2010-10-21, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av C.O.T.N
Tror nog att en Chili Con Carne innehållandes 1 kg färs räcker till mer än en måltid...
Beror på hur många som finns i hushållet och hur hungrig man är men jo, jag läste/förstod ett halvt kilo.
Citera
2010-10-21, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Mmm, chili är en klassiker, gå ned i kvaliten på köttet så blir det billigt, dryga ut med bönor.

Köttfärssås hamnar runt 20 per måltid skulle jag gissa om du köper ett lite större paket färs och även här drygar ut med mycket bönor, majs och linser.

Falukorv och makaroner är billigt, du hamnar kring 10 kr portionen där.

du kan varva med laxfile och ris, hamnar runt 30 kr för en portion, fredagsmat kanske?

Vad jag vet är väl lax jävligt dyrt?
En förpackning fileér om 4 st för nästan 80 spänn. Iallafall på Ica.
Jävla rån!
Citera
2010-10-21, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Consentido
Vad jag vet är väl lax jävligt dyrt?
En förpackning fileér om 4 st för nästan 80 spänn. Iallafall på Ica.
Jävla rån!

mjaa, dyrt är relativt, som du säger går en portionsbit på 20 spänn, lägg till 10 för ris och någon vätska så hamnar du på 30, i sig är det helt okej pris för en portion men för ts är det fredagsmat om han tröttnar på hundmaten, såg du inte att jag skrev portionspriset?
Citera
2010-10-21, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AfternoonDelight
Vet inte, tänkte väl snarare att 50kr är absolut max. Helst billigare. Men ja, jag brukar väl ligga på 2500 i månaden minst i matkostnad iaf.
Men du kan inte räkna så sista veckan som jag antar att det är,du har väl saker du inte behöver köpa tex kaffe smör ost osv. Hade kylskåpet varit helt tomt är det nog däremot rätt lyckat att klara sig undan med 50:-/dagen i en vecka.
Citera
2010-10-21, 18:25
Medlem
banquets avatar
Jag lägger rätt mycket under 200 kronor på mat i veckan. Äter ändå gott, mycket och varierat. Visserligen bor jag utomland och tillsammans med min pojkvän (alltså, gemensam matbugdet: 2000 kronor/månad - det vi inte handlar mat för äter vi ute med).

Nyckeln till låga matkostnader är väl att ta tid och tänka ut vad du ska köpa i förväg. Handla gärna för en hel vecka i taget. (Denna veckas matkostnad: 22 euro för båda). Tänk hellre Netto än ICA nära. Lägg bröd i frysen innan det blir gammalt. Laga hellre en egen tomatsås gjort på passerade tomater till pastan än att köpa färdig på glasburk.
Citera
2010-10-25, 22:30
Medlem
dirnas avatar
Gå till ÖoB och handla basvaror!

Om du har både lax och ris hemma så kan du tillaga laxen i ugnen med lite tomatsås eller Dolmio-sås över och ät med ris. Riktigt mumsigt!

Annars: tonfisksås med pasta. Blanda en burk tonfisk med en burk creme fraiche, ha i lite citronsaft och citronpeppar.

Ät pasta med grönsaker och ostsås. Grönsaker är relativt billigt, menar typ frysta ärtor/majs, morötter, allt du kan hitta i grönsaksdisken som inte kostar för mycket. Koka upp med pasta, blanda slutligen med lite ostsås, inte så att den blir såsig, bara gör pastan lite krämig. En burk ostsås borde räcka ett tag. Har i skinka och riven parmesan men det är ju frivilligt. Kan säga att detta är favoriträtten i familjen jag jobbar för!
Citera
2010-10-26, 02:43
Medlem
JagVanns avatar
Om du är en av dessa som ej satt upp "ingen reklam tack" kolla igenom och se ifall någonting är extremt billigt.

Häromdagen plockade jag upp ett kilo mamma scans köttbullar för 25 spänn!

Detta är billigare än köttfärs och jag gillar ju köttbullar som lunch och på smörgåsar så jag stekte upp till två luncher och en frukost och har fortfarande 2/3 delar kvar i frysen.

Detta är dock vardaglig enkel mat men jag äter gärna köttbullar och mos till lunch istället för en big mac och kan då belöna mig med något bättre till middag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in