2010-10-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Men vafan! Om man gör alla tester samma dag, ska man verkligen göra jägartestet då också? Vad går det ut på egentligen, ha på en rygga som väger 20 kg och sedan gå upp och ned på en bänk/pall?
75 reps per ben på 40cm pall, om jag inte minns fel. sen blir det extra mönstring med andra tester.

aja blir att ta jägare nästa gång jag mönstrar. nu vet jag exakt hur jag ska göra. och vad jag ska säga till psykologen. sen kommer jag vara mer förberedd på styrke+arbetstestet.
2010-10-29, 14:09
Medlem
Freshprinces avatar
Okej, here it goes. Tänkte skriva en sammanfattning av min dag hos pliktverket då det säkert är flera som vill få ett hum om vad som väntar dom.

Upp i arla morgonstund och ta tåget till hufvudstaden, närmare bestämt Gärdet, Värtahamnen där pliktverkets kontor i Stockholm befinner sig. Väl där checkar man först in i en lobby, där man får visa papper och leg.

Eftet detta följer ett datortest, de så kallade "IQ-testet". Provet är indelat i 10 olika småprov och testar en i språklära men också logiskt tänkade. Några av proven i slutet går på tid, vilket gör att man måste visa att man klarar av att prestera under stress. Ca 20 sekunder/fråga skulle jag uppskatta att man fick på sig. Resultatet på detta test får man reda på hos psykologen lite senare. När man är klar går man till provansvariga som berättar vart man ska bege sig och vilket test som nu väntar.

Detta kan vara lite olika, vissa får vänta ganska länge på läkarundersökning och ibland är man klar med både styrka/kondition och psykolog på ett par timmar. När jag var där var nästan allihopa klara innan lunch, vilket dom bjuder på och består i Stockholm av riktigt bra restaurang-käk, och det enda som återstod var att gå till yrkesvägledaren och diskutera befattningar.

Läkarundersökningen består av hörsel/syn/ekg/blodtryck etc. Om man är fullt frisk har man absolut ingenting att frukta här.

Cykel och styrkeprovet finns att kolla in på deras hemsida.

Mina resultat:
Styrka 8
Kondition 7
Datorprov 6
Psykolog 6
Befälslämplighet 5

Sammanvägd tjänstbarhet: A

Hoppas detta ger er en bild utav hur dagen kan se ut. GLHF
2010-10-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
75 reps per ben på 40cm pall, om jag inte minns fel. sen blir det extra mönstring med andra tester.

aja blir att ta jägare nästa gång jag mönstrar. nu vet jag exakt hur jag ska göra. och vad jag ska säga till psykologen. sen kommer jag vara mer förberedd på styrke+arbetstestet.

Måste man mönstra inför GMU omgång 2 även om man har mönstrat inför omgång 1? Jag hade fått för mig att mönstringsresultaten gällde i ett år.
2010-10-29, 14:11
Medlem
grattis, vad fick du för tjänst?
2010-10-29, 14:12
Medlem
Oswaldos avatar
Gjorde mina tester igår.

Dataprov 5 - Grymt besviken här. Fuckade ur totalt på när man skulle vända 3D-former rätt. Enligt psykologen var jag väldigt nära en 6a men nog svider det ändå.

Psykolog 6 (gruppledare) - Man kan som högst få en poäng över sitt resultat på dataprovet. Vanligast är att man får en mindre eller samma, så här måste jag väl vara stolt. Enligt psykologen hade jag kunnat få högre om dataprovet varit bättre. Blev även klassad som lämplig gruppledare.

Jag pratade mer eller mindre bara på från start. Svarade på hennes frågor ordentligt och tänkte på kroppsspråket. Har alltid haft en silvertunga så kände inte så stor press.

Styrka 7 - Inga svårigheter, bara att lyfta ordentligt. Ni får ett par provförsök.

