2011-02-28, 18:17
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Har ingen nu på rak arm men jag har hört det. I insider 2006, 20 år efter mordet så nämner dom det.

Läs förhören från mordnatten och dagarna efter mordet...ingen snackar om nån "haltande" GM...

Det spelar ingen roll hur många ggr man påpekar detta. Folk kommer ändå att mala på om detta med en "haltande" man- d.v.s. Christer Pettersson -, vilket betyder att de en gång i tiden blev indoktrinerade med detta budskap och sen inte kan göra sig av med tanken.

Det är ett intressant fenomen ur flera aspekter, inte minst den psykologiska. Man kan manipulera människor ganska effektivt om man känner metoden. Det handlar nog om en emotionell sak. Man manipulerade LP som i sin tur, omedvetet, manipulerade en stor del av det svenska folket.
Citera
2011-02-28, 18:22
Medlem
Anemons avatar
Stor skam och skandal angående Olof Palmes grav:

http://www.google.se/images?hl=sv&q=olof%20palmes%20grav&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=816

Se , bild efter bild efter bild där det antingen inte ligger något alls ingen blomma inga ljus. Och såhär har det varit ända sedan början! Jag var och lade blomma på hans grav några veckor efter begravningen och redan DÅ låg där endast några spridda enstaka blommor.
Socialdemokraterna/riksdagen SKA förfan se till att där VARJE förbannade vecka ligger en värdig ståtlig blomsterhyllning på hans grav, ja det borde de fortfarande göra de skenheliga skitarna detta upprör mig , ingen respekt för vår mördade statsminister, och det har de inte visat sedan första början.
Vila i frid Palme.
Tråkigt att inte ens din högt vördade ÄNKA eller dina SÖNER verkar bry sig om din grav, skäms på er!
Gravskötsel är en enkel tjänst man kan annars köpa från kyrkogårdsförvaltningen om man inte vill besvära sig själv med att sköta sina anhörigas gravar kostar alltifrån några hundra till tusen beroende på omfattningen . Jag är säker på att det skulle gå att få till en bra deal med Adolf Fredriks kyrkogård angående detta om någon brytt sig. Men det gör man tydligen inte.
Jag har sett mer välvårdade hundgravar förfan.
Senast redigerad av Anemon 2011-02-28 kl. 18:28.
Citera
2011-02-28, 18:31
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Lyssnar nu på den nya intervjun med LP...

snacka om att det är hon som styr intervjun. föga överraskande.

Och om själva mordet det TÄNKER HON JU INTE PRATA OM. "Det finns nedtecknat". Tänker mig ett fulare ord för gammeltacka.

LP verkar ju definitivt lagt "locket på". Hon tänker aldrig mer kommentera detta ärende, och hänvisar som du skrev till det som är nedtecknat.

Märklig tant...att hon inte begriper med sina uttalanden i dom första vittnesförhören, att hennes trovärdighet är totalt noll och till intetgjorda.

Har vart en sagolik skillnad om hon påstår sig sett mördarens ansikte, ett utseende jag skulle känna igen, eller nåt liknande. Har hon nämnt det i första förhörerna, så är väl sannolkiheten stor allt CP suttit på kåken nu.
Citera
2011-02-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
(Ursäkta ett fördröjt inlägg som kanske redan täcks av senare inlägg; har inte kollat alla sidor!)

Allt tal om flyktväg, medhjälpare i trappan etc., förutsätter ju att man visste att OP skulle korsa Sveavägen och komma till korsningen med Tunnelgatan. Beslutet att korsa gatan skall enligt LP tagit helt spontant under promenaden (källa bl.a. Veckans Brott).
Hur skulle konspiratörerna kunna gissa detta?
  • Om man misstänkte att OP+LP skulle ta T-bana så borde de ju bevakat Rådmansgatan som ligger på 1/3 av avståndet till Hötorget från Grand (see http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=tunnelgatan+stockholm ).
  • I andra hand borde man bevakat den västra nedgången till Hötorget på samma sida av Sveavägen som Grand.
  • F.ö. skrev någon att T-banenedgången var stängd, men jag vet inte om det stämmer? Klockan var ju bara 11? I så fall blir det ännu konstigare.
  • Slutligen, om man nu gissat i förväg att OP+LP skulle gå söderut, varför inte ta med i beräkningen att de kunde promenera HELA vägen hem. I så fall är ju det naturliga att följa Sveavägen på västra sidan tills den tar slut och sedan korsa Sergels torg och fortsätta mot Gamla Stan.
Det går ju inte ihop. Varför skulle man planera en flykt upp på Brunkebergsåsen om mordoffret inte har någon anledning att befinna sig på den sidan? Ett mord på västra sidan av gatan skulle ju inneburit att mördaren behövde korsa en fyrfilig gata i snö och halka. Befängt enligt mig.

