Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-12, 01:29
Medlem
rotten_88s avatar
Precis som Oroboros säger så finns det ju massvis med användare oförmögna att uttrycka sig på korrekt svenska.
Jag skulle hellre se att sådana inlägg raderades istället för välskrivna fast på engelska.
Visserligen sticker ju micaele ut mycket mer då h*n är den enda jag sett som skrivit på engelska.

Inte sagt att jag vill ha sådana inlägg raderade, så länge man förstår så tycker jag inte det ska vara nödvändigt, även om sådana användare bör uppmuntras att höja den språkliga kvalitén på sina inlägg.
Citera
2009-05-12, 03:59
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oroboros
Dagens sanning.

Personligen har jag heller inget emot engelska på forumet; tycker bara det är trevligt med lite omväxling.

Om ödesvalet hade stått mellan att tvingas läsa välskrivna inlägg på engelska vs. inlägg på svenska där många slarviga postare mer eller mindre våldtar det svenska språket, så hade valet fallit på de engelska inläggen vilken dag i veckan som helst.

Ja, men det är ju en lite missvisande jämförelse. Klart det finns inlägg på värdelös svenska, men varför ställa dem mot ett välskrivet inlägg på engelska? Det blir som att säga att man hellre ser välskrivna och korrekta inlägg på svenska än dåliga diton på engelska. Jämför bra inlägg på engelska med bra på svenska, eller dåliga på engelska med dåliga på svenska i så fall.

Välskrivna inlägg på engelska hittar man med fördel på engelskspråkiga debattfora. Och där kan man även skriva om man känner för att öva upp sin engelska. Så håller vi oss till svenska/skandinaviska här.
Citera
2009-05-12, 06:13
Bannlyst
Jag kan hålla med om att det är en aning irriterande när Micaele envisas med att fortsätta dag efter dag. Hade varit sin sak om det bara varit nåt enstaka inlägg. Tycker dock att vi får acceptera engelskan men att man i görligaste mån ändå bör hålla sig till svenskan. Tycker det är mycket allvarligare med att blattarna håller på och pladdrar på sin rotvälska. Engelska förstår åtminstone de flesta men majoriteten av flashbackare förstår faktiskt inte serbiska eller albanska eller vilket språk det nu månde vara. Alla som har upplevt blattarna IRL vet att dom är medvetna att det retar svenskarna när dom håller på på sitt huding-språk. Finns ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda här inne. Dom kan ju faktiskt prata om pirat-kort, kranar, outa någon eller bara allmänt kränka andra användare, utan att vi någonsin får reda på det. Nu är jag varken moderator eller admin men om det kommer tillräckligt många klagomål från olika användare så borde man väl göra något åt saken, varna dem eller banna dem helt enkelt. Ville bara ha sagt att jag stör mig mer på detta otyg än på engelskan. F ö synd att dom stängde den engelska avdelningen. Där hade det ju varit fritt fram att träna sin engelska hur mycket man ville. Nuff said! (obs, ironi det där sista)
Citera
2009-05-12, 06:45
Medlem
Oroboross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Ja, men det är ju en lite missvisande jämförelse. Klart det finns inlägg på värdelös svenska, men varför ställa dem mot ett välskrivet inlägg på engelska? Det blir som att säga att man hellre ser välskrivna och korrekta inlägg på svenska än dåliga diton på engelska. Jämför bra inlägg på engelska med bra på svenska, eller dåliga på engelska med dåliga på svenska i så fall.

Välskrivna inlägg på engelska hittar man med fördel på engelskspråkiga debattfora. Och där kan man även skriva om man känner för att öva upp sin engelska. Så håller vi oss till svenska/skandinaviska här.

Nåväl, jämförelsen var kanske något missvisande, men den har ändå sin poäng.

Jag vidhåller att engelska inlägg faktiskt inte gör någon skada här på FB, då det är en väldigt begränsad företeelse.

Enligt mig är kvalitén på innehållet i inläggen ändå det som har störst betydelse i slutändan.

Om inläggen sedan är skrivna på svenska eller engelska har mindre betydelse.

Och som Carl Hamilton dessutom påpekar så lär ju användaren i fråga snabbt hoppa tillbaka till svenska igen om han/hon inte får någon respons på sina inlägg.
Senast redigerad av Oroboros 2009-05-12 kl. 06:47.
Citera
2009-05-12, 11:41
Medlem
.-.-.s avatar
Vi nårrläninga då får vi skrejv oppå Burträskmåle?
He jer ju diskrimineringa om int vi nårrläninga få säg va vi vel.

He ä ju int nån större skellna på ful-ängelska och dialektärn.
Citera
2009-05-12, 13:18
Medlem
olllies avatar
Personligen tycker jag inte att vi ska tillåta engelska på ett svensktalande forum. Det stör läsrytmen i trådarna, sticker ut och är ett enormt irritationsmoment. Dessutom verkar det som att de som skriver på engelska gör det för att antingen irritera eller för att de har ett enormt behov av uppmärksamhet.

