2014-03-13, 06:43
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trife-Life
Jävlar det var inte dåligt! Hade också funderat på skyttesoldat. Lyfter än så länge 105kg i marklyft och löper milen på 45min, jag kanske borde satsa på något annat...

Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Kommer ju knappast att kunna ta 170kg i Marklyft haha.

Mina resultat är självklart inga krav för att orka med skytte, försöker bara få er att förstå att det krävs en riktigt bra grundfysik för att inte gå sönder och/eller trötta ut sig själv i det långa loppet.

Fysiken kommer ni självfallet (delvis) kunna bygga upp under tiden ni tjänstgör. Mrn det gäller att göra det på rätt sätt.
2014-03-13, 12:07
Medlem
Hej! Jag ska göra gmu i Härnösand Västernorrlandsgruppen. Har ringt
Försvarsmakten och har blivit vidarekopplad flera gånger när jag frågar om vägbeskrivning
Eller adress o inget svar får jag. Är utbildningsplatsen vid gamla ka5 kustartilleriet på kusthöjden?
2014-03-14, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av digzzz
Hej! Jag ska göra gmu i Härnösand Västernorrlandsgruppen. Har ringt
Försvarsmakten och har blivit vidarekopplad flera gånger när jag frågar om vägbeskrivning
Eller adress o inget svar får jag. Är utbildningsplatsen vid gamla ka5 kustartilleriet på kusthöjden?

Du har mail!
Senast redigerad av Hershoo 2014-03-14 kl. 03:11.
2014-03-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trife-Life
Jävlar det var inte dåligt! Hade också funderat på skyttesoldat. Lyfter än så länge 105kg i marklyft och löper milen på 45min, jag kanske borde satsa på något annat...

Kunde repa på 90kg och sprang milen på ca 48-50. Kom in på en jägartjänst efter min antagning. Däremot väger jag inte mycket och hade det klart jobbigare än de andra som var mer vältränade.

Det jag ville ha sagt var att det är inga supermänniskor som kommer in på de "tuffare" utbildningarna, men en god fysisk standard är alltid bra! Är det dessutom fler sökande per plats så skadar det inte att ligga bland de högre vad gäller poängen.
2014-03-14, 22:30
Medlem
Om jag som tjej, väldigt smidig av mig, men kort och liten 162 cm lång och 50 kg, fast ruskig stark (jag kan bära min egen vikt + halva min vikt), skulle söka in till GMU, hur stora är mina chanser att jag skulle komma in?

Och vad anses det om tjejer egentligen? Blir man dissad som tjej bland de övriga killarna, bara för att man är tjej och anses inte kunna klara någonting? Ja, hur ligger det till egentligen?

Tacksam för svar!
2014-03-14, 23:28
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpos
Om jag som tjej, väldigt smidig av mig, men kort och liten 162 cm lång och 50 kg, fast ruskig stark (jag kan bära min egen vikt + halva min vikt), skulle söka in till GMU, hur stora är mina chanser att jag skulle komma in?

Och vad anses det om tjejer egentligen? Blir man dissad som tjej bland de övriga killarna, bara för att man är tjej och anses inte kunna klara någonting? Ja, hur ligger det till egentligen?

Tacksam för svar!

Kul om du söker! Jag hade en tjej i min pluton som var ungefär precis som du beskriver. Absolut kommer du klara det om du ger lite manken. Det gjorde i alla fall hon! Men visst kommer du få det tyngre än om du skulle vara 190 och väga 90 pannor.

Dina chanser är förmodligen lika stora som alla andras, så länge du presterar på topp under mönstring och GMU.

Som tjej är det väl snarare tvärt om, du blir nog betydligt mer gillad än dissar och alla vill visa sig karl och hjälpa till (så länge du inte är en dålig medmänniska och ger det som krävs dvs). Nej men det är inte större skillnad på tjejer och killar så var inte orolig!
Senast redigerad av Tinywalrus 2014-03-14 kl. 23:34.
2014-03-15, 13:59
Medlem
Jag orkar inte läsa igenom hela GMU-tråden. Men hur är det med sovsalar och duschar? Jag antar att man delar. Men hur ser det ut, delar killar och tjejer? Eller är det uppdelat i ett omklädningsrum för herrar och ett annat för tjejer? Och hur är det med förvaringsutrymmen?

Blir glad för svar över samtliga funderingar.
2014-03-15, 14:05
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatNext
Jag orkar inte läsa igenom hela GMU-tråden. Men hur är det med sovsalar och duschar? Jag antar att man delar. Men hur ser det ut, delar killar och tjejer? Eller är det uppdelat i ett omklädningsrum för herrar och ett annat för tjejer? Och hur är det med förvaringsutrymmen?

Blir glad för svar över samtliga funderingar.

Varje grupp delar på ett logement (cirka 10 pers), både killar och tjejer. Separata duschar för killar och tjejer, och det finns inga formella omklädningsrum, utan det sköter man i logementen. Du kommer tilldelas skåp som står bredvid din säng, oftast får du 2 skåp.

Tänk på att ta med så LITE civila persedlar som möjligt, det blir fort trångt i skåpen!
2014-03-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Varje grupp delar på ett logement (cirka 10 pers), både killar och tjejer. Separata duschar för killar och tjejer, och det finns inga formella omklädningsrum, utan det sköter man i logementen. Du kommer tilldelas skåp som står bredvid din säng, oftast får du 2 skåp.

Tänk på att ta med så LITE civila persedlar som möjligt, det blir fort trångt i skåpen!

Angående detta med civila kläder: om man tar med för mycket, finns det något extra utrymme man kan få lägga detta i? Man väl väl ändå ha lite civila kläder att byta med. (Jag iaf).

Sedan detta med hygien. Bryr sig folk om smink? Jag menar tjejer, behöver man sminka sig? Är det vanligt att tjejer gör det, eller skiter man i det för man skiter väl ner sig ständigt i fält osv?
2014-03-15, 14:21
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Angående detta med civila kläder: om man tar med för mycket, finns det något extra utrymme man kan få lägga detta i? Man väl väl ändå ha lite civila kläder att byta med. (Jag iaf).

Sedan detta med hygien. Bryr sig folk om smink? Jag menar tjejer, behöver man sminka sig? Är det vanligt att tjejer gör det, eller skiter man i det för man skiter väl ner sig ständigt i fält osv?

På mitt regemente fick förra årets GMU-kull 2 skåp för militär-matriel och ett skåp för civila saker.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Logement.JPG
Sådana skåp du ser på bilden.
2014-03-15, 14:47
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
På mitt regemente fick förra årets GMU-kull 2 skåp för militär-matriel och ett skåp för civila saker.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Logement.JPG
Sådana skåp du ser på bilden.
Det var generöst
Jag fick två skåp som allt skulle in i. Blev rätt trångt, tur att jag bara åkte dit med en tandborste och skavsårsplåster i princip.
2014-03-15, 14:49
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:

Vi fick 2 skåp för allt, du bör verkligen inte dra med dig 5-6 uppsättningar kläder för så mycket ledigt får man ändå inte. Och smink får du i form av stridsmålning, men du behöver inte sminka dig med civila grejer (du är nog vacker ändå ) Vet ingen som gjorde det sist jag var uppe, så det behöver du inte oroa dig över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in