Om man hade planerat hade rimligen Adolf Fredriks kyrka varit MYCKET bättre. Pang-pang, över kyrkogården, vidare mot bantorget genom mörka gränder, sedan promenad till T-banestationen på Vasagata. Alternativt kunde man gått Upplandsgatan till Odenplans T-banestation. Inte en kotte den vägen kl. 23 en fredagkväll.

Själva mordplatsen är enligt mig det som talar MINST mot en större konspiration modell "polisspåret".

Trots att jag upplever "polisspåret" i någon variant ("skytteklubben", GWs "parsimona" variant etc) som det mest troliga så har Farbror Barbro en poäng här. Endera måste operationen vara mycket stor (alternativa mordplatser etc) och/eller så hade operationen kunnat avbrytas för alternativa mordförsök vid senare tillfällen. Detta förefaller dock mindre troligt (mer komplicerad hypotes). Det förefaller mig därför som om konspirationsteorin behöver hjälp från "mötesscenariot". Det är ju inte alls en omöjlig tanke, och då faller Barbros argument. Problemet är att det, såvitt jag känner till, finns något som stödjer att platsen var utvald, mer än Holmérs kryptiska uttalanden om att Palme valde mordplatsen själv, och möjligen kan man säga att vissa vittnens utsagor kan tyda på att det åtminstone förekom viss konversation mellan mördare och offer. Har LP vittnat mot att det fanns ett möte avtalet vid mordplatsen? En seriös mordutredning borde grundligt utreda alla möjligheter att utesluta att ett möte var avtalat!
Citera
2011-02-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Läs förhören från mordnatten och dagarna efter mordet...ingen snackar om nån "haltande" GM...

Det spelar ingen roll hur många ggr man påpekar detta. Folk kommer ändå att mala på om detta med en "haltande" man- d.v.s. Christer Pettersson -, vilket betyder att de en gång i tiden blev indoktrinerade med detta budskap och sen inte kan göra sig av med tanken.

Det är ett intressant fenomen ur flera aspekter, inte minst den psykologiska. Man kan manipulera människor ganska effektivt om man känner metoden. Det handlar nog om en emotionell sak. Man manipulerade LP som i sin tur, omedvetet, manipulerade en stor del av det svenska folket.

Du kanske har missat att ja inte tror på CP som mördare för fem öre. Jag menade att eftersom det var halt så sprang förmodligen mördaren långsammare och mer försiktigt och stilen kanske såg lite klumpig/haltande ut.
Citera
2011-02-28, 18:36
Medlem
hehehos avatar
lite om Palmes egen inblandning i staybehind för er som inte sett detta:

I september 1953 fick Olof Palme sitt första fasta jobb. Det var den militära underrättelsetjänsten, Fst-Und. Detta innebär att han fick nära till jobbet som låg på samma gata på Östermalm som det palmeska släkthuset fanns.
Olof Palme utbildade sig till officer år 1947 och lärde där känna Lennart Hagman. På en fest hemma hos denna träffade Olof Palme för första gången också Birger Elmér, också från officersutbildningen. Lennart Hagman hade ett nazistiskt förflutet men fick trots detta snart arbete på Försvarsstaben och så småningom på Försvarsstaben underrättelsebyrå (Fst-Und).
Hagman ordnade så att Olof Palme kunde göra sina repövningar på Försvarsstabens Underrättelsebyrå istället för i fält. Hagman rekryterade även Birger Elmér dit. Efter muck fortsatte Palme frivilligt att arbeta på Fst-Und och kombinerade detta med att vara ledare i Sveriges Förenade Studentkårer (SFS) och International Student Council (ISC). Han rapporterade som studentledare till CIA och som anställd hos Fst-Und till Birger Elmér. Det han rapporterade var namn och uppgifter om kommunister. 1953 anställdes till slut Olof Palme vid Fst-Und för att tillsammans med Lennart Hagman och Birger Elmér arbeta som analytiker. Den blivande socialdemokratiske ekonomen Assar Lindbäck gjorde för sin del en del av värnplikten på samma ställe.
Olof Palme stannade dock inte länge som fastanställd vid Fst-Und utan i maj 1954 fick han tjänstledigt för att arbeta för partiledaren och statsministern Tage Erlander och i september samma år sa han upp sig. Det innebar dock inte att kontakterna med olika underrättelse- och säkerhetstjänster upphörde.Med all sannolikhet var exempelvis Olof Palme en del av den så kallade Stay-Behind-verksamheten som i Sverige organiserades upp av* CIA-agenten William Colby (senare CIA-chef) efter andra världskriget och början av 1950-talet. Ledningen för denna verksamhet i Sverige bestod av Bertil Kugelberg från Svenska Arbetsgivarföreningen (SAF), Arne Geijer från LO och Alvar Lindencrona, direktör i familjen Palmes försäkringsbolag Thule.
Birger Elmér fortsatte arbeta på Fst-Und och var också en nära personlig vän med Olof Palme. De fortsatte att hålla kontakten och kring 1958 organiserade Birger Elmér upp en ny underrättelseorganisation inom ramen för den militära underrättelsetjänsten.* Det var Grupp B/IB och Olof Palme var väl insatt i denna verksamhet.
952 blev Olof Palme ordförande i Sveriges Förenade Studentkårer (SFS). 1946 hade SFS varit en av grundarna av International Union of Students (IUS), men i smabnad med Pragkuppen 1948 lämnade man denna organisation och 1950, efter en konferens i Prag med IUS, grundades en ny organisation, International Student Conference (ISC) med SFS som initiativtagare och västliga studentorganisationer som medlemmar. Olof Palme kom att ingå i styrelsen för den nya internationella studentorgansiationen.
Finansieringen av ISC kom från US-amerikanska underrättelstjänsten CIA via Foundation for Youth and Student Affairs (FYSA). Detta avslöjades 1967 och Olof Palme förnekade då all kännedom om kopplingar till CIA. Något som inte var sant. Olof Palme hade själv direkta kontakter med CIA och lämnade uppgifter om andra studentledare dit via den US-amerikanska ambassaden. Han var inte ensam, andra som gjorde detsamma var Bertil Östergren och Jarl Tranaeus. Bland annat lämnade Olof Palme uppgifter om de svenskar som deltagit i Pragkonferensen för Clartés räkning.
I den US-amerikanska medlemsorganisationen i ISC, NSA, så var alltid alla styrelsemedlemmar knutna till CIA. ISC var ett CIA-projekt, det är ingen tvekan om det.
Det är också tydligt och klart att Olof Palme mycket väl och ganska precis visste om att ISC var ett CIA-projekt. Han själv ingick i den skara personer som fungerade som informatörer för CIA i organsiationen. I den Fria Fackföreningsinternationalen som också finansierades av CIA på denna tid hade LO:s ordförande Arne Geijer samma roll. Palme och Geijer – Nixons lakejer skulle det senare låta under Vietnamrörelsens dagar. Vilket ju inte var helt fel alltså.
Kanske var Olof Palme ingen CIA-agent, men han var CIA-informatör. En angivare. OCh 1953 började han som sagt som anställd på den militära underrättelsetjänsten (Fst-Säk och Fst-Und) i Sverige.

