Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-20, 13:11
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
Jag förstår men ändå inte.

På C, som är en SSD på 60gig har jag endast Windows,
och där ligger även mappar så som My documents My pictures osv,
dessa tar upp en gemensam plats på ca 3 gig.

Spel,
Mp3or,
filmer
och mina stora bildmappar har jag på övriga interna och externa hårddiskar.

Frågan är väl egentligen denna:
Om jag nu vill frigöra utrymme på min C, vad ska jag då rensa bort?

Ta fram en kommandotolk med administratörsrättigheter och skriv (utan citattecken): "powercfg -h off" -> tryck enter.

Nu har du tagit bort lika mycket fysiskt utrymme på C: motsvarande storleken på ditt RAM-minne. Mycket mer än så går inte att ta bort på systempartitionen men kanske räcker det för att den ska sluta varna om för lite utrymme.
Citera
2013-06-21, 10:38
Avstängd
konstapels avatar
En sak till: du säger ju faktiskt att du har alla program på C:. Avinstallera ett par stycken som du sällan eller aldrig använder så frigör du också utrymme.
Och även om du har programmen på en annan partition så lägger de flesta stora program som Adobe:s, Microsoft Office, Visual Studio mfl en hel del på C: partitionen.
Tror att min fulla installation av Visual Studio 2012 på D: ändå renderade i 3-4 GB på C: partitionen.
Citera
2013-06-22, 14:40
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
En sak till: du säger ju faktiskt att du har alla program på C:. Avinstallera ett par stycken som du sällan eller aldrig använder så frigör du också utrymme.
Och även om du har programmen på en annan partition så lägger de flesta stora program som Adobe:s, Microsoft Office, Visual Studio mfl en hel del på C: partitionen.
Tror att min fulla installation av Visual Studio 2012 på D: ändå renderade i 3-4 GB på C: partitionen.

Ah, ska försöka med de där ovan.
Men som sagt; jag har inte några övriga program på C,
jag kanske uttryckte mig luddigt ovan men just program, spel,, mp3or osv har jag på andra hårddiskar. Jag brukar även styra om så att diverse temp-filer som vissa program alstrar inte ska läggas på C utan på andra platser.

Aja, de rer sig väl, ska nog ändå köpa ny burk, helt ny burk förhoppningsvis....snart'ish.
Dessa hårddiskar har hängt med en bra stund
Citera
2013-11-01, 10:54
Medlem
Theberzerkers avatar
Min WinSxS (Vista 64) står på 18.4gb, så fort jag tar bort program eller annat för att frigöra utrymme på C så växer den direkt och slukar utrymmet ändå. Har testat alla små knep jag hittat med hjälp av google men så fort jag får det minsta utrymme så försvinner det lika fort som det kom.

Är det en bug eller har microsoft medvetet gjort det så här? Har för mig att den mappen inte ska kunna bli större än 10gb. Jag har blivit så less på detta nu att jag snart säkerhetskopierar allt värdefullt och hackar WinSxS i småbitar, går något fel så formaterar jag om.
Citera
2013-11-01, 11:11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theberzerker
Min WinSxS (Vista 64) står på 18.4gb, så fort jag tar bort program eller annat för att frigöra utrymme på C så växer den direkt och slukar utrymmet ändå. Har testat alla små knep jag hittat med hjälp av google men så fort jag får det minsta utrymme så försvinner det lika fort som det kom.

Är det en bug eller har microsoft medvetet gjort det så här? Har för mig att den mappen inte ska kunna bli större än 10gb. Jag har blivit så less på detta nu att jag snart säkerhetskopierar allt värdefullt och hackar WinSxS i småbitar, går något fel så formaterar jag om.

kolla in:
http://www.alltomwindows.se/forum/topic/24869-microsoft-forklarar-mysteriet-med-winsxs-mappen/

Citat:
Många uppmärksamma användare av Windows Vista och Windows 7 har noterat att Windows-katalogen växer med tiden och speciellt att mappen WinSxS är den mapp som inte bara växer utan tar upp otroligt mycket plats om man tittar på Egenskaper på mappen. Storleken beror på främst två orsaker, ett är att alla uppdateringar som installeras ligger parallellt med tidigare sådana samt att mappen visar en mycket större storlek då den räknar storleken på filer fler gånger i sammanställningen på grund av hur länkningen av filer i Windows fungerar.

Då många användare undrat om detta har Microsoft publicerat en support-artikel i ämnet. Missa inte heller den genomgång jag gjorde i ämnet för några år sedan för Windows Vista (men som även gäller för Windows 7).

Läs mer: Mysteriet om varför WinSxS-mappen i Windows Vista och Windows 7 tar så mycket plats
Läs mer: How to Alleviate Disk Space Pressure Caused By a Large Windows Component Store (WinSxS) Directory
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in