2010-09-29, 21:54
Medlem
Mandelbrots avatar
Då vissa användare har råkat ut för tråd-publicering av PM trots i PM:et följande uppmaning:
Du får absolut inte publicera den här informationen i tråden!

…så finns det såvitt jag förstår alls inget skydd för dylika PM.

Mitt förslag går ut på att införa en funktion (kanske en knapp?) Skydda PM.
När man valt detta, har man rätt att RP:a ett skyddat PM som senare publicerats i tråd och den som publicerat det åker "med automatik" på en tillsägelse, enligt en ny regel kallad PM-skydd eller liknande.

Fördelar: Ökad integritet. Man kan känna sig någorlunda säker om man PM:ar någon känslig information i förtroende.

Svårigheter: Om en del av PM:et publiceras i tråden, så kan det vara svårt att avgöra var gränsen går för publicerat/icke publicerat PM.

Nackdelar: Mer jobb för moderatorerna. Svårigheter med bedömning av gränsfall. Inskränkt flashbackial yttrandefrihet.

Vad tycker ni andra om detta förslag?
Citera
2010-09-29, 22:29
Medlem
lendrygghs avatar
Hur ska man räkna ut vad som är ett Skyddat PM och vad som inte är om den som publicerar PM:et återger det med egna ord istället för att copypastea? Hur ska dom som läser tråden veta att det är skyddat?

Jag förstår inte riktigt hur det är du menar.
Citera
2010-09-29, 22:35
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Hur ska man räkna ut vad som är ett Skyddat PM och vad som inte är om den som publicerar PM:et återger det med egna ord istället för att copypastea? Hur ska dom som läser tråden veta att det är skyddat?

Jag förstår inte riktigt hur det är du menar.

Din första fråga betonar svårigheten jag nämnde.

På din andra fråga, så kan de som läser inlägg inte ha en aning om det innehåller ett skyddat PM, utan det handlar enbart om en "affär" mellan PM:arna med MOD'sen som domare.
Citera
2010-09-29, 22:43
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Din första fråga betonar svårigheten jag nämnde.

På din andra fråga, så kan de som läser inlägg inte ha en aning om det innehåller ett skyddat PM, utan det handlar enbart om en "affär" mellan PM:arna med MOD'sen som domare.
Men tänk om den utsatte inte får nys om att hans personliga PM fläkts ut på forumet? Måste han/man alltså regelbundet söka på sitt användarnamn eller ska uppmärksamma moderatorer underrätta honom om att hans nick och PM förekommer i sammanhang som kan vara stämplade som Skyddad, fast i omskriven form?
Senast redigerad av lendryggh 2010-09-29 kl. 22:45.
Citera
2010-09-29, 22:53
Medlem
micaeles avatar
Skickar man ett PM till någon får man räkna med att detta kan bli publikt tillgängligt, vare sig man vill eller inte. Så är det, och ingenting jag anser att man skall regelstifta mot. Det vore ändå verkningslöst - vill någon publicera sina PM gör dom det oavsett vad.
Citera
2010-09-29, 22:56
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Vad tycker ni andra om detta förslag?
Verkar alldeles för krångligt, det enklaste är väl att inte skicka hemlig/känslig information via pm till främlingar från första början?
Citera
2010-09-29, 23:01
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Verkar alldeles för krångligt, det enklaste är väl att inte skicka hemlig/känslig information via pm till främlingar från första början?
Jag förstår TS förslag, i all dess välmening, men jag tror att PM-malörer lättats förebyggs och avhjälps genom att som sagt inte skicka känsligheter till folk över Flashback.
Citera
2010-09-29, 23:07
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Men tänk om den utsatte inte får nys om att hans personliga PM fläkts ut på forumet? Måste han/man alltså regelbundet söka på sitt användarnamn eller ska uppmärksamma moderatorer underrätta honom om att hans nick och PM förekommer i sammanhang som kan vara stämplade som Skyddad, fast i omskriven form?

Här måste det ju vara upp till den som skickat informationen i PM att reagera.
Någon annan kan ju rimligen inte se att det varit ett skyddat PM, såvida inte postaren skryter om det i tråden.

I övrigt kan jag nog hålla med om att denna extra funktion skulle innebära alltför stora svårigheter att genomföra och kontrollera/efterleva.
Citera
2010-09-29, 23:20
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Jag förstår TS förslag, i all dess välmening, men jag tror att PM-malörer lättats förebyggs och avhjälps genom att som sagt inte skicka känsligheter till folk över Flashback.
Ja det gör jag också men det blir nog en invecklad procedur för moderatorerna så det enklaste är ju att inte skriva saker man inte står för eller vill ha publikt publicerat.

OffT till lendryggh:
Citera
2010-09-30, 00:26
Medlem
epost72s avatar
Om någon outat sig via PM i samband med uppgörelser i Recycle your stuff eller något annat sammanhang så är det inte OK att publicera PM:et och därmed undgå straff för brott mot 1.06.

Se även Lägga ut PM?
Senast redigerad av epost72 2010-09-30 kl. 00:35.
Citera
2010-09-30, 03:29
Medlem
FrasseFloyds avatar
Eller så tänker man sig för innan man skickar ett pm med uppgifter man är orolig om de kommer ut? Jag har skickat över information till ett par användare med vilken man kan identifiera mig, men det gör inte att de får citera det hur som helst. Eftersom det knappast är att räkna som "publicering" på forumet (nu hoppas jag sannerligen att moderatorskollegiet skulle göra samma tolkning, men det tror jag) om jag skickar över mitt mobilnummer till AnvändareX skulle det innebära att det vore brott mot 1.06 om denne användare spred numret vidare.

Nåja, man ska alltid tänka sig för, men det finns trots det en del situationer där citerad information kan rendera både tillsägelser, varningar och permanenta avstängningar.
Citera
2010-09-30, 09:29
Bannlyst
Ja visst måste det vara så att allt som har med 1.06 gäller ändå. Men annat finns det ju inga regler mot om det postas eller skickas vidare i pm. Ja det kan väl vara ot i en tråd men inte mer. Som jag fattat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in