Det kan liknas lite vid forum som tillåter gigantiska signaturer. Enormt störande. Inläggen gjorda av personer med dessa signaturer (alternativt de som skriver på engelska) sticker ut till den grad att de tar fokus från vad som skrivs.

Inte ska man väl behöva ignorera medlemmar som i övrigt skriver vettiga inlägg för att det kryper i en?

Kanske är jag lättretlig, men jag blir oerhört irriterad varje gång jag ser någon skriva engelska svar på svenska trådar.. Kanske öppna upp ett sandlådeforum där folk kan få skriva av sig på diverse språk?
Citera
2009-05-12, 13:46
Medlem
Dimetyls avatar
Alla ni svenskar som skriver på engelska: kan ni det inte korrekt så gör det bara inte, det är onödigt då de flesta här är svenskar och kan svenska. Formulerar man sig dessutom fel gällande den engelska biten kan det bli väldigt fel, istället för lite fel, som det kanske hade blivit på svenska.

I övrigt förstår jag inte riktigt varför någon engelskspråkig skulle trivas här över huvud taget, de kan ju inte gärna förstå vad alla svenskar skriver (om de inte kan svenska förstås, men då hade de ju kunnat skriva sina inlägg på svenska med).
Citera
2009-05-12, 18:02
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olllie
Kanske är jag lättretlig, men jag blir oerhört irriterad varje gång jag ser någon skriva engelska svar på svenska trådar.. Kanske öppna upp ett sandlådeforum där folk kan få skriva av sig på diverse språk?

Det har vi ju redan. Jag föreslår att den som vill tramsa på engelska startar "Tråden för oss som vill debattera på engelska på FB" på Laidback så kan man sitta där och hävda sig och vara rebelliska tillsammans medan vi övriga som vill debattera på allvar håller oss ute i resten av forat.
Citera
2009-05-12, 18:31
Medlem
chribsson2s avatar
Det är väl roligt som provokation. En dag eller så. Enda gången det kan vara motiverat är väl när ex. en engelsktalande med haltande svenska (läs Rixter) behöver ta till det för att förklara eller berätta. Möjligtvis finns det tillfällen när engelskan behövs för att beskriva någonting som inte låter sig göras på vårt modersmål. Annars kan vi väl leva utan det.
Citera
2010-01-01, 23:22
Medlem
hokoris avatar
Regel check: hur fungerar språkregeln?

Denna post gör jag för att kolla om jag förstått reglerna rätt. Jag har sökt efter svaret men ej funnit något men jag ber om ursäkt i förväg om detta redan frågats, bordes ta via PM till en moderator eller annat.

Frågan lyder:
I Flashbacks regler står "Inlägg som inte är på svenska, danska, norska eller engelska raderas. ".
En regel som känns självklar då det är viktigt att medlemmarna på forumet förstår varandra, men är det tillåtet att skriva ett inlägg på ett annat språk (om det av ena eller andra anledningen är nödvändigt för att bra översättnings ord inte finns på svenska eller för att det är ett citat) om man även så bra som det går översätter eller förklarar på svenska vad soms tår i inlägget?

Svaret kanske är självklart, men alltid bra att fråga innan man skriver så att man inte bryter mot något.

Tack på förhand.
Citera
2010-01-01, 23:26
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Skulle inte se det som ett problem så länge du förklarar vad det betyder. Men då pratar jag om en mening eller två som skrivs på ett annat språk och som även förklaras på svenska.

Men du kan ju inte skriva ett "wall of text" inlägg på ett språk som inte godkänts. Men i språkforat så förekommer ju många olika språk men då är det enstaka ord eller kanske meningar som någon undrar över.

Det bästa är väl att fråga mod innan du posta.

Men att det inte skulle finnas ersättande ord eller att det inte skulle gå att förklara på Svenska, Engelske etc. är ju bara strunt prat.

Du kan ju citera något på turkiska så länge du översätter allt i sin helhet till svenska.
Citera
2010-01-01, 23:30
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Skulle inte se det som ett problem så länge du förklarar vad det betyder. Men då pratar jag om en mening eller två som skrivs på ett annat språk och som även förklaras på svenska.

Men du kan ju inte skriva ett "wall of text" inlägg på ett språk som inte godkänts. Men i språkforat så förekommer ju många olika språk men då är det enstaka ord eller kanske meningar som någon undrar över.

Det bästa är väl att fråga mod innan du posta.

Men att det inte skulle finnas ersättande ord eller att det inte skulle gå att förklara på Svenska, Engelske etc. är ju bara strunt prat.

Du kan ju citera något på turkiska så länge du översätter allt i sin helhet till svenska.

Okej, men att till exempel ta en mening på samiska om det gäller natur eller en mening på romani om det gäller musik är helt okej?

Bra, tack för svaret och även tack för tipset om att höra av sig till mod först, kan man ju alltid tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in