2010-10-20, 12:03
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green77
Folkmusik är snarare ett klockrent exempel på mångkultur.
Indoktrinerade jävla dåre, du skulle inte veta vad multikulturalism/mångkultur är ens om det skulle hoppa upp och bita dig i arslet.
Citera
2010-10-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Indoktrinerade jävla dåre, du skulle inte veta vad multikulturalism/mångkultur är ens om det skulle hoppa upp och bita dig i arslet.

Snälla, höj nivån. Har du något att säga av substans så skriv det. Jag tror du tycker saker som är vettiga också, men det där visar ju inget av det.

Jag gissar att jag har bättre inblick än du i folkmusikvärlden så mitt svar är nej, jag har inte blivit indoktrinerad alls. Det jag säger och tycker baserar sig på egna åsikter och erfarenheter.
Citera
2010-10-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul

Bemöt gärna den här frågeställningen (citerar mig själv):

Men om nu svensk folkmusik ska stödjas och icke-svensk folkmusik ska strypas - Vem är det son ska bestämma vad som är vad? Är inflyttad norrman med vurm för svensk folkmusik ett exempel på någon som ska stödjas? Skall svenska musiker som spelar både svensk och annan folkmusik stödjas?
Citera
2010-10-20, 13:02
Bannlyst
Enkelt vill dom inte ha pengarna dra in pengarna för alla. Antingen drar man in det för det osvenska och ger pengarna till det svenska eller så drar man in skiten för alla och ger pengarna till något annat projekt någon annanstans.
Citera
2010-10-20, 13:19
Medlem
jobbins avatar
SD vill ju bara värna "den gemensamma identiteten".... lite lustigt att om Sverige nu har någon form av kollektiv identitet så pissar den i 95% av fallen på SD.

Personligen har jag aldrig varit så övertygad som efter SDs intåg i risksdagen att jag inte vill identifiera mig med svenskar i allmänhet, utan hellre identifierar mig med en global medelklass som kämpar för mänskliga rättigheter och global rättvisa och skiter i de gamla nationsgränserna.
Citera
2010-10-20, 13:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Okej, då gör vi en liten reality check. Jag har bra insyn i Nätverket Folkmusiker mot främlingfientlighet och det rör sig inte om 'en konsert'. Det har varit folkmusikjam utanför nyckelbygnader och på torg i Stockholm, Göteborg, Umeå, Malmö, Malung, Falun, Arvika, Östersund och säkert på fler ställen.
Utöver jammen så hölls det seminarier, debatter och konserter. I Stockholm var det fullsatt i Stora Salen på Kungliga Musikhögskolan tex.

Problemet är inte att SD vill ge pengar till folkkultur, problemet är att dom vill strypa resurserna till våra kollegor och som håller på med annan musik till förmån för oss. Det blir jävligt svårt för oss att acceptera det. Det finns ingen motsättning mellan svensk och invandrad folkmusik. Folkmusik är snarare ett klockrent exempel på mångkultur. Den svenska folkmusiken har varit bra på att ta intryck från andra kulturer och det har gjorts i alla tider.

Men om nu svensk folkmusik ska stödjas och icke-svensk folkmusik ska strypas - Vem är det son ska bestämma vad som är vad? Är inflyttad norrman med vurm för svensk folkmusik ett exempel på någon som ska stödjas? Skall svenska musiker som spelar både svensk och annan folkmusik stödjas? Musiken låter sig inte definieras på det småaktiga viset. Musiken är fri från värderingar på det viset. Musiken tillhör alla och det stänger inte ute (eller inne) någon

Fint att du hittat caps lock-knappen också

Såg ett inslag igår på TV och där stod en kvinna på ett blåsigt torg i Umeå och förklarade att "det inte finns någon svensk folkmusik". "Allt kommer ju utifrån".

Där har vi kärnan i problemet. PK-isterna, till vilka vi får räkna dessa tragiska folkmusiker, är så galet hjärntvättade av etablissemanget att de hellre spottar på sig själva, än viker från sin politiskt korrekta linje.

I vilket annat land förnekar man att man har en egen kultur, i det här fallet en egen folkmusik? Givetvis har folkmusiken uppstått genom influenser från andra länder, precis som all kultur har gjort. För den skulle är den inte mindre svensk eller mindre värd att försvara.
Citera
2010-10-20, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobbin
SD vill ju bara värna "den gemensamma identiteten".... lite lustigt att om Sverige nu har någon form av kollektiv identitet så pissar den i 95% av fallen på SD.

Personligen har jag aldrig varit så övertygad som efter SDs intåg i risksdagen att jag inte vill identifiera mig med svenskar i allmänhet, utan hellre identifierar mig med en global medelklass som kämpar för mänskliga rättigheter och global rättvisa och skiter i de gamla nationsgränserna.

+1 på det!
Citera
2010-10-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Såg ett inslag igår på TV och där stod en kvinna på ett blåsigt torg i Umeå och förklarade att "det inte finns någon svensk folkmusik". "Allt kommer ju utifrån".

Där har vi kärnan i problemet. PK-isterna, till vilka vi får räkna dessa tragiska folkmusiker, är så galet hjärntvättade av etablissemanget att de hellre spottar på sig själva, än viker från sin politiskt korrekta linje.

I vilket annat land förnekar man att man har en egen kultur, i det här fallet en egen folkmusik?
Givetvis har folkmusiken uppstått genom influenser från andra länder, precis som all kultur har gjort. För den skulle är den inte mindre svensk eller mindre värd att försvara.

Du uttrycker exakt det jag menar är fel med ditt resonemnag. Vad ska det försvaras ifrån? Beblandning utifrån?

