2010-08-15, 20:21
Medlem
kanelipullas avatar
Hej.. har faktiskt tänkt på en dröm eller flera drömmar..
Som jag verkligen vill ha svar på.. om någon kanske kan hjälpa mig.
Oftast om jag drömmer att jag springer i en dröm.. så springer jag otroligt fort.
Jag nästan springer/hoppar i drömmen..
Samtidigt när jag springer så hoppar jag runt 5 meter upp till luften..
Och detta sker i alla drömmar där jag just springer.
Har alltid undrat vad det kan betyda..
för har ju samtidigt fått en slags bild på mig själv..
Vad jag är i drömmen och det är nästan som ett hjälte (superhjälte).
Så.. någon som vet??
Citera
2010-08-15, 21:14
Bannlyst
Jag drömde inatt att jag hörde massa lejonrytsak och sen bet ett lejon mig i magen på vänster sida och det gjorde jäääääätteont Vad betyder det?
Senast redigerad av Sa-Chii 2010-08-15 kl. 21:16.
Citera
2010-08-18, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gobbledigook
Jag drömmer väldigt väldigt ofta om att jag blir jagad och hotad. I de flesta drömmarna har jag behövt slåss mot en viss person men när jag ska slå personen så är mina armar otroligt sega och rör sig jättesakta så att personen jag ska slåss mot får ett enormt övertag över mig.
Jag har en liten teori om varför jag drömmer om det så ofta och att det upprepar sig.
Jag tror att det har att göra med att jag är ganska mörkrädd och känner mig väldigt hotad och känner ett stort obehag över att bli överfallen när jag cyklar hem på nätterna (vilket jag gör väldigt ofta).
Någon som har drömt något liknande?
Det är inget som bekymrar mig förutom att jag ofta känner en väldigt olustig känsla när jag vaknar upp!

Känner igen det där med sega armar. Jag drömmer ganska ofta att jag hamnar i bråk och ska slåss, men jag har verkligen ingen kraft i armarna och bara missar hela tiden. Kan väl tolkas som att jag har svårt att "få ut min ilska" om man säger så..?
Citera
2010-08-19, 10:47
Medlem
Jag sitter på en stol och någon man bakom mig försöker driva ut min själ(eller någon annan sorts abstrakt materia i mig svårt att säga exakt vad), och jag var med på de men då själen börjar drivas ut och jag känner hur den vill avlägsna sig från mig ångrar jag mig och kämpar emot, jag liksom drar tillbaka den med armar och axlar samtidigt som jag upprepar mantrat "Bevisa att du har kontroll på verkligheten och kan styra dina drömmar, vakna eller ändra handling, vakna eller ändra handling" osv. Jag vaknar in i en annan dröm(och är ganska nöjd för jag tror jag har kontroll över saker och ting). Resten av natten vaknar och somnar jag om och fortsätter alltid där jag slutade i drömmen. Bland annat bodde jag på en kombinerad bibliotek/mataffär och ska få en gratis bok och känner mig jättestressad då jag måste välja den inom en viss tid och bara hittar barnböcker och historie/släktforskningsböcker. Jag reagerade på att genom hela drömmen(förutom början med utdrivningen) så interagerar jag inte med någon människa alls. Det var en väldigt ensam dröm trots att jag var omgiven av folk.
Citera
2010-08-20, 15:23
Medlem
Jag har återkommande drömmar som jag inte förstår mig på.

1. Jag är hemma och låser alla dörrar och stänger alla fönster eftersom det är inkräktare på väg. Mycket ångestladdat.

2. Jag åker båt.
Citera
2010-08-20, 20:33
Medlem
Snibelsnors avatar
så var det dags igen, vaknade i natt efter en dröm, jag drömde att jag jagade getingar med en metalbehållare som jag hade rykande tidningar i så röken skulle döda dom, då kom det en jätte stor geting säkert 25cm lång, jag försökte döda den genom att slå den med den rykande metallbehållaren men det atackerade och jag vaknade skrikande och med ett ryck, tjejen som sov brevid hoppade högt.
vad kan detta vara. jag har mer och oftare på senare vaknade med ett ryck senast var det bara några veckor sedan,
förra gången dog jag i en dröm om tv spel och vaknade
Citera
2010-08-20, 21:31
Medlem
Shut up donnies avatar
Jag har hundratals gånger drömt exakt samma dröm. Det börjar med att jag står framför ett gigantiskt öra av sten. Bakom själva örat, eller snibben om man säger så, ringlar en orm som då och då tittar fram. Denna orm försöker jag ibland fånga. Men har tyvärr aldrig lyckats.