Arbetstest (cykel) 5 - Otroligt besviken här med. Cyklandet i sig var inte ett dugg jobbigt konditionsmässigt men mjölksyran tog kål på mig. Får skylla det på min egen träning då jag inte tränat ben (annat än löpning) på hur länge som helst. Om ni endast löper kommer ni få det tufft här.

Syn/Hörsel - Perfekt hörsel. Fick även fullgod syn vilket jag var förvånad över. Har 0.25/0.50.

Fick ett A som slutbetyg iallafall.

Var inställd på markstrid - gruppledare först och främst men då jag var så kass på cykeln var det uteslutet.

Blev preliminärt antagen som gruppledare - sjöstrid.
2010-10-29, 14:16
Medlem
Foggans avatar
oswald vart för nånstans?
2010-10-29, 14:17
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshprince
Okej, here it goes. Tänkte skriva en sammanfattning av min dag hos pliktverket då det säkert är flera som vill få ett hum om vad som väntar dom.

Upp i arla morgonstund och ta tåget till hufvudstaden, närmare bestämt Gärdet, Värtahamnen där pliktverkets kontor i Stockholm befinner sig. Väl där checkar man först in i en lobby, där man får visa papper och leg.

Eftet detta följer ett datortest, de så kallade "IQ-testet". Provet är indelat i 10 olika småprov och testar en i språklära men också logiskt tänkade. Några av proven i slutet går på tid, vilket gör att man måste visa att man klarar av att prestera under stress. Ca 20 sekunder/fråga skulle jag uppskatta att man fick på sig. Resultatet på detta test får man reda på hos psykologen lite senare. När man är klar går man till provansvariga som berättar vart man ska bege sig och vilket test som nu väntar.

Detta kan vara lite olika, vissa får vänta ganska länge på läkarundersökning och ibland är man klar med både styrka/kondition och psykolog på ett par timmar. När jag var där var nästan allihopa klara innan lunch, vilket dom bjuder på och består i Stockholm av riktigt bra restaurang-käk, och det enda som återstod var att gå till yrkesvägledaren och diskutera befattningar.

Läkarundersökningen består av hörsel/syn/ekg/blodtryck etc. Om man är fullt frisk har man absolut ingenting att frukta här.

Cykel och styrkeprovet finns att kolla in på deras hemsida.

Mina resultat:
Styrka 8
Kondition 7
Datorprov 6
Psykolog 6
Befälslämplighet 5

Sammanvägd tjänstbarhet: A

Hoppas detta ger er en bild utav hur dagen kan se ut. GLHF

Tack, då vet man på ett ungefär
2010-10-29, 14:18
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oswaldo
Fuckade ur totalt på när man skulle vända 3D-former rätt.

Arbetstest (cykel) 5 - Otroligt besviken här med. Cyklandet i sig var inte ett dugg jobbigt konditionsmässigt men mjölksyran tog kål på mig.

Dom där 3D-grejerna är riktigt jobbiga, jädrans knepigt ibland.

Cykeltestet är BARA mjölksyra verkligen, hade ställt in mig på en 7a och tog det med nöd och näppe. Efteråt kunde jag knappt gå och sköterskan fick springa och hämta en liten mugg med vatten till mig. Gjort det 2 gånger nu och hoppas verkligen att ja slipper de igen. De där provet är ett litet helvete i sig.
2010-10-29, 14:30
Medlem
Oswaldos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foggan
oswald vart för nånstans?

Karlskrona, tredje sjöstridsflottiljen.
2010-10-29, 14:38
Medlem
är syn 1,0 på båda ögonen bra?

det var resultatet jag fick.
2010-10-29, 14:58
Medlem
blev lite nyfiken, vad är det för skillnad mellan GSU och GMU ?
Rent praktiskt alltså? skiljer sig utbildningen?
2010-10-29, 15:02
Medlem
kommer vara sjukvård, och allt annat sådant. som inte ingick i GSUn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in