Jag tror vi är ense om att vi vill främja den svenska folkmusiken, stämmer det? För isf vore det väl bäst att lyssna på oss aktiva vad som ska göras. Det jag upplever att SD vill göra är att konserveras den svenska folkkulturen och ställa ut på museum. Folkmusik, precis som all annan musik, är föränderligt. Det är inget som är 'färdigt' och som ska bevaras, det ska utvecklas! Så har det alltid
funkat

Det som jag tror Umeåkvinnan menade, och som man kan läsa sig till om man inte stirrar sig blind med nationalistiska ögon, är att det visst finns svensk folkkultur. Hey, I'm part of it! Men en svensk 'ren och obefläckad' svensk folkmusik fri från smutsen från andra kulturer finns inte. Det är en tanka som springer från 1800 kallt där vi i Sverige tyckte att vi behövde tillverka en nationskänsla - den så kallade folksjälen. Nationen blev till landskap, härader, socknar osv i samma veva.

Jag ber vänligen men bestämt att åsikten om att vi gör och tycker det här för att vi är hjärntvättade eller vill vara politiskt korrekta kan besparas konversationen. Det är fel och onödigt att nedvärdera på det sättet. Det vi ser ske nu är att vi i genren (för folkmusik är faktiskt en genre mer än det är politiskt slagträ!) vill berätta att bara för att man värnar vissa traditioner och vill ha folkdräkt, om man vill ha det, så ska man inte bli satt under något slags nationalistiskt paraply. Det finns ingen som har intresse av det.
Citera
2010-10-20, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jobbin

Bra där hade nästan tappat hoppet om svensken.
Citera
2010-10-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperGnu
Enkelt vill dom inte ha pengarna dra in pengarna för alla. Antingen drar man in det för det osvenska och ger pengarna till det svenska eller så drar man in skiten för alla och ger pengarna till något annat projekt någon annanstans.

Du gör det vekligen enkelt för dig. Tar du två steg tillbaka kanske du förstår vad jag snackar om. Jag och många med mig har drivit frågan om mer resurser till folkkulturen hela mitt liv i stort sätt. Det är inte förslaget om mer pengar vi vänder oss mot. Det är det faktum att det ska finansieras av att ta från våra vänner för att ge till oss. Att stänga ute några. Det är liksom inte rätt sak att göra!

Och återigen; vilka ska stödjas?! Den svenska folkmusiken säger du, fine säger jag. Men vilka är det? Svara på det
Senast redigerad av Green77 2010-10-20 kl. 13:52.
Citera
2010-10-20, 14:06
Bannlyst
Citat:
Du gör det vekligen enkelt för dig. Tar du två steg tillbaka kanske du förstår vad jag snackar om. Jag och många med mig har drivit frågan om mer resurser till folkkulturen hela mitt liv i stort sätt. Det är inte förslaget om mer pengar vi vänder oss mot. Det är det faktum att det ska finansieras av att ta från våra vänner för att ge till oss. Att stänga ute några. Det är liksom inte rätt sak att göra!

Och återigen; vilka ska stödjas?! Den svenska folkmusiken säger du, fine säger jag. Men vilka är det? Svara på det

Ingen skall stödjas, kan du inte göra musik som någon betalar för så hitta ett annat jobb. Jämför med SAAB, kan de inte bygga bilar som någon vill köpa, sälj eller lägg ner det. Staten skall inte betala för något som inte är livskraftigt av sin egen kraft.
Citera
2010-10-20, 14:29
Medlem
Citat:
Okej, då gör vi en liten reality check. Jag har bra insyn i Nätverket Folkmusiker mot främlingfientlighet och det rör sig inte om 'en konsert'. Det har varit folkmusikjam utanför nyckelbygnader och på torg i Stockholm, Göteborg, Umeå, Malmö, Malung, Falun, Arvika, Östersund och säkert på fler ställen.
Utöver jammen så hölls det seminarier, debatter och konserter. I Stockholm var det fullsatt i Stora Salen på Kungliga Musikhögskolan tex.

Problemet är inte att SD vill ge pengar till folkkultur, problemet är att dom vill strypa resurserna till våra kollegor och som håller på med annan musik till förmån för oss. Det blir jävligt svårt för oss att acceptera det. Det finns ingen motsättning mellan svensk och invandrad folkmusik. Folkmusik är snarare ett klockrent exempel på mångkultur. Den svenska folkmusiken har varit bra på att ta intryck från andra kulturer och det har gjorts i alla tider.

Men om nu svensk folkmusik ska stödjas och icke-svensk folkmusik ska strypas - Vem är det son ska bestämma vad som är vad? Är inflyttad norrman med vurm för svensk folkmusik ett exempel på någon som ska stödjas? Skall svenska musiker som spelar både svensk och annan folkmusik stödjas? Musiken låter sig inte definieras på det småaktiga viset. Musiken är fri från värderingar på det viset. Musiken tillhör alla och det stänger inte ute (eller inne) någon

Fint att du hittat caps lock-knappen också

mmm...ja då blir det ju mest rättvist att ingen får några pengar

Detsamma med presstödet, lägg ner det. Alla tidningar får ju inte pengar..

Likaså nättidningar lägg ner stödet! Alla får ju inte ta del av pengarna..

Och så instegsjobben, lägg ner. Det är orättvist, alla får inte instegsjobb

Förresten varför är ni så upprörda över detta? SD är väl inte i majoritet och kan besluta om något
"Folkmusik mot främlingfientlighet" det låter som en manifestation av stenkastar vänstern
Senast redigerad av Andy1111 2010-10-20 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in