Read more: http://www.zaramis.nu/blog/2011/02/28/olof-palme-sakerhetsagenten/#ixzz1FHAqwUOl
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial
Citera
2011-02-28, 18:38
Medlem
Anemons avatar
Det är visst fler än jag som har lagt märke till den bristande gravskötseln. Hittade denna blogg med någon som gått dit och fotat tämligen regelbundet (varje dag? ) under lång tid och där är bild efter bild efter bild med en övergiven grav utan den minsta antydan om att här ligger en ärad och saknad statsminister, otroligt se själva:

http://olofpalmesgrav.wordpress.com/
Citera
2011-02-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Det är visst fler än jag som har lagt märke till den bristande gravskötseln. Hittade denna blogg med någon som gått dit och fotat tämligen regelbundet (varje dag? ) under lång tid och där är bild efter bild efter bild med en övergiven grav utan den minsta antydan om att här ligger en ärad och saknad statsminister, otroligt se själva:

http://olofpalmesgrav.wordpress.com/

Javisst är detta anmärkningsvärt och kanske kan det förklara vissa omständigheter gällande partikamrater och nära anhöriga...
Citera
2011-02-28, 19:07
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyrico
Javisst är detta anmärkningsvärt och kanske kan det förklara vissa omständigheter gällande partikamrater och nära anhöriga...
Precis, tack det är det jag försöker få fram. Detta är ovanligt och bör beaktas på ett eller annat sätt tycker jag. Exakt vad eller ens OM det betyder något vet jag inte alls, men det är såpass udda att det förtjänar att påpekas i tråden om mordet anser jag.
Citera
2011-02-28, 19:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyrico
Trots att jag upplever "polisspåret" i någon variant ("skytteklubben", GWs "parsimona" variant etc) som det mest troliga så har Farbror Barbro en poäng här. Endera måste operationen vara mycket stor (alternativa mordplatser etc) och/eller så hade operationen kunnat avbrytas för alternativa mordförsök vid senare tillfällen. Detta förefaller dock mindre troligt (mer komplicerad hypotes). Det förefaller mig därför som om konspirationsteorin behöver hjälp från "mötesscenariot". Det är ju inte alls en omöjlig tanke, och då faller Barbros argument. Problemet är att det, såvitt jag känner till, finns något som stödjer att platsen var utvald, mer än Holmérs kryptiska uttalanden om att Palme valde mordplatsen själv, och möjligen kan man säga att vissa vittnens utsagor kan tyda på att det åtminstone förekom viss konversation mellan mördare och offer. Har LP vittnat mot att det fanns ett möte avtalet vid mordplatsen? En seriös mordutredning borde grundligt utreda alla möjligheter att utesluta att ett möte var avtalat!
Vad menar du med "möteshypotes"?

Skulle OP stämt möte en sen fredagkväll efter ett biobesök och sedan gått dit med sin hustru och utan livvakter? Skulle LP hitta på att de korsade gatan för att hon ville titta i ett skyltfönster? Hur menar du?

I annat fall spelar det ju ingen roll om han talade med med någon vid mordplatsen, denne kunde inte veta att OP skulle korsa gatan. Således är flyktvägen improviserad och iden med medhjälpare uppe på åsen ologisk.
Citera
2011-02-28, 19:21
Medlem
Vad tycker ni om Frånstedts inlägg på Newsmill då? Här har vi en till röst med lite pondus som sällar sig till de som tror att det verkligen var en konspiration med inhemska gärningsmän.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/27/fd-s-pochef-palme-m-rdades-troligen-av-svenska-politiska-intressen

Ju längre tiden går desto mer accepterat verkar det bli att tro att det verkligen var någon typ av konspiration som låg bakom. Synd bara att sådana som Frånstedt och GW uttalade sig lite tidigare. Nu har det gått för långt tid.
Citera
2011-02-28, 19:22
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad menar du med "möteshypotes"?

Skulle OP stämt möte en sen fredagkväll efter ett biobesök och sedan gått dit med sin hustru och utan livvakter? Skulle LP hitta på att de korsade gatan för att hon ville titta i ett skyltfönster? Hur menar du?

I annat fall spelar det ju ingen roll om han talade med med någon vid mordplatsen, denne kunde inte veta att OP skulle korsa gatan. Således är flyktvägen improviserad och iden med medhjälpare uppe på åsen ologisk.

Mötesscenariot är ju en relativt etablerad teori. Den innebär att LP ljuger stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in