2010-10-05, 21:44
Medlem
0bbAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iblis66
Men du har ju fel? För de lever ju på soc. Så det du säger håller tyvärr inte...
Så du menar att man kan få soc fastän man tjänar bra med stålar?
Citera
2010-10-05, 21:45
Medlem
Avbetalning?
Köper du en ny bil för 500000 kan du ta lån och betala ca 5500kr/månad i 7 år. Det är en summa som många kan tänkas leva med om man verkligen prioriterar bilen.

(siffrorna kommer från Swedbank)
Citera
2010-10-05, 21:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMF
Något jag stör mig på är följande: Unga invandrare i åldrarna 15-25 som glider runt som världens stekare. De kör BMW/Audi, har senaste smartphone modellen, bär märkeskläder så som Canada Goose-jackor och Ralph Lauren piké undertill. Har senaste timberland kängorna eller lacoste snikers... Ja ni vet väl själva denna stereotyp bild, lägg dessutom till någon glittrande halskedja samt en märkesklocka runt handleden...

Jag själv jobbar, och har efter hyran kvar ~8000 att leva på i månaden, inte fan har jag råd med detta. Jag kör 15 år gammal saab och får noga prioritera mina inköp och nöjen. Ändå ser jag mycket, mycket sällan någon ur ovan nämnda kategori stående bakom kassan på ICA, eller sittandes i en postbil? Frågan är då, hur i helvete kan de ha råd med detta, och vart får de sina pengar ifrån?

Stölder och bidrag eller?
Självklart är det bara att knalla ner till soc och peka ut vad man vill ha. Alla invandrare får en sprillans ny bil när de kommer till Sverige. Sedan har de rätt till en ny bil vart femte år. Kläder är en mänsklig rättighet och varför skulle de inte få bidrag till Canada Goose-jackor? Vad lärde du dig på samhällskunskapen i skolan egentligen?
Citera
Medlem
Jag tror att de flesta unga svenskar (där ibland jag) lägger ett antal tusen mer i månaden på krogen än invandrar kids. Sällan man ser invandrare gå i bräschen i baren.
Citera
Medlem
Pyramids avatar
Som sagt, en del lyckas ju faktiskt bra på ärlig väg och får genom det sina feta bilar och guldkedjor, det ska vi inte säga något om.
Sen är det många som hustlar, inget snack om saken. Det är systematisk och strukturell ( ) utnyttjning av systemet som väldigt många sysslar med.
Jag kan ta "Ali" som exempel, han är 35 år och äger en pizzeria, han bor i en fyra som ligger i samma förort som pizzerian han äger..
Några av Alis brorsor och kusiner bor också i lägenheten, de tillsamans med Ali är 3 personer och alla jobbar eller hjälper till på pizzerian. Alla tre utnyttjar bidragssystemet, socbidrag, bostadsbidrag, bidrag för att de går på SFI (som de misslyckas uppsåtligen med för att få ut bidragen), barnbidrag till Alis frus fem ungar och säkert några fler bidrag. Det blir en del. Sen äger de ju pizzerian och skiter i att betala in till staten, svart med andra ord, blir en del pengar där. Några langar och drar in pengar genom det. Detta totalt lär bli en jävla massa pengar, speciellt eftersom dem bor trångt.

Sen vet jag inte om man kan äga en pizzeria och samtidigt få socbidrag, kanske kan ta bort socbidraget från Ali, men de andra kan få. Går dock säkert att mygla till det så man både kan ha pizzeria och få socbidrag.
Citera
2010-10-05, 21:53
Medlem
Iblis66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0bbA
Så du menar att man kan få soc fastän man tjänar bra med stålar?
"tjänar" haha. Ja de kan ju jobba svart o sälja lite droger samtidigt.
Citera
2010-10-05, 21:54
Medlem
Voltecs avatar
Många (tur nog) underskattar lånesystemet, du kan ha en bil som kostar 300k och endast betala ~3k i månaden med 120k insats vilket man kan få ihop rätt fort ifall man vet hur man håller i pengen.

Känner många invandrarfamiljer där 2 jobbar med ca 15k ut per person som aldrig besökt systemet, köper inte dyra märkeskläder eller massa interiörtrams till hemmet så räkna själv ut hur mycket man sparar där.

enkel kalkyl

lön 30k
hemmet 10k
bil 4k
övrigt 6k
+10k spar.

då har jag överdrivit siffrorna en aning, det som dock är jävligt märkligt med svenskarna är hur mycket vissa gnäller,
HUR FAN KAN MAN HA JOBBAT I MINST 10år MEN ÄNDÅ INTE HA RÅD MED EN "FINARE" BIL.

eller att gamlingar inte har ett skit sparat när dom går i pension så dom börjar gnälla på staten.
Citera
2010-10-05, 22:02
Medlem
0bbAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iblis66
"tjänar" haha. Ja de kan ju jobba svart o sälja lite droger samtidigt.
Jag tror du missförstår mig, jag menar svenskar, jag var lite lustig och svarade "pappa betalar" när någon undrade var de svenska bratsen fick sina pengar i från.
Citera
2010-10-05, 22:04
Medlem
Youngboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltec
Många (tur nog) underskattar lånesystemet, du kan ha en bil som kostar 300k och endast betala ~3k i månaden med 120k insats vilket man kan få ihop rätt fort ifall man vet hur man håller i pengen.

Känner många invandrarfamiljer där 2 jobbar med ca 15k ut per person som aldrig besökt systemet, köper inte dyra märkeskläder eller massa interiörtrams till hemmet så räkna själv ut hur mycket man sparar där.

enkel kalkyl

lön 30k
hemmet 10k
bil 4k
övrigt 6k
+10k spar.

då har jag överdrivit siffrorna en aning, det som dock är jävligt märkligt med svenskarna är hur mycket vissa gnäller,
HUR FAN KAN MAN HA JOBBAT I MINST 10år MEN ÄNDÅ INTE HA RÅD MED EN "FINARE" BIL.

eller att gamlingar inte har ett skit sparat när dom går i pension så dom börjar gnälla på staten.

Är beredd att hålla med dig där. Ett lån är inte svårt att få.

Svenssons har amorteringar upp till öronen för att dom har köpt hus/Lägenghet m.m. Där åker nog en stor del av lönen.
Citera
2010-10-05, 22:04
Medlem
nazgul4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltec

enkel kalkyl

lön 30k
hemmet 10k
bil 4k
övrigt 6k
+10k spar.

Förjävla bra sagt!
Och det kallas för white trash!
Citera
2010-10-05, 22:12
Medlem
Youngboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazgul4
Förjävla bra sagt!
Och det kallas för white trash!

Nej dom han syftar på ( den större massan, tror jag?) är Svenssons som har ett lån på huset. Samt ny platttv, Iphone till ungarna och allt är på lån. Därför kan dom inte köpa en Mercedes C-klass.
Citera
2010-10-05, 22:14
Medlem
Iblis66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0bbA
Jag tror du missförstår mig, jag menar svenskar, jag var lite lustig och svarade "pappa betalar" när någon undrade var de svenska bratsen fick sina pengar i från.
Jag förstod precis vad du menade. Men sanningen är att deras farsor går på soc, och kanske säljer lite droger vid sidan av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in