2010-10-22, 00:46
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nog för att goE är en besserwisser i en messershmitter men jag ser inte var hans analys slår fel?
Oj! Det där fick mig att le över hela ansiktet! Det var nästan vackrare än när mitt ex sa att hon älskade mig. Jag lyfter på plommonstopet, niger, tackar och bockar Bergman!

(Besserwissern i mig vill dock påpeka att du saknar ett "c" i ordet "Messerschmitt" )
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Att det var elakt
Elakt? Jag påpekade den komplett bristande logiken i uttalandet "du får bli nekad att köpa helrör. En macka är inte ett helrör, därför får du inte bli nekad det." Därefter bad jag en person som ger råd i ett juridikforum att stärka sina uttalanden med juridiskt kunnande.

Jag ser inte det elaka. Hade jag varit elak hade jag låtit TS agera på fullständigt felaktiga råd. Det, min käre buddhist, hade varit sann ondska.

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
goEs sarkasmer är underbara att läsa och de slår nio gånger av tio mot personer som tvärsäkert uttalar sig i juridiska frågor som om det vore dagens sanning utan att ha en en susning vare sig i den aktuella frågan eller elementära grundläggande juridiska principer som man enkelt tillgodogör sig genom att dagligen läsa tidningarna. Det handlar om personer som borde förbjudas tillträde till juridikforumet och är ett renhållningsarbete som någon måste göra, vilket goE gör med stor finess.
Oj. Återigen ler jag, niger och tackar för de varma orden.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Många gånger skriver han det vi alla vill skriva, men ibland finns det väl en anledning till att inte heller alla skriver som han gör. Måste dock erkänna att man myser lite åt hans elakhet ibland.
Föga visste jag att tråden skulle urarta till en diskussion om min ödmjuka närvaro.

Gällande min vassa tunga så har den en förkärlek för bristande logik - så så länge man håller sig till att uttala sig med en intelligens överstigande dörrhandtag slipper man en släng av sleven. Jag är (faktiskt, hör och häpna) en väldigt snäll person "i verkligheten", men okunnighet kombinerat med bergsäkerhet är något som tenderar att få mig att vilja gå i polemik. Något jag faktiskt har stor nytta av i mitt yrke.

Avslutningsvis glädjer det mig att jag lyckats glädja dig Bergman.
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Jag tolkar nedanstående inlägg som att han eller hon menar att man aldrig (och inte i det här specifika fallet), som butiksinnehavare, kan åläggas kontraheringsplikt, såvida det inte strider mot diskrimineringslagstiftningen. Möjligt att jag tolkar inläggen fel, och i sånt fall ber jag om ursäkt, goE-!
Oj. Du behöver inte be om ursäkt jorre, även om jag uppskattar gesten. I de fall jag rådger i juridikforumet brukar jag vara väldigt noga med att klart och tydligt påpeka att jag inte är jurist och att mina ord därför endast skall tas som en lekmans. Jag är därför ödmjukt medveten om att det finns många långt mer kunniga, och är alltid beredd att bli rättad.

I detta fallet tycks det ju vara så att jag turligt nog träffat rätt. Måhända att jag inte täckt samtliga undantagsfall som i detta fallet uppenbarligen inte föreligger - exempelvis kontraheringplikt. Men vän av ordning noterar då att du fullständigt felförklarar mig med ditt uttalande "Fast samtidigt blir det lite larvigt när du själv har fel i det enda du har att säga i sakfrågan" för att därefter påpeka att jag har rätt till 99,99% med uttalandet "I det här fallet är den med 99,99 % rätt, ja."

Long story short - I hold no grudge, och du är säkerligen mer juridiskt kunnig än mig.

Med ödmjuka hälsningar

Besserwissern i Messerschmittern
Citera
2010-10-22, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ingen som reagerade på TS frågeställnig om att man ska se ut som en mamma?

Själv sitter jag och funderar om TS egentligen menar att endast mammor skall få köpa dessa mackor, och inga pappor? Eller får endast barn köpa mackorna? Måste ens mamma vara med?

Någon som kan svara på om man blir diskriminerad om man nekas just exakt därför att man inte ser ut som en mamma??
(det skulle väl, om något, kunna vara könsdiskriminering?)

