2010-10-17, 19:09
Medlem
kronoliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knacket
Nämen snälla, vars står det att amstaffen är mer människoaggressiv än nån annan ras?

Resonerar du så ska du kanske inte börja argumentera för ett rasförbud?

Allmänheten är inte något träningsläger för hundar, finns brukshundsklubbar. Om du och andra sidan tycker att det är bättre att folk förstör allmänhet för att stimulera sina djur så ska du väl hellre ifrågasätta hundägaren?

Jag ifrågasätter nödvändigheten generellt för svennebanan att inneha hundraser som kontinuerligt måste ges utlopp för destruktivt beteende för att hållas på mattan bland folk. Vidare så efterlyser jag lagstiftning som innebär att hundägare, som tycker det är okej att jag betalar för denna underhållning via kommunalskatten, befrias från sitt hundägarskap och inte ges tillfälle att bli hundägare överhuvudtaget framledes.

Fram tills dess så säger jag bara, kör på och hugg in på gungorna, och var inte så blyga att ni bara gör det sent på kvällen i mörkret då ni tror att ingen ser.
Citera
2010-10-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kronolith
Nehej, vad handlar det om då, när man som t.ex någon här i tråden skriver att

..de behöver få utlopp för sin "kamplust". Är inte kamplust == aggressivitet? Handlar det inte bara om att hunden skall få utlopp för sina framavlade egenskaper innan den ger sig på nånting med (för ägaren) mycket högre straffvärde än en gunga? Som sagt, de får gärna tugga i sig hela lekparken vad mig anbelangar, men det är ju bara löjligt att försöka dölja anledningen.

Jag menar, om hunden inte får utlopp för sin aggressivitet (f'låt "kamplust"), vad händer då? Vi pratar väl här i termer om hur farlig den kan bli för sin omgivning, inte att den av ren leda börjar utsätta sin omgivning för practical jokes eller börjar supa och knarka?

När man tränar sin hund så ska man inte gör det vid en fixering eller när hunden är aggressiv!

Om en vallhund inte får valla får så kan den börja valla människor den har runt om sig istället. Men istället för att låta hunden valla får så kan den stimuleras på andra sätt, tex, springa, apportera etc. Likadand är det med "kamphundar" man MÅSTE inte träna sin hund inom ett område som reflekterar att "döda".

Min livsfarliga tik vet inget bättre än att hänga i grenar och apportera pinnar till matte och husse. Hon visar absolut inga tecken på aggressivitet. Men OM vi inte har aktiverat henne riktigt ordentligt så söker hon andra uppgifter och börjar prova gränser, tex gå in i köket och hoppa upp i sängen utan att vi gett henne tillåtelse.
Om vi skulle leka med tanken att det finns en annan hund som är i samma situation ibland men dom kanske inte är lika socialt tränad så KANSKE den söker sig till att slåss med andra hundar, vilket inte kanske är alltför ovanligt för dessa raser som nämnts, men absolut inte typiskt, enligt mig.

Kamphundar (oavsett ras) slåss inte för att dom är aggressiv eller för att dom vill stå högst i rang, dom gör det för att någon har lärt dom att det är kul och det är deras uppgift som hund!
Citera
2010-10-17, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
du är nog inte riktigt mogen för en hund än, lille vän.

Och vad är din motivering till det? Eller är du bara efterbliven?
Citera
2010-10-17, 22:27
Medlem
29april2tusen10s avatar
Jävla idioter, hur fan kan ni stå och hetsa era kamphundar mot gungor som barn gungar på?

Det fattas bara att någon idiot håller på med detta och släpper lös hunden/tappar kopplet, och hunden springer och attackerar, med skillnaden att det sitter ett barn i gungan den här gången.

Kom inte med något jävla skitsnack om "min gunga hemma" gungor är lika överallt, det fattar inte hunden.
Och till nöten som tror att däck inte är giftiga, prova tänd eld på ett och dra ett bloss av röken. Säg sedan att det inte är giftigt och helt ofarliga att tugga sönder däcket.
Senast redigerad av 29april2tusen10 2010-10-17 kl. 22:36.
Citera
2011-07-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 29april2tusen10
Jävla idioter, hur fan kan ni stå och hetsa era kamphundar mot gungor som barn gungar på?

Det fattas bara att någon idiot håller på med detta och släpper lös hunden/tappar kopplet, och hunden springer och attackerar, med skillnaden att det sitter ett barn i gungan den här gången.

Kom inte med något jävla skitsnack om "min gunga hemma" gungor är lika överallt, det fattar inte hunden.
Och till nöten som tror att däck inte är giftiga, prova tänd eld på ett och dra ett bloss av röken. Säg sedan att det inte är giftigt och helt ofarliga att tugga sönder däcket.

Jag håller fullständigt med. Min vovve älskar att "hopp kampa", men jag är noga med att se till att han vet när det är slut och när det börjar. Plus att om jag ser att han börjar bli alltför exalterad så stoppar jag honom och får ner honom till en normal nivå igen innan han får fortsätta leka.

Som någon sa så finns det ju inte "mördarhundar", det är bara väldigt ointelligent att säga en sådan sak. Att pitbull och amstaff skulle vara en kamphund är ju också ganska gammalt, pitbulls finns sällan renrasiga i sverige och är ofta blandad med andra typer av raser som gör att dem behöver rätt motion och stimulering för att bli normalt funtade. Dem är väldigt förarveka hundar och har inte någon tendens att se dig själv som ledare utan testar gärna sin rang efter människan.

Oavsett hur mycket jag ogillar detta påstående att dem skulle vara aggressiva på något sätt eller att dem är mördarhundar, så tycker jag det är helt rätt att tycka att man inte ska använda barns lekplatser till en träningsplats för hundar, jag ser inte många människor som ligger och gymmar med gungorna? Köp en boll med ett rep på och häng vart som helst, om det är en järnstång eller liknande så se till att inte repet sitter för hårt så det inte blir den där "ryckande" effekten när hunden får tag på bollen, hänger den i en gren så viker ju sig grenen så det är ju bra!

Och för all del, gör inte misstaget som ägarna till min hund innan gjorde, träna att BARA hoppa efter grenar, utan något som hänger i, min hund blev besatt av grenar tillslut och tittade upp så fort vi passerade en gren. Nu har vi lyckats fokusera honom på bollen istället för grenen
Citera
2011-07-28, 17:56
Medlem
AdoRebels avatar
Nu undrar jag, hur får ni era hundar att bita på däcken? Gjorde de det automatiskt? (konstig mening?) Hur gjorde ni i början?
Citera
2011-08-19, 12:35
Medlem
Imperors avatar
Många hundar tycker att det är väldigt naturligt och roligt att ha dragkampslekar och biter gärna tag i både det ena och det andra. Att låta hunden få utlopp för detta och samtidigt träna "Loss" och andra kommandon för att avbryta och kontrollera är betydligt effektivare och bättre för alla parter än att försöka undertrycka det helt av någon sorts rädsla att hunden ska börja bita i "allt".
Jag behövde knappast "hetsa" min hund att bita på vare sig grenar, gungor eller kopplet... Har snarare idan fått god kontroll på det beteendet även om kopplet börjar bitas på varje gång husse är för tråkig fortfarande efter sex år... ;-)

@FucktheNormal: Du är ju uppenbart en helt inkompetent hundägare som inte har den minsta koll på hur hundar fungerar och heller inte på hur kemi och biologi fungerar heller. Jag går efter fakta och kunskap du efter fördom och "åsikt". Ena ÄR mer relevant än den andra!
Senast redigerad av Imperor 2011-08-19 kl. 12:39.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in