Citat:
Ursprungligen postat av WillyB0B
Tack, fick 22 maj!
Nu finns lite tid för att träna upp kroppen...
Känner mig dock lite osäker på att bygga core styrka samtidigt som konditionen måste bli bättre
Lycka till nu, ni andra som söker!
Jag skulle säga att kondition är viktigare att träna än ren styrka. Det är betydligt lättare att sätta ett bra resultat på styrketestet än det är att göra det på cykeltestet, vilken normalbyggd kille som helst bör ha potential att sätta iallafall en sexa eller sjua där. Och försvarsmakten värderar kondition över styrka alla dagar i veckan. Jag fick till och med lite "Skäll" av min yrkesvägledare när vi gick igenom mina resultat: 9 i styrka och 7 i kondition. Han tittade menande på mig och sa typ "Ja... Vi ser ju helst att det ena resultatet är bättre än det andra, och du har dem i fel ordning". Jag frågade då hur han kunde tycka att styrka är något negativt att ha, jag har ju bevisligen inte särskilt dålig kondition om jag får en sjua på cykeln utan jag ser mest styrkan som en bonus utöver det. På det svarade han: "Överdriven styrka innebär muskler, och extra muskler innebär extra last och ökad förbränning. Du kommer behöva lyfta en del, men inte överdrivet tungt, i det militära. Däremot så kommer du behöva gå och springa långt, och du förväntas prestera efter längre perioder av fysisk utmattning och lågt födointag. Mer muskler förbränner mer energi och tynger dig ytterligare, du blir helt enkelt trött snabbare". Och jag tror att det kan ligga något i vad han säger... Så även om jag inte skulle vilja vara svagare än jag är så kommer jag lägga nästan allt krut på kondition inför inryck, för är det någonting jag behöver förbättra så är det det.
Två dagar kvar till besked, jag kan knappt hålla mig lugn!