Nu var nog inte fallet så där TS beskrev det utan att en kvinna han såg fick köpa en barnmacka vid ett annat tillfälle i samma butik och visste inte föreliggande omständigheter till detta.
Det är antagligen så att kvinnan i fråga hade barn med sig och bara ställt av dessa vid ett bord då det är tungt att gå runt med barn under armarna.

Däremot så blir det givetvis diskriminering om han nu skulle nekas att köpa något på grund av att han inte är en medelålders KVINNA. Och för att således se ut som en mamma skulle TS behöva vara av annat kön (alternativt sminka sig duktigt).
Dock blir frågan om det är diskriminering om man inte säljer till en väldigt mycket yngre dam, tillexempel en ung 18 årig litet tösebarn, just på grund av att hon inte ser ut som en mamma.
Enligt vad som har lagts fram här i tråden så torde det sig inte vara så då vi antar att man gör bedömningen mamma beroende på ålder. Dock för en kille skulle det då bliva för han är fel kön.
Fast då skulle man väll istället kunna hävda att han inte ser ut som en pappa, fast pappor köper väll ändå inte barnmackor till sina små De köper hela falukorvar och ger till dom stackars barnen så att de kan äta sig mätta på riktigt.
Citera
2010-10-22, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snejana
Av rent intresse startar jag den här tråden. Var på Espresso House i Jönköping förra veckan där jag skulle beställa en latte och en macka, orkar inte äta upp en stor så jag vill ha en barnmacka (mindre och billigare). Ber om det men tjejen i kassan säger att det bara är barn under 10 år som får köpa den, trots att en kvinna utan barn köpte en macka förra gången jag var där - hon kunde säkert haft barn men inget jag såg.

Får man neka någon att köpa en macka baserat på att jag inte ser ut som en mamma eller vad hon nu grundade sig på? Vad har hon/företaget för rätt att neka? (Jag har för mig att de får neka, undrar bara på vilka grunder)

Mvh

Klart som korvspad att ett företag kan bestämma själv till vilka och vad de skall sälja till. För övrigt, sök på rättshaverist.
Citera
2010-10-22, 11:09
Medlem
Fnordss avatar
Om mackan står på listan, med pris angivet och utan att bivillkoret "endast för barn under 10" är angivet så har butiken s.a.s. angivit sin sida av kontraktet, du ska då kunna betala priset och få varan.
Citera
2010-10-22, 12:42
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Dom får neka vem som helst vad som helst.

Så länge det inte är med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Jag trodde detta gällde endast om de har skyltat "Vi reserverar oss rätten att inte ge dig den service som vi erbjuder" eller liknande.
Själv tycker jag att TS borde lämnat Espresso House och inte gått dit igen, nekar någon mig den tjänst som de säljer även om jag kan betala för den så kan jag gå vidare och hitta någon som inte gör det.
Senast redigerad av Czaren 2010-10-22 kl. 12:45.
Citera
2010-10-22, 12:58
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Jag trodde detta gällde endast om de har skyltat "Vi reserverar oss rätten att inte ge dig den service som vi erbjuder" eller liknande.
Du hyser för stor tilltro till skyltar, och skyltars förmåga att förändra juridiska situationer.

Jag har en skylt ovanför min ytterdörr som påpekar att kvinnliga besökare accepterar att utföra oralt samlag genom att överstiga tröskeln.

Hur bedömer du att den juridiska situationen ser ut efter att jag bjudit in dörrknackaren från Jehovas vittnen på kaffe min käre Czaren? Kan jag avkräva skadestånd för kontraktsbrott?
Citera
2010-10-22, 14:02
Medlem
xetc!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnords
Om mackan står på listan, med pris angivet och utan att bivillkoret "endast för barn under 10" är angivet så har butiken s.a.s. angivit sin sida av kontraktet, du ska då kunna betala priset och få varan.
Nej, det stämmer inte. Priserna på listan är bara till för att bjuda in kunden att lämna anbud. Med ditt resonemang hade caféet brutit mot kontraktet om de t.ex. hade slut på just den mackan.
Citera
2010-10-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-

Oj. Du behöver inte be om ursäkt jorre, även om jag uppskattar gesten. I de fall jag rådger i juridikforumet brukar jag vara väldigt noga med att klart och tydligt påpeka att jag inte är jurist och att mina ord därför endast skall tas som en lekmans. Jag är därför ödmjukt medveten om att det finns många långt mer kunniga, och är alltid beredd att bli rättad.

