2004-06-16, 17:47
Medlem
SnoopDoGGs avatar
Varför är det som det är i världen egentligen? skumt tycker jag. tänk om alla kunde hålla sams..
Citera
2004-06-16, 17:52
Bannlyst
.:Peace:.
.:Love!:.
&
:.Understanding.:

Citera
2004-06-16, 17:59
Medlem
SnoopDoGGs avatar
Word
Citera
2004-06-16, 20:11
Medlem
iglos avatar
Pengar.....Egoism
Citera
2004-06-17, 22:06
Medlem
cthulhuDreamings avatar
Jag har inget mig veterligen korrekt svar, men bristande tankeförmåga och dåligt utförd egocentrism ser jag som två anledningar.
Citera
2004-06-17, 23:09
Medlem
Broder Tutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoopDoGG
Varför är det som det är i världen egentligen? skumt tycker jag. tänk om alla kunde hålla sams..

Om det vore så väl...
En rad faktorer leder till ofred, där den största orsaken till konflikter enligt mitt sätt att se det är den mänskliga överlevnadsinstinkten som tar sig en rad ganska lätt identifierbara uttryck. Vi är (säger oss vara) intelligenta varelser och kan ibland i kontrollerad kringmiljö fungera som sådana, men så fort förutsättningarna ändras och miljön innehåller faktorer och skeenden vi inte har möjlighet att förstå, överblicka eller påverka upphör vi att agera rationellt. Kampinstinkten tar över och beroende på vilken typ av maktmedel någon förfogar över tar det sig i uttryck i mer eller mindre våldsamma former.

Vidare är människans inbyggda mekanism att med alla medel försöka påverka omgivningens sätt att tänka och resonera en allvarlig riskfaktor för konflikter. Religionen och dess åskådningsfrågor är den allra största orsaken till konflikter och i den bemärkelsen är det svårt att se att religion skulle medföra något gott för mänskligheten.
Citera
2004-06-22, 18:57
Medlem
SnoopDoGGs avatar
tack för ett bra svar Broder! andra kan gärna ge sina teorier!
Citera
2004-06-22, 19:16
Awaiting Email Confirmation
Shejk Linuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broder Tuta
Religionen och dess åskådningsfrågor är den allra största orsaken till konflikter och i den bemärkelsen är det svårt att se att religion skulle medföra något gott för mänskligheten.
Religionen är det skäl som de krigförande parterna anger för att lättare kunna värva soldater. Det verkliga skälet är ekonomiskt.
Citera
2004-06-22, 23:18
Medlem
SnoopDoGGs avatar
brabra.. fyll på med mera! nu ska vi fan reda ut det här en gång för alla!
Citera
2004-06-23, 02:59
Medlem
Sujoks avatar
Tror inte på det med religioner, folk bara skyller på det eller använder det till att värva korkade personer. Tror en stor del ligger i den ekonomiska biten och det ständiga makt behovet hos fjantarna i styret runt om i världen, rädsla spelar väll också in.

BTW så tycker jag denna tråd är den mer vettiga på detta forumet just nu, hoppas det blir lite fart på den.
Citera
2004-06-23, 03:03
Bannlyst
Alla har olika åsikter därför är det så. Och så ska det vara alla ska inte vara lika.
Citera
2004-06-23, 12:23
Medlem
ahlmans avatar
Jag tror människan har med sig destruktiva anlag redan från början, och en del här är även självdestruktivt.
De flesta människor känner nog på sig vad som kan leda till en mycket större förlust än segern i första läget, men väljer att slå bort detta ur sinnet.

Sen kan man ju bara komplettera med den vanliga ovanan att visa kraft och bestämma, som de flesta människor visar prov på redan vid väldigt tidig ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in