Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Såg ett inslag igår på TV och där stod en kvinna på ett blåsigt torg i Umeå och förklarade att "det inte finns någon svensk folkmusik". "Allt kommer ju utifrån".
Där har vi kärnan i problemet. PK-isterna, till vilka vi får räkna dessa tragiska folkmusiker, är så galet hjärntvättade av etablissemanget att de hellre spottar på sig själva, än viker från sin politiskt korrekta linje.
I vilket annat land förnekar man att man har en egen kultur, i det här fallet en egen folkmusik?
Givetvis har folkmusiken uppstått genom influenser från andra länder, precis som all kultur har gjort. För den skulle är den inte mindre svensk eller mindre värd att försvara.
Du uttrycker exakt det jag menar är fel med ditt resonemnag. Vad ska det försvaras ifrån? Beblandning utifrån?
Jag tror vi är ense om att vi vill främja den svenska folkmusiken, stämmer det? För isf vore det väl bäst att lyssna på oss aktiva vad som ska göras. Det jag upplever att SD vill göra är att konserveras den svenska folkkulturen och ställa ut på museum. Folkmusik, precis som all annan musik, är föränderligt. Det är inget som är 'färdigt' och som ska bevaras, det ska utvecklas! Så har det alltid
funkat
Det som jag tror Umeåkvinnan menade, och som man kan läsa sig till om man inte stirrar sig blind med nationalistiska ögon, är att det visst finns svensk folkkultur. Hey, I'm part of it! Men en svensk 'ren och obefläckad' svensk folkmusik fri från smutsen från andra kulturer finns inte. Det är en tanka som springer från 1800 kallt där vi i Sverige tyckte att vi behövde tillverka en nationskänsla - den så kallade folksjälen. Nationen blev till landskap, härader, socknar osv i samma veva.
Jag ber vänligen men bestämt att åsikten om att vi gör och tycker det här för att vi är hjärntvättade eller vill vara politiskt korrekta kan besparas konversationen. Det är fel och onödigt att nedvärdera på det sättet. Det vi ser ske nu är att vi i genren (för folkmusik är faktiskt en genre mer än det är politiskt slagträ!) vill berätta att bara för att man värnar vissa traditioner och vill ha folkdräkt, om man vill ha det, så ska man inte bli satt under något slags nationalistiskt paraply. Det finns ingen som har intresse av det.