I detta fallet tycks det ju vara så att jag turligt nog träffat rätt. Måhända att jag inte täckt samtliga undantagsfall som i detta fallet uppenbarligen inte föreligger - exempelvis kontraheringplikt. Men vän av ordning noterar då att du fullständigt felförklarar mig med ditt uttalande "Fast samtidigt blir det lite larvigt när du själv har fel i det enda du har att säga i sakfrågan" för att därefter påpeka att jag har rätt till 99,99% med uttalandet "I det här fallet är den med 99,99 % rätt, ja."

Long story short - I hold no grudge, och du är säkerligen mer juridiskt kunnig än mig.

Med ödmjuka hälsningar

Besserwissern i Messerschmittern
Kontentan var att du skrev att butiksinnehavare får neka vem denne vill så länge det inte strider mot diskrimineringslagstiftningen, och jag hävdade att det var fel. Det får man skilja från just det här specifika fallet där nekandet, med 99,99 % sannolikhet, inte stred mot varken diskrimineringslagstiftning eller annat som kunde ha ålagt butiksinnehavaren med kontraheringsplikt.

Sakfrågan var ett klumpigt ordval av mig, men det var snyggt av dig att kapa citatet just efter ordet, eftersom att det ser ut som att jag menade att butiksinnehavaren, i det här fallet, inte fick neka TS.

Vilken fjantig diskussion det blev.
Citera
2010-10-22, 14:30
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Kontentan var att du skrev att butiksinnehavare får neka vem denne vill så länge det inte strider mot diskrimineringslagstiftningen, och jag hävdade att det var fel. Det får man skilja från just det här specifika fallet där nekandet, med 99,99 % sannolikhet, inte stred mot varken diskrimineringslagstiftning eller annat som kunde ha ålagt butiksinnehavaren med kontraheringsplikt.

Sakfrågan var ett klumpigt ordval av mig, men det var snyggt av dig att kapa citatet just efter ordet, eftersom att det ser ut som att jag menade att butiksinnehavaren, i det här fallet, inte fick neka TS.

Vilken fjantig diskussion det blev.
Anser du att jag citerat dig ohederligt, eller skall jag tolka insinuationen på något annat sätt? Det var på intet sätt min avsikt, och så skall vi absolut inte ha det. Jag citerar nedan hela ditt svar till mig:

Dina "sofistikerade" sågningar är rätt underhållande, det måste jag säga. Fast samtidigt blir det lite larvigt när du själv har fel i det enda du har att säga i sakfrågan och i det enda som överhuvudtaget handlar om juridik i ditt inlägg - speciellt med tanke på att vi befinner oss i juridikdelen av forumet.

Anser du att ditt inlägg nu påskiner någonting annat än att du hävdar att jag haft fullständigt fel?

För att avsluta en diskussion där vi båda vet vad den andre avser:
  • Jag pekade på att huvudregeln är att affärsinnehavaren har rätt att neka försäljning, vilket enligt min bästa förståelse är korrekt.
  • Jag pekade på att i denna situation har affärsinnehavaren sannolikt all rätt att neka. Även detta får antas korrekt.
  • Jag utvecklade detta med att nämna att det finns undantag till ovanstående huvudregel. Ett sådant är diskrimineringslagstiftningen, något som inte brutits i aktuell situation, och att affärsinnehavaren i nämnd situation ergo har rätt att neka. Även detta är till min bästa förståelse korrekt, men inte helt uttömmande.
  • För att vara helt uttömmande borde jag även nämnt att denna situation sannolikt heller inte bryter mot andra undantag, och att huvudregeln som jag nämner alltså får antas gälla.
  • Du påpekade min bristande uttömlighet. Månne på ett manér som fick såväl mig som andra att tolka dig som att du ansåg mina uttalanden vara felaktiga i denna situation, när du egentligen blott avsåg att påpeka att även andra, i detta fall icke-tillämpningsbara, undantagsregler existerar.

I övrigt enig, låt oss avbryta diskussionen då vi redan är överens. Men då det aldrig varit min avsikt att förvränga dina ord genom oärlig citering ogillar jag starkt att det insinueras, och ville därför besvara dig.
Citera
2010-10-22, 23:12
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Raderat mängder med OT i tråden. Kom ihåg att den finns i juridikforumet och att det alltså är de juridiska aspekterna som ska diskuteras. / mod
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in