2010-10-04, 11:36
Medlem
Svaret är enkelt. Älgar är inte flockdjur, de ser aldrig någon annan än sig själv som ledare efter att de vuxit upp. Gemensamt för nästan alla djur vi har helt tama och lydiga är att de är flockdjur. Dagens katter har trots allt en del flockdjurstendenser då de även som vuxna har en del kattungementalitet bevarad. Det är därför de kan ligga och mysa i hög och tycker så mycket om att bli klappade. Men även där ser man en stor skillnad mot hunden som är ett flockdjur. Precis som att en katt kan vara överjävlig att tampas med och få lydig och lojal jämfört med en hund, så kan en älg vara riktigt tjurig. Problemet är att 4Kg bråkig katt är lättare att tampas med än en 700Kg klump som aldrig för sitt liv kan få in bakom hornen att någon annans ord står över hans.
Citera
2010-10-04, 11:36
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lönnmurder
Tänk dig jag kommer fram ridande på en stor älg med hornen siktade mot din kropp och jag på som svingar med min käp och mitt svärd.

Hur är djurets bärförmåga egentligen? Det känns, helt utan några som helst belägg, som att älgen har risigare fysiska betingelser än hästen för att uppbära en korstågsriddare i fullt harnesk.

Vidare måste hornen vara riktigt praktiska för att hänga upp saker på, typ handsken om du måste klia dig i skägget under ritt exempelvis.
Citera
2010-10-04, 11:40
Medlem
Ender.Ws avatar
Samtidigt tror jag en älg hade varit det ultimata fordonet i en tät skog. Hästar springer ju bara runt på ängar och betar. Med älgens smala ben som är gjorda för skogsterräng så äger den ut en häst direkt. I skogen alltså...
Citera
2010-10-04, 12:24
Bannlyst
Skulle tro att det är nästintill omöjligt att tämja en redan vuxen älg men däremot att ta hand om en kalv sedan födsel tror jag hade blivit något helt annat.
Citera
2010-10-04, 12:28
Medlem
The-Johans avatar
Var det inte Karl XII som försökte skapa ett älgkavaleri?
Citera
2010-10-04, 12:35
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Var det inte Karl XII som försökte skapa ett älgkavaleri?
Kan stämma, men var det inte något problem med det förnicklade insuget?
Citera
2010-10-04, 12:41
Medlem
Muttes avatar
Somliga gör det;

http://www.youtube.com/watch?v=h-SPGJG1-c8
Citera
2010-10-04, 12:52
Medlem
CommonKnowledges avatar
Är älgar snabbare än hästar?
Dom ser så jävla klumpiga ut.
Citera
2010-10-04, 13:51
Medlem
DonHarlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Är älgar snabbare än hästar?
Dom ser så jävla klumpiga ut.

Jag vill minnas att jag hört från någon sa att den största anledningen var att hästar har en mer "rytmisk" gång och det är därför mycket mjukare att rida på en häst än en älg. Om du ska rida till Ryssland så vill du nog inte få ont i baken efter 2 mil!

Jag kan dock inte styrka detta utan det är bara vad jag har hört!
Citera
2010-10-04, 14:07
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous
Jag har fått gör mig att det är olagligt att rida på älgar? Typ att nån kung försökte tämja älgar för länge sen men misslyckades och då förbjöd han andra att rida älg för att ingen skulle kunna ha större "hästar" än kungen. Eller nåt sånt.

Det stämmer nästan. Det har tidigare varit olagligt att rida på älgar, orsaken var att de var snabbare än hästar och man ville inte att "kriminella" skulle kunna rida ifrån lagens tjänare.
Citera
2010-10-04, 14:12
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Tydligen ska det gå bra att tämja och rida älgar och har gjorts i Ryssland och Sverige. Varför finns det noll intresse för att göra det idag? Coolhetsfaktorn att komma ridandes på en 700 kg älg är ju enorm.

Har bestämt för mig att någon stor konung vi hade försökte träna älgar till strids djur men misslyckades.
Tror de är väldigt svårt att tämja ett vilt djur
Citera
2010-10-04, 14:29
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Därför att älgar inte alls är domesticerade på samma sätt som tex hästar.
Hur fan lär man ens älgn höger och vänster med tyglarna?

Hästar har väl varit lika vilda som älgar och andra djur, vildhästar har ju funnits och finns väl än på sina håll. Från början måste väl någon ha fångat in dem och tämjt dem. När det gäller tyglarna har de ju bettet i munnen som det blir drag i och då svänger hästen för att minska på draget (antar att det är så), och då borde väl detsamma gälla för en älg.

Men konstigare är väl att de inte rider på zebror när de både rider på hästar och åsnor?
Senast redigerad av Jack BauerCTU 2010-10-04 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in