2010-10-17, 21:26
Medlem
Har funderat lite på hur jag ska dekorera min lägenhet och när jag satt och läste tråden om personen som skulle göra en egen klocka samtidigt som jag var förbannad på att solen lös in och gjorde monitorn svårläst så slog det mig att det kanske skulle vara en schysst pryl att designa ett stort solur över hela väggen...

Min tanke går ut på att hänga upp något i fönstret och sen rita/sätta upp något på väggen. Grejen är den att jag inte har en aning om hur skuggan rör sig om man ser över hela året. Hade varit lite segt om jag får pricka in varenda timma en gång i veckan eller likanande... Någon som har några förslag på hur man enklast (ifall det går att göra enkelt...) genomför detta?
Citera
2010-10-17, 21:29
Medlem
Det blir nog svårt att ha ett solur, på väggen inomhus, i sverige, då solen rör sig rätt mycket över året. Men du kan säkert ha ett fungerande solur ett par månader om året.
Citera
2010-10-17, 21:49
Medlem
tzjs avatar
Ritade en sådan här på husväggen för många år sedan:
http://thumbs.dreamstime.com/thumblarge_510/12759120781yPI9V.jpg

Inomhus blir det inte samma sak.
Citera
2010-10-17, 22:23
Medlem
Doomers avatar
Frän idé, men det är inte helt enkelt att genomföra. Det som kan vara värt att tänka på är att solen står ungefär 46 grader högre vid midsommar jämfört med hur den står mitt i vintern, sen gör ju också sommartiden att eventuella markeringar för klockslag inte stämmer hela året.

Men om du har en lämplig vägg, så är det väl bara att följa skuggan och rita ett lodrätt streck en gång i halvtimmen eller nåt. Om du kunde få till nån slags vågrätt skugga också som ett kryss skulle det gå att få till datummarkeringar också. Skuggan kommer att röra sig som ett U över väggen.
Citera
2010-10-18, 00:05
Medlem
Har ganska stora fönster som är riktade mot öster så det kommer bli frågan om ett solur som enbart täcker in förmiddagen. Det tidsspannet passar även perfekt med min icke-dekorerade vägg. Jag inser ju att det blir fel med sommartid, men det får jag bortse från. Halva nöjet blir ju att förpesta omgivningen med att börja följa soltiden. Hur som helst så tänker jag mig att iom solen vid ett visst klockslag (bortser från den extra sommartidstimmen) alltid befinner sig i samma riktning (har tyvärr ingen koll på terminologin här, men jag menar kompassriktning) och allt som skiljer är vinkeln över horisonten så kommer skuggan vid samma tidpunkt att enbart röra sig vertikalt längs väggen under året. Stämmer detta?

Edit: Såg att Doomer hade skrivit att man kunde använda sig av lodräta streck så antar det stämmer
Citera
2010-10-18, 14:53
Medlem
Asgarvads avatar
Ja det stämmer att solen alltid står i en viss riktning vid ett visst klockslag oavsett årstid. Det som ändrar sig efter årstiderna är vinkeln över, eller under, horisonten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in