Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-06, 23:03
Medlem
bergsturks avatar
Jag antar att det han är ute efter är att en begagnad disk kanske har oupptäckta dåliga sektorer som man kan upptäcka med en formatering. Men moderna disksystem har nästan alltid funktion för "patrol reads" på hårdvarunivå, antingen i kontrollern (vad gäller dyra serversystem med hårdvaru-RAID) eller i konsumenthårddiskens "kontrollerkort", dvs det som sitter på undersidan av själva hårddisken. Seagate kallar detta STIR (Seek To Increase Reliability) tex. Detta betyder att dödtid används för att lite random söka runt på disken efter dåliga sektorer. Man kan ibland höra det som ett rytmiskt tickande från disken när den egentligen inte borde göra något.

Vad en komplett formatering då gör är att den provocerar fram en hårdvaru-ommappning av dåliga sektorer. Detta är inte dåligt, så klart, men det är kanske inte superviktigt, eftersom det enda man kan upptäcka är det som råkar ha gått sönder sedan en patrol read.

Men ett bättre råd är att ALLTID göra en komplett formatering om man kan och har tid. Det finns ingen anledning att inte göra det på nya diskar, dvs förutsätta att diskar inte dör inom några dagar från leverans. Jag har fått två DOA-diskar levererade bara i år (dvs de gick sönder efter några få timmars drift).

Om jag har bråttom, vilket jag oftast har, gör jag en dock snabbformatering och när OS är installerat initierar jag någon form av grundlig diskkontroll, tex via HDDSCAN som är mycket effektivare än en formatering. Sen tar jag smällen om en disk skulle gå. Det går snabbare att installera ett helt system än att formatera en stor disk och eftersom det är så relativt ovanligt att diskar går jämfört med att man installerar om system så vinner jag på det i längden.
Citera
2010-10-07, 11:43
Medlem
VoidMains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det var en jävligt lång förklaring, tyvärr har du fel i ALLT du skriver.

* MBR innehåller partitionsinfo. Den påverkas inte alls av en formatering. Formateringen dödar bara filsystemet och gör ett nytt, tomt.
* När du gör en vanlig formatering skrivs inte alls nollor. I så fall skulle det vara omöjligt för en normalanvändare att kunna utföra en unformat. Däremot verifieras att disken är fri från fel, vilket är det som tar tid.

Nä det där har du helt rätt i.. Måste varit lite yr i mössan igår!

Det är väl vid lågnivåformatering som 0 or skrivs på hela disken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in