Själva platsen där örat står är en sorts platå högt upp i luften. När jag misslyckats att ta den där ormen och efter ett tag vill ta mig därifrån, så är det enda alternativet som står till buds en smal (1m) sorts bro utan räcken. Bron är även helt isbelagd.

Jag hinner väl stappla ungefär 50 meter i snitt innan ständigt samma sekvens utspelar sig. Framför mig ser jag en gammal kompis till min syster komma farande i fullt gehu mot mig på skridskor. Hon ler och ser helt psykad ut. Jag brukar i drömmen förbanna mig själv att jag gick ut på bron, då jag "kommer ihåg" att det brukar hända.

Slutfasen i drömmen är att hon mer eller mindre kör över mig så att jag ramlar över kanten, men lyckas få grepp om den isiga brokanten och hänger således och dinglar över stupet. , i det ögonblicket när jag hänger där så är jag alltid fullt medveten om att det är en dröm. Då gäller det bara att ha modet att släppa bron så att jag vaknar, vilket sker direkt.

När jag var liten, 6-7år, så hängde jag kvar otroligt länge och grät av ångest. När jag kom upp i tonåren så blev jag av vanan lite tuffare och släppte taget rätt snabbt efter en inre monolog i stil med "jaja, jag vet ju att det är den här drömmen..."

Tankar någon? Går den att tyda?
Citera
2010-08-21, 15:15
Medlem
Hordaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Jag har hundratals gånger drömt exakt samma dröm. Det börjar med att jag står framför ett gigantiskt öra av sten. Bakom själva örat, eller snibben om man säger så, ringlar en orm som då och då tittar fram. Denna orm försöker jag ibland fånga. Men har tyvärr aldrig lyckats.

Själva platsen där örat står är en sorts platå högt upp i luften. När jag misslyckats att ta den där ormen och efter ett tag vill ta mig därifrån, så är det enda alternativet som står till buds en smal (1m) sorts bro utan räcken. Bron är även helt isbelagd.

Jag hinner väl stappla ungefär 50 meter i snitt innan ständigt samma sekvens utspelar sig. Framför mig ser jag en gammal kompis till min syster komma farande i fullt gehu mot mig på skridskor. Hon ler och ser helt psykad ut. Jag brukar i drömmen förbanna mig själv att jag gick ut på bron, då jag "kommer ihåg" att det brukar hända.

Slutfasen i drömmen är att hon mer eller mindre kör över mig så att jag ramlar över kanten, men lyckas få grepp om den isiga brokanten och hänger således och dinglar över stupet. , i det ögonblicket när jag hänger där så är jag alltid fullt medveten om att det är en dröm. Då gäller det bara att ha modet att släppa bron så att jag vaknar, vilket sker direkt.

När jag var liten, 6-7år, så hängde jag kvar otroligt länge och grät av ångest. När jag kom upp i tonåren så blev jag av vanan lite tuffare och släppte taget rätt snabbt efter en inre monolog i stil med "jaja, jag vet ju att det är den här drömmen..."

Tankar någon? Går den att tyda?

Örat ger mig en bild av att du vill göra dig hörd, men att få ett stenöra att lyssna går inte. En orm är svårare att tyda. Hur ser du på ormar? Vilka associationer dyker upp? Ormen är ett djur helt bundet till marken. Jag kommer själv att tänka på att jag ofta fick höra att man skulle akta sig om man gick eller lekte på en stenmur, då det kunde gömma sig ormar där inne. Särskilt så skulle man inte stoppa in handen. Detta blev ju blandat rädsla med nyfikenhet över denna fara som gömmer sig där inne. Varför vill du få tag i ormen, ibland? Du säger tyvärr, som att du gärna vill.

