2010-10-02, 22:50
Moderator
Falukropps avatar
Tjejen är på gång och ska skaffa sig en netbook. Otroligt nog är inte estetik utan funktion det primära, det är nog fanemej första gången jag hör talas om en tjej som har den prioritetsordningen.

Budgeten ligger som rubriken avslöjar på runt 4000 kronor, men det skadar inte om det blir något billigare, då den kommer dela väska med en hel del riktiga tegelstenar till högskolelitteratur och troligen inte direkt vårdas ömt. Om den säckar är det bra om det inte blir alltför blodigt att ersätta den.

Datorn kommer främst användas till programmering och diverse skolarbete. De absolut viktigaste kriterierna blir således följande, rangordnade i samma ordning jag presenterar dem här:
  • Låg vikt. De omnämnda tegelstenarna till böcker räcker bra för att hennes rygg ska se ut som en ostbåge innan hon är klar med skolan.

• Lång batteritid. Hon vill inte vara beroende av att sitta nära ett eluttag om hon ska köra något längre studiepass, och allra bäst vore väl om hon slapp ta med sig nätaggregatet till skolan. Detta är väl iofs lite av ett ickeproblem nu, det mesta jag kollat på ligger på 5-6 timmar eller mer, vilket är fullt adekvat.

• Bra tangentbord. Det kommer bli mycket skrivande, och i alla fall jag tycker det är skillnad på tangentbord och tangentbord.

• Så högupplöst skärm som möjligt, utan att det innebär att datorn blir större eller tyngre. Det brukar vara en satans massa olika dockningsbara childfönster i programmeringseditorerna, och ja, det är ju trevligt att ha lite överblick över det man håller på med.

Hon är helt ointresserad av att spela spel på den, så det går alldeles utmärkt med något som har ett integrerat Intelgrafikchip. Och som sagt, utseendet är helt sekundärt, hur otroligt det än kan låta.

Den maskin jag tycker är lämpligast efter mina efterforskningar är denna, den enda egentliga nackdelen jag ser är väl den tämligen lågupplösta skärmen. Jag undrar om Flashbackexpertisen i ämnet kanske har några bättre förslag?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Falukropp 2010-10-02 kl. 22:53.
Citera
2010-10-02, 23:22
Medlem
Sweeper80s avatar
http://www.webhallen.com/hardvara/113205-hp_pavilion_dm1-2010so-amd_athlon_ii_neo_k125-2gb-250gb-11.6_tft-radeon_hd_4225-win_7_h

Jag vet; priset. Dock är skärmen helt perfekt i sin storlek och tangentbordet är en dröm. Har lillebrodern själv, men den säljs tyvärr inte längre.
Citera
2010-10-02, 23:37
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
http://www.webhallen.com/hardvara/113205-hp_pavilion_dm1-2010so-amd_athlon_ii_neo_k125-2gb-250gb-11.6_tft-radeon_hd_4225-win_7_h

Jag vet; priset. Dock är skärmen helt perfekt i sin storlek och tangentbordet är en dröm. Har lillebrodern själv, men den säljs tyvärr inte längre.

Mjo, den var ju tyvärr en tusenlapp för dyr, men framförallt tycker jag 1,4 kilo är lite väl tungt.

Dock brukar ju netbooks gå att få med någon Linuxdist förinstallerad, och då slipper man kostnaden för operativsystemet, vilket borde skala av den där tusenlappen. Windowslicenser är absolut inga problem, tjejen har konto på MSDNAA, så en sådan grejar vi gratis.

När du snackar lillebrorsan där, menar du då på att den helt enkelt är mindre och smidigare, eller enbart att den har "sämre" hårdvara? Ligger den under kilot i vikt vore det finfint om du kunde posta vad den heter, så kan jag leta rätt på specsen.

Tack för input hursomhelst
Citera
2010-10-02, 23:44
Medlem
Full stort tangentbord får man runt 12'', kanske lite mindre, så du kanske ska kolla på denna storlek. Ju mindre skärm, desto mindre vikt också. Batteritiden brukar nästan alltid vara hyfsad på dessa små datorer.

Problemet är processorerna som är så veka, men man kanske klarar sig. Bästa jag sett i prisklassen är i alla fall
SU2300, Athlon K125 eller U3400.

Det kostar mer än 4000 alltså om du vill ha en mycket bättre processor (dock fortfarande långt ifrån kraftfull).
Citera
2010-10-02, 23:54
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el_kalkylus
Full stort tangentbord får man runt 12'', kanske lite mindre, så du kanske ska kolla på denna storlek. Ju mindre skärm, desto mindre vikt också. Batteritiden brukar nästan alltid vara hyfsad på dessa små datorer.

Problemet är processorerna som är så veka, men man kanske klarar sig. Bästa jag sett i prisklassen är i alla fall
SU2300, Athlon K125 eller U3400.

Det kostar mer än 4000 alltså om du vill ha en mycket bättre processor (dock fortfarande långt ifrån kraftfull).

Fullstort tangentbord är inte ett måste, hon har redan en 14,1''-laptop i nuläget. Det är portabilitet som är grejen här. Vad jag menade på är att det är skillnad på tangentbord och tangentbord, även om de inte är fullstora. Jag sitter på min gamla AOA-110 med 8,9''-skärm och förkrympt tangentbord, och det funkar väldigt mycket bättre än många tangentbord på aningens större datorer.

Vikten är direkt avgörande, en AOA-110 väger ganska exakt ett kilo, kommer man mycket över det så blir det nog för mycket. Min netbook är något av en referensram här. Att gå upp i storlek innebär förstås också att gå upp i vikt.

Processorkraft behöver hon inte i den meningen, mer processorintensiva prylar kan hon köra på "stora" laptopen hemma, alternativt skolans datorer. Det är inga jätteprogram hon skriver heller, hon läser något av en nybörjarkurs. Kompileringen skulle ta sekunder även på en gammal 486
Hon behöver nåt som orkar dra Officepaketet och en modern webbrowser, och det är nog det som sätter kravspecen på den fronten.

Mjo, som sagt, det finns ett stort urval datorer som ligger på över 5-6 timmar batteritid numera, så det tror jag knappast är nåt större problem heller. Atompropparna med tillhörande chipset har verkligen revolutionerat det här.

Tack för länkarna, ska ta mig en kik!
Citera
2010-10-03, 14:36
Medlem
Okej. Ja handlar det bara om såpass enkla program funkar nog vilken processor som helst. Fast det är ju trevligt om man kan multitaska å andra sidan, men det bör man ändå inte göra när man kör på batteri eftersom då dras mer ström.

Den mest populära på prisjakt ser intressant ut: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=582791
Vissa har kommenterat att tangentbordet är bra. Nackdelen är att den körs med batteri med 3 celler istället för 6 celler, vilket ger 3-4h batteritid, och den har bara 1GB ram. Möjlighet att köpa ett 6-cell finns ändå, som fördubblar batteritiden. Frågan är om man kan stoppa in mer ram? Kör man nämligen med lite ram, och det tar slut vid användning används hårddisken temporärt istället; detta gör också att man drar mer ström.

Här är samma, lite dyrare, men med 6-cell batteri och några andra små skillnader: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=633367

Datorer med 2GB ram och/eller högre upplösning än 1024x600 verkar ligga på 4k+ kronor.
Senast redigerad av el_kalkylus 2010-10-03 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in