Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
- - - Visst han skulle säkert göra livet surt för Putin men är det den ökande spänningen och krigsskramlet vi vill ha. Obama har ju legat lågt mot Ryssland, kanske för lågt. Själv tror jag på demokraterna som ju har en politik vi svenskar åtminstone delvis kan känna igen .
Ja, nu varken skrev eller menade jag så, "låt Putin bomba IS och göra jobbet åt oss" är ju Trumps inställning, medan de övriga GOP-kandidaterna mest låter som om de verkar sakna Sovjet och kalla kriget. Jag tror faktiskt Trump skulle vara utmärkt för (välbehövliga) förbättrade relationer USA-Ryssland. Putins enda agenda i Mellanöstern är att hålla fundamentalistisk terror kort, så att den inte sprider sig till södra Ryssland. USA har 50-11 agendor i MÖ: vara pro-Israel i samtliga frågor, hålla Iran från att bli en kärnvapenmakt, bekämpa IS ("lagom" mkt, IS underminerar Israels grannar och jag tror inte Israel och därmed USA vill se ett IS-fritt MÖ), hålla oljan flödande genom att understödja feodala auktoritära regimer som Saudi, men inte FÖR flödande så att alltför låga priser hotar fracking och Bushklanens texaspolare. And the story goes on... Hade jänkarna fokuserat mer på inhemska problem sedan -90 skulle vi inte ha ett MENA-kaoz idag.
Är det Ryssland eller USA som skapat oredan i MÖ med maktvakuumet efter narrspelet "den arabiska våren"? Tycker Trump verkar ha en nykter syn här, kommer dock ofta fram mest mellan raderna, mellan alla one-liners...