Låter som att du upplever dig befinna dig i ett liv som känns isolerat från omvärlden och den enda väg som kan leda dig bort från detta erbjuder i princip ett misslyckande. Vem är denna gamla kompisen till din syster? Vilka associationer får du där?
Citera
2010-08-21, 15:17
Medlem
Hordaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snibelsnor
så var det dags igen, vaknade i natt efter en dröm, jag drömde att jag jagade getingar med en metalbehållare som jag hade rykande tidningar i så röken skulle döda dom, då kom det en jätte stor geting säkert 25cm lång, jag försökte döda den genom att slå den med den rykande metallbehållaren men det atackerade och jag vaknade skrikande och med ett ryck, tjejen som sov brevid hoppade högt.
vad kan detta vara. jag har mer och oftare på senare vaknade med ett ryck senast var det bara några veckor sedan,
förra gången dog jag i en dröm om tv spel och vaknade

Händer detta precis vid insomningen eller kanske ca 1-2 h timmar efter att du har somnat? Har du fobi för insekter?
Citera
2010-08-21, 15:18
Medlem
Hordaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadRomance
Jag har återkommande drömmar som jag inte förstår mig på.

1. Jag är hemma och låser alla dörrar och stänger alla fönster eftersom det är inkräktare på väg. Mycket ångestladdat.

2. Jag åker båt.

Ja det där går ju inte att säga så mycket om. Den första drömmen låter som en rädsla att släppa in folk i ditt liv, att lita på folk. Båtdrömmar handlar ofta om relationer, men behöver inte göra det.
Citera
2010-08-21, 15:29
Medlem
Hordaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murer
Jag sitter på en stol och någon man bakom mig försöker driva ut min själ(eller någon annan sorts abstrakt materia i mig svårt att säga exakt vad), och jag var med på de men då själen börjar drivas ut och jag känner hur den vill avlägsna sig från mig ångrar jag mig och kämpar emot, jag liksom drar tillbaka den med armar och axlar samtidigt som jag upprepar mantrat "Bevisa att du har kontroll på verkligheten och kan styra dina drömmar, vakna eller ändra handling, vakna eller ändra handling" osv. Jag vaknar in i en annan dröm(och är ganska nöjd för jag tror jag har kontroll över saker och ting). Resten av natten vaknar och somnar jag om och fortsätter alltid där jag slutade i drömmen. Bland annat bodde jag på en kombinerad bibliotek/mataffär och ska få en gratis bok och känner mig jättestressad då jag måste välja den inom en viss tid och bara hittar barnböcker och historie/släktforskningsböcker. Jag reagerade på att genom hela drömmen(förutom början med utdrivningen) så interagerar jag inte med någon människa alls. Det var en väldigt ensam dröm trots att jag var omgiven av folk.

Om du drar med armar och axlar så måste du ju spänna dessa delar, och dessa delar spänner man då man är arg. Ilska är ju en känsla som många människor får problem med när de försöker kontrollera dessa känslor. Att själen skulle drivas ut kan ju låta ganska hemskt, men jag tror det handlar om att försöka släppa taget om dig själv. Du är däremot rädd för det och spjärnar emot och låter inte din själ vara fri.

Där du letar böcker är en plats där du kan erhålla kunskap och emotionell näring. Jag kan tänka mig att det finns en stress där över att inte hinna med allt du vill hinna med i livet. Alla de böcker du hittar handlar om att gå tillbaka i dina rötter. Vem var du som barn? Vilka människor är orsaken till att du finns här i dag?

I stora drag så låter det som att du pressar dig till att vara något som inte går ihop med din inre tanke om vad livet innebär.
Citera
2010-08-21, 18:56
Medlem
kanelipullas avatar
Drömde om en vän härom natten.. som jag inte brukar drömma om.
Gör jag det.. gör jag det i periodvis.
Hon va hemma hos mig och satt bredvid mig vid soffan.
Och ju mer jag tittade på henne.. ju mer för varje gång höll hon på och tyna bort.
För varje sec. blev hon mer och mer osynligare.. till sist så såg jag henne bara som en hinna.
Hon blev något grått och osynligt..
Så.. någon som vet vad detta betyder..?? hmmm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in