2010-10-27, 19:25
Medlem
Troligvis något försök att få danskarna att tycka det är hemskt ..
Så drar man paralleller med Sverige och dess restriktiva politik...

Såg att Svenska poliser tydligen jagar Svenskar i Danmark ..? öhhh

Möög med att man missar det ..
Citera
2010-10-27, 19:33
Medlem
Alguiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin72
Troligvis något försök att få danskarna att tycka det är hemskt ..
Så drar man paralleller med Sverige och dess restriktiva politik...

Såg att Svenska poliser tydligen jagar Svenskar i Danmark ..? öhhh

Möög med att man missar det ..
Det tror jag inte. De hade bjudit in en prostituerad som fick snacka i TV-studion och berätta om sig själv. Tror nästan det kommer vara så att de visar svenska polisens omöjliga jobb.

Men den börjar om 30 min så vi får se.
Citera
2010-10-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin72
Såg att Svenska poliser tydligen jagar Svenskar i Danmark ..?

Knappast, det är ju inte olagligt i Danmark. De hade nog filmat polisens arbete i Sverige.
Citera
2010-10-28, 08:51
Medlem
KingKongFives avatar
Nu ligger "Det her luderliv" uppe på nätet:

http://www.dr.dk/NU/player/#/dr1-dokumentaren/2178
Citera
2010-10-31, 13:34
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongFive
Nu ligger "Det her luderliv" uppe på nätet:

http://www.dr.dk/NU/player/#/dr1-dokumentaren/2178

Ja, då har jag då sett hela den timslånga dokumentären och jag kan bara säga att danskarna har gjort det igen. En mycket balanserad och neutral dokumentär där både förespråkare och motståndare till prostitution och sexköp på båda sidorna sundet fick komma till tals - imponerande! Det som kanske slog mig tydligast var danskarnas ovilja att omyndigförklara prostituerade som säger sig vara nöjda med sina liv och yrkesval, samt de paternalistiska svenskarna som gör precis tvärtom, briljant exemplifierat av polisen Jonas Trolle.

Oavsett vad som händer rent juridiskt i Danmark vid en eventuell rödgrön seger i ett framtida folketingsval lär det, som WW är inne på, bli en mer öppen och mindre svartvit diskussion om sexhandelns för- och nackdelar, och ett eventuellt köpförbud kommer därför sannolikt mer rikta in sig på att komma åt trafficking, tvångsprostitution, hallickverksamhet, och att skydda minderåriga.
Citera
2010-11-01, 01:35
Medlem
Förstår inte människor som Trolle att själva yrket de har innebär att de bara kommer konfronteras med en sida av fenomenet, dvs den problematiska sidan? Det upphör aldrig att förvåna mig, vare sig det gäller droger eller prostitution, att de som arbetar med att hjälpa problematiska fall med automatik tycks dra slutsatsen att det dom ser är allt som finns att se.

Tänk om andra gjorde det. Tänk om den som jobbar med alkoholister började säga att så här ser det ut för alla som dricker alkohol, tänk om den som jobbar på kvinnojour säger att såhär ser alla äktenskap/förhållanden ut, eller tänk om akutläkaren säger att "alla bilresor slutar i olyckor. I mitt jobb har jag inte sett en enda lycklig bilresenär". Det vore absurt. Själva definitionen med att jobba inom krishantering och hjälpa utsatta människor är just att man inte träffar de som ingen hjälp behöver. Man tycker att detta inte ska vara så himla svårt att begripa.

Det blir lika löjligt som när en vänsterpartist på valpejl skrev att hennes tid på kvinnojour lärt henne att inte bara prostitution utan även porr alltid går hand i hand med våldtäkt och kvinnomisshandel. Jo, visst är det möjligt att de misshandlande männen tittat på porr. Att även de flesta normala män nån gång tittat på porr tycks inte ha slagit henne. Ursch för människor som vill göra sina egna upplevelser ur ett ofta begränsat perpektiv till sanning för alla.
Citera
2010-11-01, 09:58
Medlem
KingKongFives avatar
Jonas Trolle var helt klart den komiska höjdpunkten i programmet. Frågade en danska i helgen om hon sett programmet och hon tog direkt upp Trolle. Jag fick intrycket att en så "svensk" svensk inte skådats i dansk TV sedan Lars Leijonborg rev sönder en Dansk Folkeparti-affisch i direktsändning.

Vi borde egentligen maila SVT och föreslå att de köper in programmet till "Dokument utifrån". Jag har för mig att SVT för ett tag sedan sände en dokumentär från en bordell i Tyskland, så helt orimligt kanske det inte är att även detta program kan visas. SVT är ju "fri television", så kvalitet i urvalet borde ju vara viktigare än politisk korrekthet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in