Citat:
Ursprungligen postat av el_kalkylus
Full stort tangentbord får man runt 12'', kanske lite mindre, så du kanske ska kolla på denna storlek. Ju mindre skärm, desto mindre vikt också. Batteritiden brukar nästan alltid vara hyfsad på dessa små datorer.
Problemet är processorerna som är så veka, men man kanske klarar sig. Bästa jag sett i prisklassen är i alla fall
SU2300,
Athlon K125 eller
U3400.
Det kostar mer än 4000 alltså om du vill ha en mycket bättre processor (dock fortfarande långt ifrån kraftfull).
Fullstort tangentbord är inte ett måste, hon har redan en 14,1''-laptop i nuläget. Det är portabilitet som är grejen här. Vad jag menade på är att det är skillnad på tangentbord och tangentbord, även om de inte är fullstora. Jag sitter på min gamla AOA-110 med 8,9''-skärm och förkrympt tangentbord, och det funkar väldigt mycket bättre än många tangentbord på aningens större datorer.
Vikten är direkt avgörande, en AOA-110 väger ganska exakt ett kilo, kommer man mycket över det så blir det nog för mycket. Min netbook är något av en referensram här. Att gå upp i storlek innebär förstås också att gå upp i vikt.
Processorkraft behöver hon inte i den meningen, mer processorintensiva prylar kan hon köra på "stora" laptopen hemma, alternativt skolans datorer. Det är inga jätteprogram hon skriver heller, hon läser något av en nybörjarkurs. Kompileringen skulle ta sekunder även på en gammal 486

Hon behöver nåt som orkar dra Officepaketet och en modern webbrowser, och det är nog det som sätter kravspecen på den fronten.
Mjo, som sagt, det finns ett stort urval datorer som ligger på över 5-6 timmar batteritid numera, så det tror jag knappast är nåt större problem heller. Atompropparna med tillhörande chipset har verkligen revolutionerat det här.
Tack för länkarna, ska ta mig en kik!