Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Jag tror att manipulationen av LAC-bandets Fröken Ur, och hur tidsangivelserna hänger ihop med det som sker/hörs, har inträffat i efterhand. D v s om man ska använda dina termer så blir det "ex post". Anledningen till det är att jag inte tror att alla som var på sin post den kvällen så att säga är inblandade i MOP samt att gärningen först måste lyckas innan det ens är lönt att påbörja någon form av manipulation av datorer, klockor och band överhuvudtaget. Samt att man måste ha en klar bild/manus av när saker inträffar efter skotten för att veta hur mycket man måste förskjuta Fröken Ur, samt åt vilket håll på tidsaxeln. I efterhand har man ju haft hur mycket tid som helst att "skapa" det LAC-bandet som blivit officiellt. När hördes för övrigt just det LAC-bandet första gången av någon ur allmänheten? Hur många mordförsök på OP har blåsts av veckorna eller månaderna innan mordet ägde rum och speciellt efter att det blivit officiellt att han skulle åka till Moskva? Det vet vi ju inte däremot finns ju sammanställningen vad OP haft för sig från och med annandagen 1985 (besök på Dramaten) och framåt. I vilket fall som helst så skulle all kronologisk manipulation i förhand behövas ställas tillbaka varje gång ett attentatsförsök blåsts av.
Anledningen till manipulationen av LAC-bandet anser jag är för att skydda vissa inom polismyndigheten från att verka oförklarligt långsamma i sitt agerande. Överlagt långsamma var vissa inblandade av en anledning. Men sen har vi oförklarligt snabba inblandade också som komissariebil 1520. Till slut blir det en soppa som blir omöjlig att reda ut tidsmässigt. Alltså man kan reda ut det genom vissa antaganden men man kan inte bevisa det full ut. Vilket var hela meningen direkt i efterhand.
Okej, jag förstår. Som läget är kan vi inte idag med någon grad av säkerhet säga om det är "ex ante" eller "ex post" som gäller. Jag har tidigare skrivit en bunt inlägg om betingelserna för de respektive varianterna, särskilt vad gäller den ljudforensiska sidan av saken.
I korthet säger det att "ex ante" är enklare från forensisk synvinkel eftersom man då leder en framflyttad Fröken Ur direkt in i LAC:s bandspelarbord i realtid på mordkvällen. På så vis behöver man inte manipulera bandet i efterhand och därför kan tricket heller inte uppdagas av SKL.
På "ex post"-varianten så måste man emellertid se till, att alla förändringar av bandet som görs i efterhand blir inspelade på samma bandspelare som användes på mordnatten, dvs den "undre bandspelaren" i konsolen inne på LAC i deras teknikrum.
Med andra ord måste tjänsten i så fall gå in på LAC med en medhavd identisk Assmann-bandspelare, och (A) antingen hämta ut den ordinarie undre bandspelaren "på service" ett tag och i så fall montera in den medhavda bandspelaren som "vikarie" under tiden som man "servar" den ordinarie, eller (B) koppla in den medhavda bandspelaren och göra förändringarna på plats och ställe inne på LAC.
Av de här två alternativen så blir (B) behäftat med tidspress eftersom bandspelarna alternerade varannat dygn och därför skulle man bara ha en dag på sig att spela över 24 timmar. Det måste då göras i minst dubbel men troligtvis fyrdubbel hastighet. Fortare än så tror jag inte att man kan gå med bibehållen autenticitet.
Version (1) ter sig därför rimligare, för då har man gott om tid att spela över bandet inne i det egna laboratoriet. När man blivit klar med det så kör man tillbaka den ordinarie bandspelaren till LAC och hämtar i gengäld ut "vikarien" som man tillfälligt installerat där. Men då måste man ha ytterligare en sådan där Assmann-bandare inne på labbet för att kunna utföra förfalskningen där.
Vad jag kunnat påvisa är i alla fall, att det går att utföra förfalskningen av LAC-bandet utan att SKL skulle kunna upptäcka det med sina forensiska metoder. Däremot vet vi inte vilken av de tre metoderna som använts, om det är ex ante-metoden eller om det är ex post A eller B.
Vad gäller den tekniska sidan gå ligger de i alla fall i den rangordningen, att ex ante är bäst, ex post A i mitten och ex post B är sämst.
Sedan vad responstiderna beträffar så finns inget problem på polisens sida, så om det är något man försöker dölja med en ex post-förfalskning så är det i alla fall inte det. Du säger att det är en enda soppa, men det är den soppan som jag lagt ner mycket möda på att reda ut – och anser mig ha fått bukt med. Det är något som varken Bröderna Poutiainen eller Granskningskommissionen lyckades med, så det tycker jag nog att jag kan ta mig rätten att tuta lite om.
Däremot finns ett problem med responstiden på ambulanssidan, där Sabbatsbergsambulansen 912 inte går ut förrän fem minuter efter skotten trots att det blir inringt till Ulf Helin på SBC inom en halvminut efter skotten. Sedan ringer ju samma Ann-Louise Paulsson, som sitter i Järfällas taxiväxel, in det till LAC en minut senare. Ändå går ambulansen inte ut, utan den hålls kvar i ytterligare tre minuter med diverse motringningar, kollringningar och liknande sjabbel.
Som du vet grundas "polisspåret" i mångt och mycket på att polisens responstider var långsamma. Det är helt fel, utan tvärtom var de på plats blixtsnabbt. Det gäller Söderström, Södermalmspiketen, Dalsgaards bil uppe på åsen, Wikner & Sandin, med flera. De är på hugget allihop. Så den förmenta grundplattan för polisspåret är helt fel. Däremot är det riktigt att insatsen fördröjdes med nästan en minut på själva mordplatsen efter att piketen redan anlänt, genom att mannarna hölls kvar i bussen innan de fick stiga ur och ta upp jakten till fots.
Från tidssynpunkt är emellertid "ambulansspåret" intressantare än polisspåret. Från konspirationssynvinkel så är det ju inte polisen man ska fördröja om man vill se till att Palme förblöder där på trottoaren, utan det är ambulansen. Den larmade ambulansen kommer fram först sex minuter efter skotten, och om det är skotthål i killen så blir prognosen mycket dålig vid det laget även om han skulle överleva själva skotten.
Sedan får man grunna över om Sollentuna-ambulansens plötsliga uppdykande är en slump eller om det funnits någon osynlig hand som dirigerat den dit. För egen del lutar jag mot slumpen, men helt säkra kan vi ju inte vara på det. Problemet med konspirationsscenariot för ambulansen är att det blir väldigt fult, för då måste man ju utgå från att ambulansens jobb varit att se till att Palme inte lever när han kommer in till Sabbatsberg.
I och för sig finns även andra varianter på konspirationstemat, till exempel att 951 på något sätt medverkat i den operation som Ulf Lingärde talat om, och som alltså gått snett och fått ett abrupt slut med mordet på Palme. I så fall har de kört förbi "av andra skäl" men då fått en kalldusch när det visar sig att Palme varit på platsen och blivit skjuten.
Där har vi då en genomgång av varianterna och tillhörande stories och problembild. Sådant här kan vi gärna prata vidare om här i tråden under kommande veckor och månader. Dagen har gått fort idag och storknallen får nog vänta till imorgon ser det ut som. Stay tuned, så kan vi prata mer om Sigge och kompani då.