Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-11-02, 13:37
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag tycker att det är härligt att äldre människor kan vara med och konkurrera om presidentposten. I USA uppskattar de erfarenhet och gamla har status och auktoritet.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-11-02 kl. 13:49.
2015-11-02, 17:18
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
apanal skrev

Är det inte enklare att se vilken kandidat som har mest pengar för sin kampanj, alltid den som vinner.

Den som dragit in mest pengar till sin kampanj är Jeb Bush, 133.3 miljoner us$, men han har gjort slut på det mesta och befinner sig i ekonomisk kris nu. Han var nyligen tvungen att sparka 40% av sitt "team".
http://www.nytimes.com/interactive/2016/us/elections/election-2016-campaign-money-race.html?_r=0

Den som drar in mest för närvarande är Ben Carson:

"Carson’s fundraising shows similar strength: this summer, he raised more money than any other Republican running. The $20.77 million haul came largely from small donors, with an average donation of just $51."

http://www.msnbc.com/msnbc/ben-carson-rides-unconventional-campaign-the-top-the-polls

Också Donald Trump tar emot donationer, 5.8 miljoner us$ hitintills. Precis som Carson handlar det om små belopp från varje person för Trump.
2015-11-02, 19:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
- - - Visst han skulle säkert göra livet surt för Putin men är det den ökande spänningen och krigsskramlet vi vill ha. Obama har ju legat lågt mot Ryssland, kanske för lågt. Själv tror jag på demokraterna som ju har en politik vi svenskar åtminstone delvis kan känna igen .

Ja, nu varken skrev eller menade jag så, "låt Putin bomba IS och göra jobbet åt oss" är ju Trumps inställning, medan de övriga GOP-kandidaterna mest låter som om de verkar sakna Sovjet och kalla kriget. Jag tror faktiskt Trump skulle vara utmärkt för (välbehövliga) förbättrade relationer USA-Ryssland. Putins enda agenda i Mellanöstern är att hålla fundamentalistisk terror kort, så att den inte sprider sig till södra Ryssland. USA har 50-11 agendor i MÖ: vara pro-Israel i samtliga frågor, hålla Iran från att bli en kärnvapenmakt, bekämpa IS ("lagom" mkt, IS underminerar Israels grannar och jag tror inte Israel och därmed USA vill se ett IS-fritt MÖ), hålla oljan flödande genom att understödja feodala auktoritära regimer som Saudi, men inte FÖR flödande så att alltför låga priser hotar fracking och Bushklanens texaspolare. And the story goes on... Hade jänkarna fokuserat mer på inhemska problem sedan -90 skulle vi inte ha ett MENA-kaoz idag.

Är det Ryssland eller USA som skapat oredan i MÖ med maktvakuumet efter narrspelet "den arabiska våren"? Tycker Trump verkar ha en nykter syn här, kommer dock ofta fram mest mellan raderna, mellan alla one-liners...
2015-11-02, 20:11
Medlem
freeriderXIIs avatar
Donald Trump i Norfolk, VA (-31-10-15)

Ett bra energiskt tal. Ombord USS Wisconsin.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-11-02 kl. 20:20.
2015-11-02, 20:39
Medlem
freeriderXIIs avatar
Donald Trump briljerar

Trump vill ej ta emot flyktingar från Syrien till USA han vill istället skapa en safezone på plats för flyktingarna.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-11-02 kl. 20:52.
2015-11-02, 20:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Donald Trump briljerar

Ang att plocka in 250k påstådda syrier utan papper, "this could be the greatest Trojan horse of all time" - lär vi i Sverige bli varse..
2015-11-02, 20:56
Medlem
freeriderXIIs avatar
Att IS gömmer en del egna bland flyktingarna är ganska troligt.

Men även utan dem så har du många radikala muslimer i massan. Dock så är det långsiktiga demografiska muslimska hotet som är farligast inte enstaka terrorattacker från extremister som galningarna i IS. Det är ju smartare att koka grodan långsamt. IS är snarare korkade som väcker upp väst befolkning om det islamska hotet innan det är försent.

Donald Trump vet att det inte är smart att importera massor med muslimer till ett västligt land.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-11-02 kl. 21:04.
2015-11-03, 02:46
Medlem
Menveds avatar
Ny opinionsmätning från WSJ med Carson som ledare med 29-23.

Intressant också att de tre anti-etablissemangskandidaterna får 62 procent (Carson, Trump, Cruz). Det torde innebära att Rubio är chanslös och att det kommer stå mellan Carson och Trump.

Jag trodde Carson skulle börja tappa efter debatten men det har inte hänt. Kanske ska man snart börja se honom som favorit.
2015-11-03, 07:05
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Intressant också att de tre anti-etablissemangskandidaterna får 62 procent (Carson, Trump, Cruz). Det torde innebära att Rubio är chanslös och att det kommer stå mellan Carson och Trump.

Jag trodde Carson skulle börja tappa efter debatten men det har inte hänt. Kanske ska man snart börja se honom som favorit.

Tror Ben Carson är för svag för att stå emot maktoligarkin i Washington. Därför så hoppas jag att han inte blir Republikanernas kandidat. Han verkar vara trevlig på det personliga planet. Men för den här tjänsten så är det inte nice guys som man vill ha. Det behövs cyniska maktspelare för att kontra den judiska krigslobbyn. Trump är betydligt starkare som individ och är van att handskas med alla Grima Ormstungor i Washington.
2015-11-03, 08:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Menved skrev

Ny opinionsmätning från WSJ med Carson som ledare med 29-23.

Det är ju en väldigt liten poll, 400 personer. En annan liten poll, 402 personer, publicerades samma dag. I den backar Carson 1% och Trump ökar 11% sedan det senaste mättillfället för en månad sedan.

IBD/TIPP poll:

Donald Trump 28%

Ben Carson 23%

Marco Rubio 11%

http://news.investors.com/photopopup.aspx?path=webA1tipp110215.gif&docId=778 378&xmpSource=&width=1000&height=562&caption=&id=7 78376
2015-11-03, 16:08
Medlem
E.Merckxs avatar
Senaste pollen för Iowa, Gravis Marketing, 939 registered voters:

Donald Trump 29.4%

Ben Carson 22.4%

Marco Rubio 18.0%

Ted Cruz 8.5%

Jeb Bush 6.0%

http://www.oann.com/polliowa/

Donald Trump talks potential running mates - 'The Herd'

https://www.youtube.com/watch?v=FEuazebJ_yY
2015-11-03, 16:24
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Donald Trump talks potential running mates - 'The Herd' [/b]
https://www.youtube.com/watch?v=FEuazebJ_yY
Man kan väl tänka sig någon av Carson, Cruz, Paul som han funderar över. Knappast någon annan. Varför skulle han välja Bush som programledaren frågar om? Bush har ett stöd på 8 procent nationellt och börjar framstå som en lite komisk figur som snarare skulle riskera att försvåra för Trump att bli president.

Vill han ha röster så är det Carson han borde välja, men jag skulle ändå föredra Paul som har en del av den gravitas som Trump saknar men behöver för att bli president.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in