2010-10-09, 19:05
Medlem
Min katt har fått ringorm vetrinären ringde i fredags och berättade det nu ska huset dammsugas en gång om dagen o alla möbler ska torkas med klorin varje dag. Och om jag förstått det rätt så ska de va bra o vädra ur huset då ringorm är luftbärande. Nu till min fråga då katten ska dushas o tvättas med något medel för att få bort sjukdomen. hur bär man sig åt för att inte bli riven o biten. Jag har redan dushat henne en gång då hon hoppade ner i toaletten av någon anledning jag blödde då under hela underarmarna inklusive händerna har läst igenom vissa trådar och sätt att gummimatta kan minska stressen under "ingreppet" men har oxå hört att de finns något typ av koppel man sätter fast i badkaret/dushen så man håller katten på plats. Har övervägt att bada henne oxå då vissa tydligen gillar det mer... Om någon har något tips skulle det vara guld värt då hon ska dushas flera gånger i veckan..

///snyggtim
Citera
2010-10-09, 19:07
Bannlyst
Andvänd rut avdraget.

Eller andvänd en skinnjacka när du badar katten.

Lägg katten i en bur och spruta vatten på den då.
Citera
2010-10-09, 19:08
Medlem
Ettan^s avatar
Tyvärr är det inte alla katter som klarar av vatten. Då är det hårdhandskarna som gäller. Du gör det ju för kattens skull, kom ihåg det!

Men du kan såklart testa att ta lite vatten i taget istället för att dra på duschen direkt (om det var så du gjorde), och testa badet om du har möjlighet.
Citera
2010-10-09, 19:10
Medlem
http://www.skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=5&sub=6&id=59
Citera
2010-10-09, 22:12
Medlem
Eliza CTs avatar
Just dusch reagerar många katter på. Då är det bättre att ta av strilmunstycket och låta en svag stråle blöta katten.
Man bör vara två, en som håller och en som sköter dusch och schampo.
Ytan i badkaret är hal och därför är en badkarsmatta som katten står säkert på bra. När den försöker ta sej bort och halkar får den panik.

Ibland är det mycket bättre att ställa katten i ett fat vatten.
Är katten väldigt svårbehandlad så kan man ibland klara det genom att blanda schampo o. vatten i en spann och helt enkelt doppa ner katten.
Det FÖRUTSÄTTER dock att schampot INTE irriterar huden och ger katten problem på så sätt. Vet inte hur det är med det medel du ska använda.
(och mitt ständiga tips: stäng dörren till badrum eller utrymme du använder för bad! En våt katt som slipper loss hinner ofta stänka av sej allt vatten före du får fatt i den igen!)

Se också till att katten inte blir utsatt för drag och kyla när den är våt.

Städningen går nog inte att minska på tyvärr. Däremot kanske du kan stänga av något utrymme under tiden så det inte blir lika jobbig städning? Beror ju på hur stor bostad du har.
Mvh
Citera
2010-10-09, 23:08
Medlem
Wandras avatar
Antar att katten fått mediciner för både in- och utvärtes bruk.

Ett tips innan du badar katten är att klippa klorna så de inte är så vassa.

Det är också bra att vara två personer som hjälps åt. Om katten är livrädd så kan man hålla ett stadigt men inte hårdhänt, grepp i nackskinnet. Det kan verka lugnande på katten.

I allra värsta fall så rådfråga veterinären om ni inte bör överväga att stubbklippa pälsen på katten. Det ska göras av kunnig personal. Katten kanske måste få lugnande innan.

Ringorm är mycket smittsamt och även människor kan få det. Men allt det har du säkert redan fått info om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in