliskonspirationer i begränsade kretsar framför att en sådan undersökning ledde mot känsligare uppdrag och samband med t ex främmande intressen eller kopplingar in till den politiska makten. Säkert har det underlättats av en ovilja att misstänka kollegor. Det betyder inte att man skyddar en högerextrem poliskonspiration. Är du med mig?

Om nu t ex CGÖ eller någon annan av galleriet tillhörde AGAG varifrån någon han kände därigenom arbetade för låt oss säga Leongruppen med andra viktiga saker som kanske hade direkt samband med mordet, eller att han i den egenskapen hjälp till med eller känt till t ex telefonavlyssning via krigstelefonstationen i samband med mordet, kan någon högt upp där ha påverkat beslutsfattarna att inte utreda detta i botten. Det skulle ju också i sådant fall också kunna förklara t ex CGÖ:s uttalanden vid ambassadresan senare. Kan till och med tänka mig att till och med AA kan stämma med profilen för folk som rekryterades till AGAG och till sådana verksamheter som Leongruppen eller Barbrogruppen.

Sammanfattning.
Polisspåret är kanske inte ett spår man direkt skyddar för att det är sant men ytterligare kompetent utredning av dem kan leda till att andra samband uppdagas där någon av dessa passar in som leder mot avslöjanden som "hotar rikets säkerhet" och hemliga verksamheter. Då är det värt det att få en i verkligeheten marginell diskussion som ytterligare kan skruvas genom att trigga t ex Aners fanatsier för att slippa något annat.

Citat:
Väldigt bra liknelse av Palmemordet. Men i ett kalejdoskop kan man se nästan vilket mönster man vill.

Precis man måste vara väldigt uppmärksam. Man kan hitta ordlekar i skyltar etc. När det gäller de falskskyltade Barbro och Leon får vi anta att de fanns och då kan det vara av intresse att följa olika arbetshypoteser kring dem och deras uppgifter om än med reservationer.

Varför fanns dessa grupper och vad för uppgifter jobbade de med vid denna tid som tex SSI eller Säpo inte kunde betros med? Kan tänka mig två saker. Dels sådant som hade med landsförräderimisstankar mot högt uppsatta, dels sådant relaterat till skandaler under uppsegling där man inte ville ha Säpos insyn dvs Vapenexportaffärerna. I det läget tycker jag att hypotesen eller snarare gissningen jag framför kring identiteterna på gruppledarna är befogad.

Var det så att Leon spanade på t ex OP som man var rädd skulle svika, förråda eller lägga sig i t ex vapensmuggling och medföljande inblandning av främmande makter eller till och med kriminella intressen måste de nog haft någon förankring nära partiet och/eller OP för insideinformation. T ex Ebbe, Holmer eller hans "mentor" men också folk med vana från gatuspaning och fotarbete. En person säger ju att han vet men det är tydligen för farligt fortfarande att ge identiteterna. Varför? Jag troor att han talar sanning om att grupperna fanns men inte sagt allt han vet om uppdragen. Kanske kan spekulationer få honom att lätta på mer?
Citera
2012-03-30, 10:05
Bannlyst
Citat:
Det beror väl på vilken nivå man pratar om? Jag har kontakt med många i andra länder inom företaget jag jobbar på samt kunder över hela världen men det betyder inte att jag har kontakt med företagsledningen hos motsvarande kontakter. Det är kontakter på ledningsnivå vi pratar om här. Då sticker det ut att amerikanarna inte inte ville ha kontakt direkt med Säpos chef utan fortsatte att använda Frånstedt som kontakt.

Ja, det sticker ut. Det kan jag hålla med om. Frånstedts påståenden om Palme och KGB sticker också ut. Tolkskole-Bratts artikel i samma tidning sticker också ut. Han drar ju brallorna av Frånstedt! Och med anledning av polisspåret och hur SÄPO agerade mot Flygvapnet (Ströberg) 1983, tvekar jag inte det minsta om vem utan dessa två herrar jag har störst förtroende för. Bratt naturligtvis.

http://www.fokus.se/2011/09/spionjagaren-som-kom-hem-till-kylan/

http://www.fokus.se/2011/11/%C2%BBolof-palme-ville-arbeta-med-cia%C2%AB/
Senast redigerad av Flaxx08 2012-03-30 kl. 10:12.
Citera
2012-03-30, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
.

BTW: en modern Pb-bomb (med en avancerad reflektor) går att göra med 3kg så det var en hel a-bmb som vi gav bort...

"

Jo det stämmer .. med dagens teknik. Frågan är om det finns diffar i vårt poltoniuminnehav? Om vi exporterat så har det säkert varit med västs godkännande kanske som en smidig lösning där stormakten själv inte kan agera.

