2010-10-15, 00:07
Medlem
Maverick81s avatar
Tittade på Svenska hemligheter på SVT, där var man inne i riksbanksberget i Jönköping som användes för lagring av vår guldreserv under kriget och ett tag efteråt. Programledaren säger där att vart guldreserven finns idag, är det bara ett fåtal personer som vet om. Riksbankens hemsida medger ju att det finns en guldreserv även idag!
Så var finns den, spekulationer?

Min egen teori är den är utspridd hos ett antal svenska banker runt om Sverige i deras gamla bankvalv som oftast nu står tomma!
Citera
2010-10-15, 00:13
Medlem
De Larges avatar
Skulle gissa att den finns hos riksbanken.

En roligare gissning är att den kanske finns i någon hemlig militär anläggning, djupt ner i urberget.
Citera
2010-10-15, 00:46
Medlem
SingleStars avatar
Under Regeringsgatan/Kungsgatan i Stockholm på ett djup om ca 50meter.

Finns gång från Riksbanken men lastbilstransporten går via annan väg.

Fast det är ett rykte jag har fått. Så jag vet inte om det är sant.
Citera
2010-10-23, 19:11
Medlem
Bli inte förvånade om den inte finns alls! Inte heller om Fort Knox ekar tomt.
Citera
2010-10-23, 19:22
Medlem
freeriderXIIs avatar
Man får väl hoppas att den är utspridd på flera ställen även om det skulle medföra ökade kostnader
Citera
2026-01-26, 13:19
Medlem
Tyskland uppmanas att ta hem guldreserv från USA: ”Inte tillförlitlig partner”
https://www.sverigesradio.se/artikel/tyskland-uppmanas-att-ta-hem-guldreserv-fran-usa-inte-tillforlitlig

Svenska Riksbanken sprider medvetet guldet mellan flera centralbanker för att minska risken om något skulle hända med en enskild förvaringsplats. Sveriges guldreserv (125,7 ton) förvaras huvudsakligen hos Bank of England (ca 49 %), Bank of Canada (ca 26 %), Federal Reserve Bank of New York (ca 13–15 %), samt en mindre del (ca 12 %) på en hemlig plats i Sverige.
Citera
2026-01-26, 23:59
Medlem
Detta hävdar Tavex.se
https://tavex.se/en/2024-the-current-value-of-the-riksbanks-gold/

"The Riksbank, which boasts the title of “the world’s oldest central bank,” has an impressive gold reserve of 125.7 tons. In an effort to be more transparent, the Riksbank did not disclose information about where the gold is stored until 2013.

Here’s how Sweden’s gold is distributed:

United Kingdom, Bank of England: 62.2 tons
Canada, Bank of Canada: 33.2 tons
USA, Federal Reserve Bank of New York: 13.1 tons
Switzerland, Swiss National Bank: 2.0 tons
Sweden, in the Riksbank’s own depot: 15.2 tons."
Citera
2026-01-27, 13:10
Avstängd
Takpapps avatar
"Vart" är en riktning. Skulle tro västerut. Om jag har rätt kan tråden stängas.
Citera
2026-01-27, 16:59
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
Varför tror man att andra länder är bättre på att lagra vårt guld än vad vi själva är?
Hur kan man vara så dum att man anförtror gangsterstater som USA och Storbritannien en sådan uppgift?
Jag tror inte någon vet var det svenska guldet finns idag - om det ens finns, annat än på papperet.
Citera
2026-01-27, 18:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-
Varför tror man att andra länder är bättre på att lagra vårt guld än vad vi själva är?
Hur kan man vara så dum att man anförtror gangsterstater som USA och Storbritannien en sådan uppgift?
Jag tror inte någon vet var det svenska guldet finns idag - om det ens finns, annat än på papperet.
Det handlar om att sprida risker, tänk om något ockuperar Sverige. Så det kan mycket väl vara så att vi har skickat iväg en det av vårt guld samtidigt som vi förvarar andras guld. Och i fallet UK, tror jag, handlar det om att det där säljs en hel del guld så där kan vi snabbt fixa kontanter om vi vill.
Citera
2026-01-29, 09:45
Medlem
Brantforss avatar
Det är väl knappt en kubik guld? Riksbankshuset är min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in