När det gäller Natodokumentet är jag dock hälsosamt tveksam till det eftersom det är folk på "fel" nivå för ett sådant möte. Se bara på Saudiaffären. Där var ministern och hela MUST inblandad på högsta nivå. Inte heller de "källor" som läckt kan visa att de har de kontakter på denna nivå som gjort att de kommit över dokumentet. Har förresten äktheten ens granskats?

Källorna pekar tyvärr mera mot att det handlar om falsarium vilket inte hindrar att delar är sanna. Bra desinformation innehåller alltid ett momentum av sanning!
Citera
2012-03-30, 10:15
Medlem
Citat:
Det hade varit passande med en länk här till artikeln. Den kommer här:

http://www.fokus.se/2011/11/%C2%BBolof-palme-ville-arbeta-med-cia%C2%AB/

Påståendet att Palme ville avbryta allt samarbete med CIA och istället samarbeta med KGB har jag alltid undrat över. Artikel i Fokus kan förklara det hela. Kanske var det bara gammalt hederligt revirpinkande?

Som jag har förklarat flera gånger är det inget annat än hur modern underrättelsetjänst fungerar. Mycket byteshandel med information även med sådana som man inte kanske är vän med. Sverige är idag nästan helt inriktade på detta liksom andra länder.

Det handlar helt enkelt om att spela ett underrättelsespel istället för att spela ett otröstligt katt och råttaspel med som Tore utryckte det. Gubbar i slokhatt.

Några kanske inte de skarpaste analytikerna på golvet.. särskilt de vars kompetenser inte längre behövdes var naturligtvis snabba att politisera och misstänkliggöra det. Historien har väl dock visat att det fungerade och fungerar istället för att bidra till en escalering.
Citera
2012-03-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Nu när man har sett videon om polisspåret kan man ju nästan få för sig att dessa fabricerade dokument fabricerades i något polishus. Och hur var det nu det var? Pallme litade inte på SÄPO, men hade förtroende för militären (inkl. IB) som han själv var med och grundade. Tja, kunde polisen hålla sig med en nazianstucken "baseballliga" som utrustades med förbjudna automatvapen av den f.d SÄPO-chefen Holmér själv, så kan man ju förstå oron. Eller vad säger du, Boboslacke?

Som jag förklarat var det en brytningstid på många olika sätt. Synen på underrättelsetjänstens arbetssätt och organisering liksom andra utrikespolitiska och försvarsstrategiska frågor skedde och ledde till nya förtroenden ,nya brytningar och nya allianser.

Vad jag förstår hade Holmer under lång tid umgåtts även privat i kretsar som var för att uttrycka det milt Palmeskeptiska och med smak för hårda tag.

Det där med vilka som hade förtroende för vilka är också till en del myter. Holmer fick svängrum när Palme försvann och han och Ebbe hade då plötsligt även SAP:s öra igen och makt att styra och ställa så länge det höll för jönsarna. Att det skulle sluta med katastrof förvånade nog ingen insatt? Tror du till exempel Palme uppskattade Holmer som Säpochef eller hans insatser efter det, eller hans kontakter med Ebbe efter att denne hamnat i kylan? Reträttposter tyder inte på förtroende. De som driver det är just de gamla IB-folket och där anser jag att vi har facit som talar ett annat språk än deras patetiska försök att när det inte längre gikc att få Palmes förtroende anklaga både Honom och stora delar av Säpo för att var KGBstyrda. Ser en tydlig analogi med hur Donald framställer sin relation med Tore F. Frågade man Tore så lät det inte riktigt på samma sätt. Däreomt ansåg t ex Tore att Palmes misstroende mot andra inom Säpo var till stor del obefogat och att han manipulerats av vissa för att uppfatta det så.
Citera
2012-03-30, 10:33
Medlem
Citat:
Artikeln beskriver att Palme möjligen ville att IB skulle sköta alla kontakt med CIA. Det var Frånstedts jobb och helt säkert inget han ville dela med sig av, särskilt inte till någon politiskt styrd underrättelsetjänst. Vad lämpligt att då sprida rykten om att Palme vill lägga ned kontakten med väst. Det nog fick några att vakna till. Jag vet inte säkert om Holmér var IB men Carl Persson skriver i sina memoarer att amerikanarna vägrade att ha någon kontakt med Holmér, inte ens när han blev chef för Säpo.

Vad kan ha motiverat det i sådant fall?
Citera
2012-03-30, 10:35
Bannlyst
Hur lyder egentligt Palmeutredningens förklaring till alla dessa vittnesmål som talar om ett större antal personer med walkie talkies mordnatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in